Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skadad på arbetet.. vem har rätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-23, 04:26 #11
pajass avatar
pajas pajas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
pajas pajas är inte uppkopplad
Medlem
pajass avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du bor inte i Stockholmstrakten förstår jag, då skulle du fått sitta i väntrummet i 6 timmar innan du får träffa akutläkaren, sen har han gått hem för dagen och sen kommer det en nattsköterska som frågar vad du gör där i väntrummet....

Nåväll nog gnällt på akuten i stockholm, prata med skyddsombudet på din arbetsplats, därefter fackets jurister, och be dem hantera ärendet åt dig.

Detta är precis som Jan Eriksson skriver viktigt att du hantera 100% rätt enligt alla konstens regler eftersom du kan få bestående men, men som dyker upp först långt senare.

Som flera har sagt här så är säkerheten något man ALDRIG får kompromissa om. Skyddsglasögon på!
Jag har lärt mig att använda skydd nu ja. Frågade efter skyddsombud på företaget men jag fick tipset att hålla tyst om det från övriga anställda, de som snackar för mkt om facket osv får tydligen inte förlängt kontrakt så ingen vågar vara skyddsombud eller representant för facket på detta företaget...

Men ja, som ni alla säger. Jag börjar använda skydden nu!
pajas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-23, 08:21 #12
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Jag ska vara ärligt med dig, om jag ägt firman hade jag varit otroligt sur på dig som inte hade haft glasögon på dig och jag hade sagt samma sak som din arbetsgivare. Det är det minsta man kan begära att anställda följer reglerna, så jag fyller på vad Magnus_A redan var inne på.
Du skulle ha all anledning att vara otroligt sur, även jag skulle vara det. Dock är det en arbetsplatsolycka och ska hanteras efter det. Vidare vet vi inte hur säkerhetsföreskrifterna lärs ut, uppdateras och vart dessa förvaras. Att man på första dagen får en pärm med en rad säkerhetsföreskrifterna att läsa räcker inte utan man måste som arbetsgivare följa upp detta. Finns tex instruktioner vid varje maskin? Har arbetsgivaren uppmuntra de anställda att komma in och påpeka brister? Om någon bryter mot säkerhetsföreskrifterna, följer arbetsgivaren upp detta? (Även om en olycka inte har hänt.)

Säkerhetsföreskrifterna bryts ofta av stress och slarv. Arbetsgivaren ska följa upp detta hela tiden för att säkerställa att dessa inte bryts. Ett skyddsombud borde finnas som tillser att säkerhetsföreskrifterna efterföljs men ytterst har arbetsgivaren ansvaret.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-23, 08:23 #13
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Tidsbegränsad anställning alltså? Då är du rökt redan nu. Det skulle jag gissa.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-23, 11:23 #14
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Oavsett hur det ser ut med skyddsombud etc så kan det säkert finnas något matnyttigt i denna folder från LO:

http://www.google.se/url?sa=t&source...nw9nJw&cad=rja

Jobbade på ett företag en gång där det inte fanns kollektivavtal och där en anställd fick en del av en glasruta på sig när den sprack. Visserligen tillkallades ambulans för det då det blödde en del men medan han var på väg i den så dök polisen upp med 3 man för att göra en utredning.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-23, 14:24 #15
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Tidsbegränsad anställning alltså? Då är du rökt redan nu. Det skulle jag gissa.
sök nytt jobb.
för så som sverige är nu så har arbetsgivaren hela makten och de anställda gör som de blir tillsagda.. "annars finns det 100 nya apor som gärna gör ditt jobb.. för lägre lön. eller gratis!"
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-23, 15:14 #16
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg
för så som sverige är nu så har arbetsgivaren hela makten och de anställda gör som de blir tillsagda..
Jaha, så nästa gång jag ska anställa så måste jag vara medveten om att mina anställda har rätt att göra vad dom vill? Men lön måste jag betala ut ändå?
Men självklart bör han regelbundet söka nya jobb om nuvarande jobb är tidsbegränsat, men inte av anledningen "annars finns det 100 nya apor som gärna gör ditt jobb.. för lägre lön. eller gratis!" eller liknande.

Men jag tycker att du är otroligt kategoriserande när du säger "för så som sverige är nu så har arbetsgivaren hela makten" så jag misstänker att du har haft dålig erfarenhet som anställd. Är det du som ser folk som apor eller tror du att arbetsgivare generellt ser folk som apor?

Senast redigerad av Danielos den 2011-06-23 klockan 15:26
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-23, 15:38 #17
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Att säga att regler finns och att arbetstagaren får skylla sig själv som brutit mot dem är att göra det för enkelt för sig. Som Jan Eriksson säger så är det arbetsgivaren som är ansvarig för säkerheten, och det kan sällan delegeras till de anställda. Inom byggbranschen händer det att byggen stängs av arbetsmiljöverket på grund av att säkerheten inte följs, oavsett om regler finns eller inte. Det är arbetsgivaren som ska följa upp och motverka brott mot säkerhetsföreskrifterna.

Ansvaret för arbetsmiljön delas enligt lagen av arbetsgivaren och arbetstagaren, och det är såklart dumt att inte ta eget ansvar som anställd. Det är ju ens eget liv det handlar om, och det har ju pajas lärt sig vid det här laget. Det är även tillåtet att vägra utföra arbetsuppgifter, utan påföljd för arbetstagaren, om det saknas tillräckligt skydd.

Enligt Arbetsmiljöförordningen ska arbetsgivaren anmäla din skada till Arbetsmiljöverket, annars kan de dömas till böter. Kanske bör du själv ta kontakt med Arbetsmiljöverket - de svarar säkert gärna på dina frågor, särskilt om du tar med arbetsgivarens uppgifter. Om det inte finns något skyddsombud kan ni inrätta ett sådant - vilka befogenheter ett sådant har regleras också i lagen.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-23, 15:45 #18
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Jaha, så nästa gång jag ska anställa så måste jag vara medveten om att mina anställda har rätt att göra vad dom vill? Men lön måste jag betala ut ändå?
Men självklart bör han regelbundet söka nya jobb om nuvarande jobb är tidsbegränsat, men inte av anledningen "annars finns det 100 nya apor som gärna gör ditt jobb.. för lägre lön. eller gratis!" eller liknande.

Men jag tycker att du är otroligt kategoriserande när du säger "för så som sverige är nu så har arbetsgivaren hela makten" så jag misstänker att du har haft dålig erfarenhet som anställd. Är det du som ser folk som apor eller tror du att arbetsgivare generellt ser folk som apor?
nu så skrev jag inte i detalj vad jag kommenterade om..

jag tycker INTE han gjort rätt när han skippat säkerheten av glasögon.
Och jag tycker inte heller han ska få betalt för tiden om företaget har skött sin information/utbildning till sina anställda i säkerhet..

Jag är dock väldigt realistisk när jag säger att så som sverige är nu.... .
Jag har inte haft dåliga erfarenheter som anställd gentemot arbetsgivare.
Men det är så som klimatet i sverige är nu och du kan inte påstå det är osanning.
Självklart finns det flera väldigt bra arbetsgivare i en arbetstagarens ögon.
Men det är bra många fler som inte är det och som väntar på nästa APA..
Jag menar heller inte att folk är apor eller att de ser människor som apor.
De ser dock ofta nästa anställd som en i högen av löneslavar (de tänker dock inte de orden men den andemeningen).

Trodde jag o du inte skulle skriva med varandra så det inte blir som sist .

Gud.. att man ska behöva uttrycka sig som en advokat för att det inte ska bli rabalder. seriöst.
Oläst 2011-06-23, 15:48 #19
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

och min poäng var..
han har någon form av timanställning eller tidsbegränsad anställning osv.
Då sitter han möjligtvis löst och gör bäst i att söka nya jobb medans han väntar på domedagen eller förlängning.
Får han förlängning så är det ju lugns. men då har han iallafall varit beredd om han förlorar jobbet.
Lika bra att börja i tid då .
Oläst 2011-06-23, 15:53 #20
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Nu blir jag besviken. Har du verkligen så unken syn på de anställda eller har du bara vaknat på fel sida? Om det sker en skada på arbetsplatsen (när någon utför arbete åt dig!), så är det väl inte hela världen att betala några timmars lön? Är det inte bökigare att manuellt gå och dra ner lönen och behöva hantera irriterade anställda? En nöjd anställd presterar bättre, och här handlade det bara om några hundralappar - väl investerade pengar skulle jag tycka! Även om det kanske är rätt att lönen dras ner (jag lägger mig inte i avtalet som sådant) så tycker jag att ditt uttalande andas egoism och en tanke om att de anställda bara är redskap man kan göra vad man vill med - jag hoppas att jag har fel om det sista.

Visst att det är arbetstagarens eget ansvar att använda den skyddsutrustning som finns, men det är också ditt ansvar att arbetsplatsen är säker. Det finns många arbetsplatser där det utvecklas en kultur av att strunta i säkerhetsföreskrifterna. Arbetsgivaren ska arbeta för att motverka en sådan kultur.

I resten av samhället är det givet att man vid en olycka lägger allt annat åt sidan och hjälper den drabbade. Jag tycker det är förfärligt att inte en arbetskamrat eller arbetsledaren följde med den skadade till sjukhuset. Allt annat borde vara sekundärt. Inte bara vill jag att mina arbetsgivare ska ge sitt tillstånd till att hjälpa en skadad arbetskamrat - jag vill ha en miljö där man inte ens ska behöva fråga sig en sådan sak.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017