FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har ca. 30m CAT-6 kabel som löper längs väggen hemma och som familjens kanin fick för sig skulle smaka gott vilket såklart resulterat i att han bet sig igenom den
![]() Nu vill jag såklart inte behöva köpa en helt ny kabel och dra den igenom alla vrår utan vill istället reparera denna. Då han har bitit sig igenom den vill jag sätta samman de två ändarna. Möjligt? Hur gör man samt vad behöver man? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En sockerbit för 8 kablar bör fungera och det finns också skarvdosor för 2x RJ-45.
http://www.inet.se/artikel/6300720/m...lig-ho-ho-rj45 - Denna är dock bara Cat5 så du får leta reda på nån med Cat6. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ethernetkablar är känsliga - tror inte du får tillbaka tillförlitlighet eller prestanda genom att skarva med en sockerbit
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har du utrymme är det enda rätta att dra ut en del av kablarna och koppla in en switch eller motsvarande som "skarvare"
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Bör väl gå att löda kablarna?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tror det är bäst att byta helt.
Ett tips är att du stryker / sprayar något som kaniner ogillar (men som är ofarligt och inte blir bakteriehärd) över sladdarna. Fråga en veterinär om vad som kan funka. Nästa gång kan det ju bli en elkabel och det är kanske inte så lyckat...
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kläm en modulkontakter, RJ45, på varje kabelstump. Skarva med en skarvmodul för RJ45.
Du kommer få en viss förlust men jag tror att du inte kommer märka den. Vi gjorde ett test en gång med en 10meters path kabel där vi var 15 personer som bet och vek kabeln hej vilt och sen testade med ett mätinstrument som bla mäte förlusten i kabeln. Samma värde som innan... så länge själva ledaren mår bra så är förlusterna inte särskilt stora. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|