Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja domäner till handelsbolaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-04, 09:29 #11
Nyfiken Nyfiken är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2011
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Sälj hela varulagret för 1 kr till handelsbolaget, skattemässigt blir det i princip ingen större skillnad utan det blir bara enklare eftersom ni ändå skattar privat för överskottet i handelsbolaget. Du kan göra så eftersom du ju avvecklar din enskilda firma. Du kan även sälja på om pö och ha båda igång samtidigt ett tag framöver.

Handelsbolaget är en egen juridisk person så domännamnen böär överlåtas till handelsbolaget.
Tack!

Ok det låter ju bra att man inte behöver lägga ut alla pengar för varupartiet, utan att man kan köpa in det för ex 1 kr, men det är alltså 100% lagligt att göra så? det är inte i någon gråzon då? vill inte göra något som kan skapa problem med Skatteverket.

Kan man sälja domänerna också för 1 kr styck eller bör man ta vad de kostar att regga i dag?

Vi har i dag varsitt privat mobilabonnemang, som det är över 1 år kvar av på avtalet, dessa används främst i företaget.

Kan vi fortsätta att betala dessa i handelsbolaget? trots att det är privatabonnemang?
Nyfiken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-04, 10:00 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Sälj domänerna för 1 kr per st till handelsbolaget och skriv över telefonabbonemanget på handelsbolaget. skatteverket knorrar om abbonemanget inte har företagets namn när bolaget betalar- Ha det som en generell princip att alltid se till att det står bolagets namn på alla fakturor ni betalar från bolaget. Det betyder att när du beställer något så se till att alltid beställa i bolagets namn.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-04, 10:01 #13
Nykomling

Nykomling

Vi köpte för en tid sedan varsin laptop via 10 mån ränte & avgiftsfri betalning, denna avbetalning står jag för.

Har fakturerat min kollega / hans firma varje månad.

Hur gör man nu när man vill ha in dessa datorer i handelsbolaget?

Har inte skrivit något kvitto till min kollega ännu, hade tänkt göra det när han gjort
sista betalningen.

Det är 2 st månadsbetalningar kvar tror jag, innan de är betalda.

Jag har en släpvagn som min enskilda firma köpte in tidigare för 12.000 kr, kan jag sälja den till handelsbolaget för ex 1 kr också?

Gör man likadant med andra saker som vi har i våra enskilda firmor, skrivare, kontorsstolar osv?
Oläst 2011-08-04, 10:07 #14
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ja så kan man göra mellan två AB, det är inte olagligt attgöra dåliga affärer.

Men vid en KK så kollar förvaltaren på "mystiska" affärer ca 6 månader bakåt i tiden för att se om det går att backa dem och göra "återvinning".

Men så länge ett bolag inte går i KK så har man mycket stor frihet att hitta på konstiga affärer.

Det är först när skattmasen förlorar intäkter som myndigheterna kan börja knorra.
Kanske inte, men kan nog ganska lätt klassas som bedrägeri om man tex starta ett AB med tanken att "slippa betala".
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-04, 10:19 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Ara Visa inlägg
Men samma sak funkar inte mellan AB och AB va? Då skulle man ju kunna låta ett AB dra på sig massor av skulder och sälja allt av värde för 1kr till AB nummer 2 för att sedan går i KK.

Och vips har man en ny firma med allt bra från den gamla utan att ha betalat så mycket.
Jag misstänker att det kan röra sig om bedrägeri om det görs avsiktligt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-09, 10:02 #16
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken Visa inlägg
Vi köpte för en tid sedan varsin laptop via 10 mån ränte & avgiftsfri betalning, denna avbetalning står jag för.

Har inte skrivit något kvitto till min kollega ännu, hade tänkt göra det när han gjort
sista betalningen.

Jag har en släpvagn som min enskilda firma köpte in tidigare för 12.000 kr, kan jag sälja den till handelsbolaget för ex 1 kr också?

Gör man likadant med andra saker som vi har i våra enskilda firmor, skrivare, kontorsstolar osv?
Någon som kan svara på detta också? duktiga Conny kanske?
Oläst 2011-08-09, 12:35 #17
Supermoderator

Supermoderator

Men fakturera handelsbolaget för det som är kvar att betala på datorerna och bokför det som ett köp.
Oläst 2011-08-09, 13:34 #18

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag misstänker att det kan röra sig om bedrägeri om det görs avsiktligt.
Det är inte olagligt att sälja med förlust, om det inte görs av större företag, som är dominerande på en marknad, för att dumpa priserna på marknaden och därmed slå ut konkurenter, i konkurensbegränsande syfte. Undrar hur MediaMarkt skulle klara en granskning av konkurensverket, nu när OnOff gick i backen....? MediaMarkt är väl iofs inte helt dominerande på marknaden ännu...

Så länge bolaget som säljer inte går i KK utan kan fortsätta med sin verksamhet, för att man kanske tjänar pengar på andra produkter. Så kan företaget sälja produkter med förlust till andra bolag. Däremot är det skattepliktig förmån att sälja till underpris till privatpersoner som är fåmansdelägare i samma bolag.

Som sagt så kan vi ju ta hemelektronikkedjorna som exempel, där de säljer produkter i massor för under inköpspriset bara för att inte förlora marknadsandelar till konkurenter som också säljer till underpriser.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-09 klockan 13:58
Oläst 2011-08-09, 13:42 #19

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken Visa inlägg

sista betalningen.

Du måste utfärda kvitto för varje delbetalning, det är inte "optional". Du har ju ingått ett avtal om delbetalningar med din kompanjon. Du har ingen laglig rätt att "vänta med att skriva kvitto". Du är skyldig att upprätta kvitto omedelbart vid varje betalning (hur tror du annars att din kompanjon ska kunna bokföra utbetalningarna från sin firma?).

Du kan sälja allt det som behövs till handelbolaget, du utfärdar bara en faktura, från din firma, på vad du säljer och handelsbolaget betalar det pris ni kommer överens om (exempelvis 1 kr). Då blir tillgångarna tillhöriga handelsbolaget. Detta är mycket vanligt förfarande och fullt lagligt. Det är så man gör affärer. Så länge det är affärer mellan två företag är det inga större problem, jag skulle väl snarare säga inga problem.

Att du säljer till underpris från din firma spelar ingen roll, om du har betalt dessa saker till fullo, så det inte finns skulder på dem. Man får exempelvis inte sälja en bil man köp på avbetalning/leasing förrän bilen är till fullo betald, om bilen har använts som "säkerhet" för lånet. Då har man ju inte oinskränkt äganderätt till fordonet. Om man inte har pengarna att lösa ut bilen så får man ta ett blankolån för att först lösa ut bilen, och först därefter kan man sälja den.

Det är mer vanskligt när det är du som privatperson som säljer något till handelsbolaget till överpris. Men det kommer du ju smidigt runt i och med att du säljer från din enskilda firma (som ju är ett företag).

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-09 klockan 13:56
Oläst 2011-08-09, 14:30 #20
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Det är inte olagligt att sälja med förlust
Du missade hela poängen. Upplägget var två AB:n. Det ena tog alla intäkter och det andra tog alla utgifter och gick därefter i konkurs.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017