FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan.
Tänkte nu starta ett nytt AB där jag och min far är delägare. Min far är författare och hade tänkt köpa böcker med hela aktiekapitalet, då han står för aktiekapitalet så gör det inte mig någonting. Han jobbar med kultur och har inte så står vinstmarginal då det är lite som en hobby för honom. Kan jag ha min ehandelsverksamhet under samma AB utan att det rör om på något sätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Visst kan du det. Se bara till att redovisa intäkterna på olika bokföringskonton.
I verksamhetsbeskrivningen till Bolagsverket får ni bara ange att ni sysslar med båda saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Köpa böcker för hela aktiekapitalet är inget du bör göra.
http://www.bolagsverket.se/foretag/a...ion/index.html Läs under kapitalbrist http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050551.htm Läs under kap 25 paragraf 13-17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi har båda kapital men vi vill inte låsa in dem. 2000 böcker ska ändå tryckas så vi tänkte väll att vi startar ab som vanligt, sedan köper böcker med aktiekapitalet.
Edit fråga 1: Är det kanske bättre att göra en apportemission på bilen som är värd en 90 000? Om 2 år kommer vi byta in den bilen, lägga till lite pengar och köpa en ny och då kommer väl den nya bilen ta en gamlas plats som aktiebolagets emission? Hoppas ni förstår vad jag skrev när jag nattyrar. Edit fråga 2: Det är 2000 böcker som ska tryckas för 50 000. De ska dock säljas för 150kr st så 334 bäcker täcker egentligen aktiekapitalet på 50 000. Kan man då göra apportemission på 334 böcker? Fråga 3: Nu är det såhär att om vi hade tryckt 2000 böcker med aktiekapitalet så kommer min far vilja ge bort några hundra böcker till diverese skolor, stiftelser, personer och sådant. Kommer det vara ett problem för Aktiebolaget? Senast redigerad av Lancelot den 2011-07-18 klockan 23:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Angående böckerna är det din anskaffningskostnad som räknas. Men finns 50 000 i kontanter blir de kapitalet, sedan köper ni in böckerna och dessa är ju ett lager med ett värde av 50 000. Alltså inga problem med aktiekapitalet där och när ni säljer dessa för 150 kr styck så är ju alla problem borta :-).
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det bästa vore kanske att slänga in 50k istället. Anledningen till att jag inte hur som helst vill slänga in 50k i bolaget är att dessa pengar en gång i tiden var 100k och skattades. Sedan kommer de låsas in i bolaget. Pengar är pengar, och jag är snål. Har hellre dessa pengar investerade i aktier. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Om ni har kapital så är det väl lika bra att putta in 50k. Visst det är 50k men tänk så här:
Om det det inte är värt att "låsa" upp 50k av sitt kapital - är affärsidén värd att satsa på? Säljer ni 2000 böcker så har du ju pengarna tillbaka på nolltid.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du var otydlig om böckerna i början av tråden. Det är därför du fått så mycket negativ feedback.
Om ni trycker upp en bok för hela aktiekapitalet med avsikt att sälja ser jag inget problem, så länge ni gör vinst på försäljningen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Ger du bort böckerna är det inget problem, så länge du ser till att det finns tillgångar i bolaget. Detta kan då komma från de sålda böckerna som omvandlats till cash, eller något annat som bolaget äger.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|