FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har en liten fråga angående Tradedoublers utbetalning som privatperson. De drar ju av skatt- bra.
Men varför drar de av arbetsgivaravgift från publisherns intjänade belopp? Den skatten ska väl läggas på företaget och inte publishern? Men de drar ju av arbetsgivaravgiften från pengarna man tjänat in. Vad är det jag inte förstår? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Definiera vad du menar med "företaget" och "publishern" vem är vem?
"Publisher" är ju den som har en webbsite som TD visar annonser på! Om du har ett företag ex "Firma Hej" och har F-skatt så ska ditt företag (e.g. du) sköta betalning av skatter och avgifter. "Firma Hej" är ju samtidigt "Publisher" elelr har jag missförstått något? Det går inte att driva "företag" som privatperson utan då är du företagare/Näringsidkare by definition och bör skaffa F-skatt. Annonsintäkterna är alltid uträknade för företag, eftersom det är så man normalt bedriver näringsverksamhet över huvud taget. En privatperson kan inte tjäna pengar på tjänster på något annat sätt än att få lön. Om du agerar publisher mot TD så måste TD dra alla skatter innan de betalar ut nettolönen till dig som privatperson, så är det enligt skattelagstiftningen. Detta är ett mycket dåligt upplägg för dig eftersom du inet får göra skatteavdrag för dina kostnader i verksamheten när du bedriver den som privatperson utan F-skatt. Lösningen är att du registrerar dig som företagare hos skatteverket och skaffar F-skatt och registrerar dig för moms. då kommer TD att betala hela beloppet till ditt företag. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-06 klockan 02:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Skulle nog uttryckt mig klarare.
Jag är en publisher och har en sajt. Jag tjänar pengar genom att visa reklam från TD. Jag är privatperson. TD drar från mitt intjänade belopp bort skatt och arbetsgivaravgifter. Hur kommer det sig? Arbetsavgiften brukar ju företaget man arbetar för betala och inte den anställda. Eftersom jag inte har något företag borde väl TD betala dem, eller är det några särskilda regler som gäller i relationen TD-publisher som privatperson? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
"Eftersom jag inte har något företag borde väl TD betala dem, eller är det några särskilda regler som gäller i relationen TD-publisher som privatperson? "
Det är ju just det TD gör. Betalar in arbetsgivaravgifterna samt skatt och därefter betalar de ut de skattade pengarna till dig. Detta eftersom du inte har F-skatt och ska göra det själv. Att du så tydligt ser arbetsgivaravgifterna i ditt fall beror ju på att de står i direkt relation till den totala summa som dina annonsvisningar dragit in. Hade du haft ett företag med F-skatt så hade, som Conny skrev, du fått hela beloppet och sedan hade det varit ditt ansvar att betala in arbetsgivaravgifter och skatt innan du kunde betala ut resterande pengar till dig själv som lön. Summan bli ju dock densamma. (Om du nu inte har några andra kostnader i samband med dina sidor för då hade det varit mer lönande för dig att starta ett litet företag så att du hade kunnat dra av dessa kostnader från de obeskattade pengarna i stället från de beskattade.) Att arbetsgivaravgifterna skulle vara något som "företaget" "står för" kan man lätt tro om när man är anställd och aldrig ser de pengarna (eller exakt vet hur mycket man dragit in till företagen genom sina arbetsinsatser). Men som egenföretagare (eller privatperson i relation till ett företag) vet man att man även måste dra in de pengarna själv och det blir extra tydligt hur höga skatterna egentligen är. Arbetsgivaravgiften är en del i den totala lönesumman som ett företag kan betala ut. I Sverige döljs den delen lite även om vissa företag också anger den på lönebeskedet. I andra länder betalar man ut hela löneutrymmet som just lön och sedan är det upp till löntagarna i fråga att skaffa sig sjukförsäkringar, arbetslöshetsförsäkringar, pensionsförsäkringar och andra typer av försäkringar (som i t.ex USA) eller att själva betala en högre synlig skatt eller avgift (som i t.ex. Danmark och Schweiz). Senast redigerad av petlin den 2011-08-06 klockan 03:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Det är ju inte välgörenhet TD sysslar med. Rent tekniskt är det TD som betalar dina skatter och avgifter ja, men du måste ju tjäna ihop dom pengarna. Eller hur hade du tänkt dig att det ska fungera? Om du drar ihop 10.000 kr, ska TD sponsra din förtjänst med 31%? Var ska dessa pengar tas ifrån? Vem ska betala dom?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Som annonsör betalar jag en summa som ska täcka kostnaden för att visa en annons, ge ett lead etc. Jag, för att tala klarspråk, skiter i om TDs kund är privatperson eller företag, jag betalar givetvis samma summa för det oavsett.
Den summan som du "tjänat" in är den summa pengar som ska täcka din ersättning, och givetvis dras du arbetsgivaravgiften från denna summan. Eller menar du att jag som annonsör ska betala MER pengar för att du är privatperson? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
@Petlin: Tack! Du klargjorde allt. Jag blev lite förvirrad av att se avdraget för arbetsgivaravgiften- det syns inte på samma sätt på lönebeskedet, varvid jag blev förvirrad. Tack igen.
@robertsson: Det är väl klart att jag förstår att det inte rör sig om välgörenhet. Som sagt, jag blev bara förvirrad över utbetalningsspecifikationen. @anders larsson: Just pga att jag inte har koll på hur det funkar med företag vs privatperson, skatter och moms frågade jag i tråden. Men nu är allt glasklart. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Kort sagt kan man sammanfatta det med att TS bör starta ett företag (exempelvis genom att ansöka om registrering för F-skatt och moms hos skatteverket, så kostar det inget och passar väl bäst med din nuvarande situation).
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|