FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Säg att jag har domänen www.fiskbutiken.se där jag säljer fisk...
Om jag sen reggar en massa domäner och pekar om dom till butiken som tex: alltomfisk.se fiskbutiker.se fiskebutiken.se fiskar.se osv Gynnar detta min butik något eller är det och kasta pengarna i sjön? Mvh Alle |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
såhär enkelt är det för varje namn du pekar till butiken:
om intäkterna som genereras överstiger kostnaden (typ 100 spänn om du reggar nytt), så har kvar namnet sedan kan du ju även registrera dessa namn pga strategiska grunder, t.ex. defensiv registrering gentemot konkurrenter etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Riktigt bra domännamn (fisk.se, fiskar.se) kan förstås vara ok att peka eftersom de drar till sig en del naturlig trafik. I övrigt skulle jag personligen köpa ev lediga domännamn som ligger väldigt nära ditt eget. Exempelvis: Fiskbutiken.nu, Fiskbutiken.com, Fiskbutik.se, men då för att skydda varumärket i första hand.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Juste bra, och konkurrensmässigt är det ju bra såklart.
Men den enda trafiken man kan få är ju om man har direkt trafik på domänerna, för dom syns ju inte i sökmotorresultaten när dom bara är ompekade? Det skumma är att på analytics under fliken "översikt över trafikkällor" så ser jag inte dom som kommer in från ompekade domäner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
det stämmer, endast type-ins kan man förvänta sig på dom.
Dom syns inte med eftersom du får lägga till varje namn som en kampanj i koden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Man får ju förstås överväga om mängden eventuella type-ins är värd kostnaden (som sagt). Jag får exempelvis ett antal dagliga, via domänen khosamui (dot) com. Bara som exempel.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ju bygga satellitsajter av dem. Dessa syns i sökmotorerna och driver trafik till din huvudsajt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Jag är inne på Andreas linje. Att göra redirects av nyregistrerade domäner gör ingen nytta för din SEO.
Har domänerna inlänkar så har de styrka. Då kommer de gynna din SEO eftersom dtyrkan förs vidare till huvuddomänen. Det kan handla om att registrera domännamn som andra struntat i att förlänga, men fortfarande har länkar som pekar mot dem. I förlängningen kan det däremot ge mer att bygga satellitsajter på dem och fortsätta bygga länkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Är du type in som du vill ha eller är google trafik? Jag tro personligen man skall försiktigt med att splittra upp sej på många "domäner". Skaffa många domäner, men lägg 301 header till din huvuddomän. För det är praktiskt att fokusera länkkraften till en domän, skulle du få naturliga inlänkar, har du många närliggande domäner, så kan du splittra länkkrafter till flera domäner istället för en, vilket jag ser som negativt.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|