FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag ska starta upp ett stort internationellt unikt projekt inom en marknad som är enorm och med mycket konkurrens. Jag ska nu hitta ett företagsnamn med tillhörande domännamn.
Vad anser ni om fördelarna/nackdelarna med att ha ett företagsnamn som ej är sammankopplat direkt med de nyckelord som verksamheten förknippas med? Exempelvis att välja ett neutralt namn såsom "IKEA" istället för "Möbelbutiken" etc? Hur tänker ni när ni startar upp ett nytt webbprojekt? Ur SEO-perspektiv är det ju givetvis bättre med ett domännamn som innehåller de nyckelord som man vill ranka bra för i sökmotorer. En annan fördel är ju så klart att kunden direkt vet vad det är för en sida om man heter Möbelbutiken. Vad talar för att komma på ett eget företagsnamn som ej innehåller nyckelorden? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
För det första behöver du bestämma dig om det är viktigt att företagsnamnet är samma som namnet på tjänsten du driver.
Kan du få loss bra nyckelordsdomäner är det ju toppen, men om det är en marknad med stor konkurrens känns det inte så troligt. Hellre ett "påhittat" namn än ett långsökt nyckelordsnamn, tycker jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med Anders helt. Är det en enorm marknad och hård konkurrens så är nyckelordsdomäner relativt värdelösa eller väldigt dyra om det är ett stort, seriöst projekt. Då kan det vara enklare och billigare att sticka ut med ett unikt namn.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|