FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu kommer en konstig fråga hehe...
Köpte nyligen en magasinkärra eller en s.k. "Pirra", och däcken luktar vidrigt. Det luktar som det skulle finnas hästar i lokalen, och lukten känns på flera meters håll. Har testat att tvätta däcken, men inget bättre. Någon som har förslag på hur man kan få bort denna lukt från däcken? eller är det omöjligt kanske? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det däcken som stinker då och inget annat på pirran?
Är den ny? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Har under mina år på bilverkstad varit med om några däck som luktar just som du beskriver. Dessvärre har jag märkt att dom luktar nästan lika illa efter att ha suttit på en bil i flera år, så min gissning är att det är gummiblandningen som luktar så inget man kan tvätta bort.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Det är förmodligen mjukgöraren i gummit som stinker.
Lukten brukar avtala av sig självt om produkten får stå i luftigt utrymme. Men har du otur så blir du inte av med den och då finns det ingenting du kan göra åt den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Wunderbaums. Notera plural.
![]() Du kan prova att smörja däcken med silikon för gummilister. Det kan minska lukten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era svar, verkar som man får lämna tillbaka den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Har "varit" med om exakt samma sak. Köpt på biltema och det luktar rent ut sagt hästskit om däcken. Min har stått i ett förråd i typ 1 år nu och luktar inte lika starkt längre. Om nåt år så kanske den är luktfri :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Så blir det när man använder billigt gummi. Gummiblandningen innhåller olja, och är det billgit tar man billig olja, ibland spillolja innehållande precis vad skit som helst, kanske till och med miljöfarligt avfall. Byt däck/pirra är enda hållbara lösningen.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|