FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har för mig att det finns några regler som gör allt lättare på mindre belopp.
Tydligen därför lunchrestauranger och krogar aldrig bryr sig om signatur/ID. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag är tämligen säker på att man bryter mot avtalet man har med sin kortinlösare om man inte får pin eller underskrift, men det är förmodligen aldrig ett problem utom i de fall där ingen klagar och motsätter sig debiteringarna.
Alltså är det inte juridiskt okej, men få bryr sig...
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vilken otroligt tråkig generalisering av en yrkesgrupp. jag skulle inte lämna ifrån mig mitt visa till någon i denna bransch heller? Men det säger väl ändå inget om branschen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du får säga vad du vill, det försiggår betydligt mera fuffens i den branschen än i de flesta andra oavsett. Jag sa inget om att alla som jobbar i bar är kriminella vilket jag förmodar de flesta också inser själva. Det är dock ingen anledning till att lämna sitt kort vilket var hela poängen.
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Jag vet inte vad som gäller idag, men för några år sedan så hade bankerna en rekommendation att kortköp under 200 kr ej kräver underskrift. Men det är väldigt få butiker som har följt denna rekommendation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Reglerna håller på att justeras för att köp i varuautomater inte ska kräva pin. Det finns en beloppsgräns på köp som är ok utan PIN
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
|
Det finns väl vissa parkeringsautomater som inte kräver vare sig PIN eller underskrift, utan man behöver vara dra kortet. Det har alltid funkat så med bensinkort men det funkar även på vissa automater när man kör VISA/MasterCard. Generellt så har det varit små belopp, men parkeringsavgifterna är ganska höga numer....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att ett potentiellt stulet kort kan användas för parkeringskostnader är kanske inte världens undergång, men lite störande tycker jag. Förstår inte varför det skulle vara jobbigt över huvud taget att slå sin pin varje gång, om man har en sådan så tar det ju 2 sekunder av ens liv. Betydligt mindre än att hantera växel på kontanter.
![]() |
Svara |
|
|