Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bedragare på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-19, 01:01 #41
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Timofey Visa inlägg
Klart att bedragaren inte är intresserad av att "reda ut det hela", han tjänar ju inget på det. Däremot är bedragaren inte intresserad av att en sådan tråd finns, och därmed anser jag att det är bra att kippex har skrivit detta.

Enda felet som han gjorde, och som han snabbt rättade till, var att publicera personuppgifterna.

Var är anledningen till att ni inte godkänner kippex agerande? Är det för att någon annan har grund för att anklaga er för någonting, eller vad är det?

Helt enig, kippex har inte gjort något fel här med mindre än att lägga ut personuppgifterna, vilket han rättade.

Det står ju också i tråden att han bekräftade via telefon att "bedragaren" ifråga hade för avsikt att sälja verket till flera personer. Så jag fattar inte att "bedragaren" ens argumenterar i den här saken, det är ju bara att lägga sig flat och erkänna fel?
FredrikNas är inte uppkopplad  
Oläst 2011-06-19, 01:58 #42
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av preppie Visa inlägg
På detta forum är det verkligen den som skriker högst och mest som får mest gehör och förtroende. Har valt att inte föra en öppen diskussion om detta då jag inte tycker det angår någon annan än köpare och säljare i detta fall. I detta fall så är det en rad medlemmar som ger sig på ena parten utan vidare insikt. Har INTE avtalat med någon part om att inte få sälja denna lista vidare, i detta fall hade vi som köpte den ingen vidare användning för den utan beslutade att sälja den vidare. Detta gäller precis som vid köp och försäljning av egenhändigt skapade script, webbsidor etc..
Nej, preppie du har HELT FEL....

Det är du som måste visa att du har ett avtal med den som har upphovsrätten till materialet för att få sälja det vidare, din argumentation är helt bakvänd. Du måste läsa på mer om vilka regler som gäller.

När du köper ett material som i detta fallet har ett katalogskydd (dvs någon har sammanställt materialet från olika källor) så gäller upphovsrätten, och upphovsrätten är glasklar på den punkten. Det är köparen som har undersökningsansvaret och måste ta reda på vem som äger upphovsrätten.

Dessutom så har du väl bara köpt nyttjanderätten, inte den ekonomiska upphovsrätten? Du måste visa att du har avtalat med upphovsrättshavaren att få vidaresälja materialet anars får du INTE göra det.

När du jämför med "egenhändigt skapat material" så glömmer du tydligen att det är kippex som har skapat materialet inte du, du har betalat för nyttjanderätten, och kippex har tydligt påpekat för dig att du INTE får sälja detta vidare, ändå försöker att göra det och sen försöker du rättfärdiga ditt agerande genom att hänvisa till en praxis som i verkligheten är precis tvärtom vad du anger (och dessutom med rena faktafel).

Här krävs en rejäl skärpning av både din kunskap och din affärsmoral/affärsetik. Samt ditt uppträdande i ett publikt forum.

Att kippex "hängt ut" någon som betett sig så illa anser jag i detta fall vara försvarbart, även om jag inte hejdlöst rekommenderar det, men nu var det verkligen motiverat.

Givetvis är även denna tvistighet angående affärsuppgörelsen delvis ett resultat av att parterna inte har diskuterat igenom avtalsvillkoren ordentligt och bekräftat överenskommelsen med ett skriftligt avtal. Snabb affär = Dålig affär.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-19 klockan 02:15
Conny Westh är inte uppkopplad  
Oläst 2011-06-19, 05:27 #43
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Vad är att ta i? Personuppgifter som kan identifiera en individ i sammanhanget skulle vara samma sak. Nu handlade det om födelsedata, adress, fullständigt namn, länk till ratsit etc.

Ser du inte problematiken i att en fullt anonym person vräker ur sig anklagelser mot en individ och därtill lägger till personuppgifter om var denne bor, födelsedata etc. Han har inte ens bemödat sig att kontakta vederbörande för en förklaring innan. Jag tycker det säger mer om "Kippex" än om "Preppie" som person i denna tråd. Det är inte vår uppgift att döma människor.
Givetvis hade det ju räckt med att ange användarnamnet så att andra vet vem det gäller här på wn. Jag vill att wn ska vara en plats där man bland annat göra trygga affärer med andra. Jag tycker därför att det är väldigt bra med en öppenhet mellan medlemmarna här så att man kan varna för oseriösa köpare eller säljare. De som inte kan sköta affärsuppgörelser på ett seriöst eller korrekt sätt vid ett tillfälle kommer ofta att fortsätta så om de inte åker dit. Därför tycker jag det är väldigt välkomet med varningar och "uthängningar".
Givetvis borde man försöka lösa eller redan ut konflikten i ett annat mer privat medium innan man hänger ut någon så att man kan vara säker på att det inte bara rör sig om ett missförstånd eller liknande. I just det här fallet verkar det ju som om köparen brutit emot upphovsrättslagen och det verkar heller inte direkt som det rör sig om ett missförstånd om vad som avtalats. Därför tycker jag inte säljaren gjort fel i annat än att publicera lite för mycket personuppgifter, men det korrigerades ju väldigt snabbt när säljaren kom på sitt misstag.
pelmered är inte uppkopplad  
Oläst 2011-06-19, 08:38 #44
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Till er som tycker att tråden ska bort.

Själv har jag alltid ansett WN vara ett väldigt lärorikt forum. Bara i denna tråden har jag lärt mig en hel del (tack ConnyWesth).

Alltid trevligt att lära sig av kunnigt folk!
gregoff är inte uppkopplad  
Oläst 2011-06-19, 21:38 #45
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
Väljer härmed att stänga tråden och jag hoppas att det löser sig för båda parter i detta fallet.
Ingo är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017