FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tja.
Jag är tyvärr ingen expert vad det gäller CNAME A NS osv.. Det jag kan är lite basic som tex ns är min namnserver osv.. Så här det det ut idag: A exempel.se. 70.90.6.20 A ftp 70.90.6.20 A mail 70.90.6.20 A www 70.90.6.20 MX exempel.se. mail.exempel.se. NS exempel.se. ns1.namnserver.se. NS exempel.se. ns2.namnserver.se. Det jag reagerar på är att jag inte har nåt cname? Ser detta normalt/optimalt ut? Domänen är för website/mail etc etc..ja det man får hos ett webbhotell.. Tack på förhand geeks! ![]() Ip nummer och adresser är tagna ur luften.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
<besserwisser>Och ja det ser normalt ut bortsett från ditt syntax och att ditt mx record saknar prioritet och att du saknar en andra mx server. Normal syntax brukar vara host eller fqdn IN A 127.0.0.1</besserwisser> Kan också tipsa dig om att lägga till ett txt/spf record från openspf.org, det tycker jag alla bör använda, men det är ju min åsikt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett A-record pekar mot en IP-adress. I exemplet så går mail.exempel.se till IP-adressen till 70.90.6.20.
CNAME pekar mot ett domännamn. CNAME mail mail.google.com skulle innebära att mail.exempel.se skulle gå till mail.google.com som är ett A-record som går till en IP-adress (eller ytterligare ett CNAME). Kort sagt, det ser ut som det ska. (Nej, jag har inte tagit med punkter på FQDN för förenkla det lite. Googla saken.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tackar tackar!
Skönt att höra att det ser "rätt" ut. |
||