Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilket skrivprogran använder ni för HTML?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-18, 08:08 #21
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ChingChing Visa inlägg
Hur installerar man en egen webbserver? Låter lite noob, men är inte så bra på alla begrepp! Jag laddade ner Wamp, det var jätte komplicerat. Jag tänkte mer du vet när man kodar vanligt HTML. Då kan jag öppna mn webbläsare och uppdatera sidan bara, så ser jag hur resultat blir. Finns inte detta möjligt för php och asp också? För när jag kodar med php eller asp då måste jag hela tiden skicka upp till min server via ftp, och sedan kolla hur sidan ser ut. Vilket tar kraftigt med tid!
WAMP är nog de mest enklaste som du kan installera måste jag få lov att säga. Next next next -> kart! Klarar du inte av WAMP så vet jag inte riktigt om du ska ge dig på programmering. Ber om ursäkt om de låter drygt, men jag är helt ärlig just nu.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 08:40 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Cos Visa inlägg
WAMP är nog de mest enklaste som du kan installera måste jag få lov att säga. Next next next -> kart! Klarar du inte av WAMP så vet jag inte riktigt om du ska ge dig på programmering. Ber om ursäkt om de låter drygt, men jag är helt ärlig just nu.
Håller absolut inte med dig, det är aldrig för sent att lära sig och vet du något alls om hans ålder? Ja, det var ganska drygt. "Mest enklaste"? Kanske ska lära dig svenska då?

Ontopic. WAMP installeras precis som vilket annat program som helst genom att följa instruktionerna. Dyker det upp några problem på vägen så kan du alltid fråga här men då måste du specificera vilket problemet är. Du måste ha en webbserver för att kunna köra serverscript oavsett om det är lokalt på din egen dator eller hos ett webbhotell.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-18 klockan 08:46
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 09:16 #23
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
razor razor är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Det finns säkert videos på youtube som visar precis hur WAMP fungerar så kika lite där!
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 11:06 #24
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Håller absolut inte med dig, det är aldrig för sent att lära sig och vet du något alls om hans ålder? Ja, det var ganska drygt. "Mest enklaste"? Kanske ska lära dig svenska då?

Ontopic. WAMP installeras precis som vilket annat program som helst genom att följa instruktionerna. Dyker det upp några problem på vägen så kan du alltid fråga här men då måste du specificera vilket problemet är. Du måste ha en webbserver för att kunna köra serverscript oavsett om det är lokalt på din egen dator eller hos ett webbhotell.
Men du din pajas, jag visste inte att vi lekte "märka-ord-wm" här inne. Du vet mycke väl vad jag menar så sitt inte och försök läxa upp mig på ett dåligt försök att vara besserwisser inom de svenska språket. Och om jag har svårt för de svenska språket, vad i h* har du med de att göra?

Och vart i hela friden har jag nämnt hans ålder?! Har jag verkligen skrivit att "du kan inte lära dig p.g.a. din ålder!". Nej, nu får du nog ta och läsa mitt inlägg en gång till. Det ju du som inte hänger med i svenskan överhuvudtaget. Jag anser att man borde åtminstone vet hur man installera ett sånt enkelt paket som WAMP innan man hoppar på syftet med programmet.
Det är inge svårt alls!

Det absolut bästa är att leta upp guider på hur man gör en installation av Apache, MySQL (och varför inte phpmyadmin) så kommer man enkelare förstå vad varje sak gör så använder man WAMP vid snabbinstallationer när man behöver det.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 11:22 #25
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Men du din pajas, jag visste inte att vi lekte "märka-ord-wm" här inne. Du vet mycke väl vad jag menar så sitt inte och försök läxa upp mig på ett dåligt försök att vara besserwisser inom de svenska språket. Och om jag har svårt för de svenska språket, vad i h* har du med de att göra?

Och vart i hela friden har jag nämnt hans ålder?! Har jag verkligen skrivit att "du kan inte lära dig p.g.a. din ålder!". Nej, nu får du nog ta och läsa mitt inlägg en gång till. Det ju du som inte hänger med i svenskan överhuvudtaget. Jag anser att man borde åtminstone vet hur man installera ett sånt enkelt paket som WAMP innan man hoppar på syftet med programmet.
Det är inge svårt alls!

Det absolut bästa är att leta upp guider på hur man gör en installation av Apache, MySQL (och varför inte phpmyadmin) så kommer man enkelare förstå vad varje sak gör så använder man WAMP vid snabbinstallationer när man behöver det.
Snälla, tagga ner lite på smutskastningen. Cos var dryg, vilket var onödigt, och tartareandesire var dryg tillbaka, men släpp det nu. Jag är för språkpoliser (jag är språkpolis själv, men orkar inte kommentera allt då det skulle ge mig heltidsjobb).

Jag jobbade med webbsidor i många år utan en aning om WAMP och liknande. Jag hade helt enkelt inte behov av det (eller visste inte att jag hade behov av det).
Jag jobbade tidigare som ChingChing skriver genom att spara lokalt, ladda upp till webbservern och sedan testa. Det fanns ingen anledning att sätta sig in i hur en webbserver fungerade förrän utvecklingen ökade och det blev för tröttsamt att sitta med FTP hela tiden.

Att installera WAMP eller XAMPP kanske är lätt för vissa och svårt för andra, men att sedan förstå vad man ska göra därefter kan vara ett större steg. Det finns dock många bra guider på nätet och säkert på youtube.

När WAMP väl är installerat lägger man sina webbsidor i htdocs-mappen (eller pekar apache till en annan mapp) och kodar där och testar genom localhost.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 12:16 #26
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Här finns en guide hur man installerar WAMP:
http://www.youtube.com/watch?v=6kJIDoQuiWg

Den visar även hur du installerar ett forum (PHPbb) med mysql-databas osv. Vill du inte göra detta är det ju bara att strunta i den delen

Hoppas det går bra!

//Linus
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 13:08 #27
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Lugna ner dig en smula Jag gav dig en liten smäll på näsan eftersom du var onödigt elak mot frågeställaren helt enkelt, inget annat. Precis som du tog illa vid dig nu kunde trådstartaren också ha reagerat på ditt svar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-18 klockan 13:13
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 13:32 #28
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jag kör på Notepad++ i Windows, och lite Visual Studio för .NET-sidor.
Coda på macen och Vim i Linux/BSD.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 16:32 #29
ChingChing ChingChing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
ChingChing ChingChing är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Tack så mycket allihopa, ska kolla upp det ! Cos snälla börja inte bråka, vi ska ha kul på WN, tartar var bara generös med sin kommentar. Btw jag är 17, så jag har mycket att lära mig förhoppningsvis !

Senast redigerad av ChingChing den 2011-07-18 klockan 16:35
ChingChing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-18, 17:02 #30
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
Jag föredrar EditPlus framför NotePad++.

Sedan Visual Studio för mera hard core-programmering
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017