FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Men ja, som ni alla säger. Jag börjar använda skydden nu! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Säkerhetsföreskrifterna bryts ofta av stress och slarv. Arbetsgivaren ska följa upp detta hela tiden för att säkerställa att dessa inte bryts. Ett skyddsombud borde finnas som tillser att säkerhetsföreskrifterna efterföljs men ytterst har arbetsgivaren ansvaret. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tidsbegränsad anställning alltså? Då är du rökt redan nu. Det skulle jag gissa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Oavsett hur det ser ut med skyddsombud etc så kan det säkert finnas något matnyttigt i denna folder från LO:
http://www.google.se/url?sa=t&source...nw9nJw&cad=rja Jobbade på ett företag en gång där det inte fanns kollektivavtal och där en anställd fick en del av en glasruta på sig när den sprack. Visserligen tillkallades ambulans för det då det blödde en del men medan han var på väg i den så dök polisen upp med 3 man för att göra en utredning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
för så som sverige är nu så har arbetsgivaren hela makten och de anställda gör som de blir tillsagda.. "annars finns det 100 nya apor som gärna gör ditt jobb.. för lägre lön. eller gratis!" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men självklart bör han regelbundet söka nya jobb om nuvarande jobb är tidsbegränsat, men inte av anledningen "annars finns det 100 nya apor som gärna gör ditt jobb.. för lägre lön. eller gratis!" eller liknande. Men jag tycker att du är otroligt kategoriserande när du säger "för så som sverige är nu så har arbetsgivaren hela makten" så jag misstänker att du har haft dålig erfarenhet som anställd. Är det du som ser folk som apor eller tror du att arbetsgivare generellt ser folk som apor? Senast redigerad av Danielos den 2011-06-23 klockan 15:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att säga att regler finns och att arbetstagaren får skylla sig själv som brutit mot dem är att göra det för enkelt för sig. Som Jan Eriksson säger så är det arbetsgivaren som är ansvarig för säkerheten, och det kan sällan delegeras till de anställda. Inom byggbranschen händer det att byggen stängs av arbetsmiljöverket på grund av att säkerheten inte följs, oavsett om regler finns eller inte. Det är arbetsgivaren som ska följa upp och motverka brott mot säkerhetsföreskrifterna.
Ansvaret för arbetsmiljön delas enligt lagen av arbetsgivaren och arbetstagaren, och det är såklart dumt att inte ta eget ansvar som anställd. Det är ju ens eget liv det handlar om, och det har ju pajas lärt sig vid det här laget. Det är även tillåtet att vägra utföra arbetsuppgifter, utan påföljd för arbetstagaren, om det saknas tillräckligt skydd. Enligt Arbetsmiljöförordningen ska arbetsgivaren anmäla din skada till Arbetsmiljöverket, annars kan de dömas till böter. Kanske bör du själv ta kontakt med Arbetsmiljöverket - de svarar säkert gärna på dina frågor, särskilt om du tar med arbetsgivarens uppgifter. Om det inte finns något skyddsombud kan ni inrätta ett sådant - vilka befogenheter ett sådant har regleras också i lagen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
jag tycker INTE han gjort rätt när han skippat säkerheten av glasögon. Och jag tycker inte heller han ska få betalt för tiden om företaget har skött sin information/utbildning till sina anställda i säkerhet.. Jag är dock väldigt realistisk när jag säger att så som sverige är nu.... ![]() Jag har inte haft dåliga erfarenheter som anställd gentemot arbetsgivare. Men det är så som klimatet i sverige är nu och du kan inte påstå det är osanning. Självklart finns det flera väldigt bra arbetsgivare i en arbetstagarens ögon. Men det är bra många fler som inte är det och som väntar på nästa APA.. Jag menar heller inte att folk är apor eller att de ser människor som apor. De ser dock ofta nästa anställd som en i högen av löneslavar (de tänker dock inte de orden men den andemeningen). Trodde jag o du inte skulle skriva med varandra så det inte blir som sist ![]() Gud.. att man ska behöva uttrycka sig som en advokat för att det inte ska bli rabalder. seriöst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
och min poäng var..
han har någon form av timanställning eller tidsbegränsad anställning osv. Då sitter han möjligtvis löst och gör bäst i att söka nya jobb medans han väntar på domedagen eller förlängning. Får han förlängning så är det ju lugns. men då har han iallafall varit beredd om han förlorar jobbet. Lika bra att börja i tid då ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Visst att det är arbetstagarens eget ansvar att använda den skyddsutrustning som finns, men det är också ditt ansvar att arbetsplatsen är säker. Det finns många arbetsplatser där det utvecklas en kultur av att strunta i säkerhetsföreskrifterna. Arbetsgivaren ska arbeta för att motverka en sådan kultur. I resten av samhället är det givet att man vid en olycka lägger allt annat åt sidan och hjälper den drabbade. Jag tycker det är förfärligt att inte en arbetskamrat eller arbetsledaren följde med den skadade till sjukhuset. Allt annat borde vara sekundärt. Inte bara vill jag att mina arbetsgivare ska ge sitt tillstånd till att hjälpa en skadad arbetskamrat - jag vill ha en miljö där man inte ens ska behöva fråga sig en sådan sak. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|