Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Finanskrisen 2.0 -Hur överleva som webmaster?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-08, 19:13 #1
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Finanskrisen 2.0 -Hur överleva som webmaster?

De senaste veckorna har börsen fullständigt rasat och åtskilliga miljarder är nu borta ur småspararnas plånböcker. Som det ser ut nu är detta inget tillfälligt ras utan något som kommer bestå över längre tid. Detta kommer även drabba alla på sikt vilket kommer innebära mindre pengar att spendera. Personligen tror jag på en beständig kris/recession som kommer hålla i sig en lång tid framöver. Orsaker kan du läsa om i valfri finanstidning.

Det jag skulle vilja diskutera är hur ni ser på läget i webb-ekonomin samt hur man bäst rustar sig för mindre andel order och lägre affiliate-inkomster? Vilka åtgärder kan man vidta för att minska sårbarheten?
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 20:54 #2
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Om du är duktig utvecklare så har du nog inga problem att hitta jobb - hela branschen skriker efter folk.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 21:12 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Det enda man kan göra för att se till att gå oskadd genom kriser är att ha en god ekonomi i bolaget och en "lagom" stor buffert. Liksom ovanstående talare (eller skribent kanske) så ser jag inga direkta effekter i vår bransch än så länge men vi lär nog få se sådana om det håller i sig. Man ska nog dock ta kvällstidningarnas domedagsprofetior med en nypa salt, åtminstone i nuläget. Har man en god ekonomi kan det vara läge för nyinvesteringar och vidareutveckling med viss återhållsamhet.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-08-08 klockan 21:19
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 21:37 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Kan bli problem att hitta riskkapital en tid framöver. Jag skulle undvika att lånefinansiera för mycket och att gå in i långa leasingkontrakt just nu, för att inte binda upp för mycket i fasta kostnader. Har man inte positivt kassaflöde kan det vara läge att skaffa sig det.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-08, 22:03 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Så länge man inte har dåliga placeringar samt mycket lån och inte klarar av stigande räntor så är det inga större problem.

För egen del är det en fördel med en stark krona och en svag Euro/Dollar då man har bara import och ingen export typ.

Har en del placeringar privat som man bara får hålla lite extra koll på, men rent allmänt har det varit mycket dåligt under 1 års period minst ändå.

Fast är många som verkligen hanterar sin ekonomi riktigt dåligt och har lån på allt, finns ju till o med dom som knappt äger sina egna barn ju.

Är rätt skrämmande att kolla igenom veckans lista man får över nya anmärkningar/utslag på personer/företag. När folk låter fakturor gå till KFM på fikapengar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 00:04 #6
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
  • Betala av alla lån du kan.
  • Tror inte allt du läser i finanstidningar.
  • "Håll dig ifrån" analytikernas köp och sälj rekommendationer. TA EGNA BESLUT. Läs på om FA.

Sedan har inte pengar försvunnit vilket många verkar tro. Det är ju inte så att någon har stått och eldat upp H&M's centrallager. Det är nämligen så att priset på aktien som man äger har sjunkit. Vilket får folk att känna sig fattiga för man inser tyvärr inte att man äger andel av ett förhoppningsvis välmående företag utan istället ett papper som tidigare varit värt en summa. Dessutom jämför man då sedan alltid med tidigare toppnoteringar. Problemet är det att börsen går upp ned hela tiden klarar man inte av nedgångarna som f.ö. alltid är snabbare än uppgångarna har man inte på börsen att göra.

Men ens mål bör vara att inte ha några som helst lån. Efter det skulle jag börja köpa mindre fastigheter på 4-8 lägenheter. Helst skall du då göra detta utan att belåna dem. Då överlever du en finnanskris trotts fiatvalutor och risk för en global meltdown utan dess like.

Just det, fiatvalutor förklarat på ett exceptionellt sätt.
http://www.libertariannews.org/2011/...ing-your-doom/

Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-08-09 klockan 00:07
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 06:23 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Personligen är jag mycket mer beroende av folks benägenhet att turista, än deras vilja att köpa webbrelaterade tjänster. Men jag gissar att det kan bli nya relativt "tuffa år".

Min privatekonomi är dock jämförelsevis god i nuläget, delvis för att jag och min fru växlade in 80% av våra besparingar i guld för knappt ett år sedan. Guldet har ökat 40% sedan dess.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 08:28 #8

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
[LIST]
...

Sedan har inte pengar försvunnit vilket många verkar tro. Det är ju inte så att någon har stått och eldat upp H&M's centrallager. Det är nämligen så att priset på aktien som man äger har sjunkit. Vilket får folk att känna sig fattiga för man inser tyvärr inte att man äger andel av ett förhoppningsvis välmående företag utan istället ett papper som tidigare varit värt en summa. ....
Det finns något som heter avkastning och som många bortser från när de köper aktier och hoppas på kursstegringar. Äger man en aktie med hög och jämn utdelning tickar det in pengar på kontot år efter år, oavsett börsras.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

....
Min privatekonomi är dock jämförelsevis god i nuläget, delvis för att jag och min fru växlade in 80% av våra besparingar i guld för knappt ett år sedan. Guldet har ökat 40% sedan dess.
Smart! Det är många som gör det speciellt i lite mer outvecklade ekonomier där man inte riktigt kan lita på bankerna och inflationen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 09:49 #9
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Magnus_A,

Precis. Självklart är jag medveten om att guldpriset en dag kan dyka, precis som platina gjorde 2008, men sparräntan här är så obefintlig, att det känns som ren "kapitalförstöring" att ha pengar på banken, pga nämnda inflation. Guld har trots allt ALLTID ett relativt högt värde, det är inte "bara papper" eller spekulation. Vi (nåja, frugan) äger en del land också.

Om jag nu inte skall vara ego och prata om mig själv, så gäller det väl som vanligt att fokusera på kvalitet och att fokusera stenhårt på att behålla de befintliga kunderna under en lågkonjunktur.

Och om möjligt INTE sluta marknadsföra och annonsera. Jag tror många skjuter sig i foten när de drar ner för mycket på just dessa kostnader. Jobba stenhårt under lågkonjunktur och skörda framgången vid när det vänder!

Frågan är väl OM och NÄR det vänder, eller om vi sakta glider in i en ny global recession eller tom depression. Jag hoppas och tror kanske inte det, men är inte heller någon ekonom.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 10:32 #10
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Som det ser ut nu är detta inget tillfälligt ras utan något som kommer bestå över längre tid. Detta kommer även drabba alla på sikt vilket kommer innebära mindre pengar att spendera. Personligen tror jag på en beständig kris/recession som kommer hålla i sig en lång tid framöver. Orsaker kan du läsa om i valfri finanstidning.

Det jag skulle vilja diskutera är hur ni ser på läget i webb-ekonomin samt hur man bäst rustar sig för mindre andel order och lägre affiliate-inkomster? Vilka åtgärder kan man vidta för att minska sårbarheten?
Tror det här är en temporär dipp. Skillnaden mot 2008 är ganska många, t.ex på börsen hade vi då många övervärderade bolag. Det har vi inte idag, tvärtemot är de undervärderade tycker jag. Världsekonomin kommer dessutom från en låg konsumtionsnivå (främst i USA), och detta kan inte vara för evigt.

Har själv köpt aktier, och kommer inte att oroa mig för egna företaget inom affiliate/adsense. Återigen 2008/2009 då hände en massa otrevliga saker på affiliatemarknaden, företag gick omkull och ersättningar sänkes. Just nu är det helt tvärtemot: Nya annonsörer tillkommer och ersättningar höjs.

Angående guld så visst kortsiktigt, men hur vet man när det vänder? Här är lite statistik:
Citat:
To take an extreme example, while a dollar invested in bonds (ränta) in 1801 would be worth nearly a thousand dollars by 1998, a dollar invested in stocks that same year would be worth more than half a million dollars. All this is in real terms, taking inflation into account. Meanwhile, a dollar invested in gold in 1801 would by 1998 be worth just 78 cents. From Basic Economics, Thomas Sowell.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017