FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Helt enig, kippex har inte gjort något fel här med mindre än att lägga ut personuppgifterna, vilket han rättade. Det står ju också i tråden att han bekräftade via telefon att "bedragaren" ifråga hade för avsikt att sälja verket till flera personer. Så jag fattar inte att "bedragaren" ens argumenterar i den här saken, det är ju bara att lägga sig flat och erkänna fel? |
|||
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är du som måste visa att du har ett avtal med den som har upphovsrätten till materialet för att få sälja det vidare, din argumentation är helt bakvänd. Du måste läsa på mer om vilka regler som gäller. När du köper ett material som i detta fallet har ett katalogskydd (dvs någon har sammanställt materialet från olika källor) så gäller upphovsrätten, och upphovsrätten är glasklar på den punkten. Det är köparen som har undersökningsansvaret och måste ta reda på vem som äger upphovsrätten. Dessutom så har du väl bara köpt nyttjanderätten, inte den ekonomiska upphovsrätten? Du måste visa att du har avtalat med upphovsrättshavaren att få vidaresälja materialet anars får du INTE göra det. När du jämför med "egenhändigt skapat material" så glömmer du tydligen att det är kippex som har skapat materialet inte du, du har betalat för nyttjanderätten, och kippex har tydligt påpekat för dig att du INTE får sälja detta vidare, ändå försöker att göra det och sen försöker du rättfärdiga ditt agerande genom att hänvisa till en praxis som i verkligheten är precis tvärtom vad du anger (och dessutom med rena faktafel). Här krävs en rejäl skärpning av både din kunskap och din affärsmoral/affärsetik. Samt ditt uppträdande i ett publikt forum. Att kippex "hängt ut" någon som betett sig så illa anser jag i detta fall vara försvarbart, även om jag inte hejdlöst rekommenderar det, men nu var det verkligen motiverat. Givetvis är även denna tvistighet angående affärsuppgörelsen delvis ett resultat av att parterna inte har diskuterat igenom avtalsvillkoren ordentligt och bekräftat överenskommelsen med ett skriftligt avtal. Snabb affär = Dålig affär. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-19 klockan 02:15 |
||
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Givetvis borde man försöka lösa eller redan ut konflikten i ett annat mer privat medium innan man hänger ut någon så att man kan vara säker på att det inte bara rör sig om ett missförstånd eller liknande. I just det här fallet verkar det ju som om köparen brutit emot upphovsrättslagen och det verkar heller inte direkt som det rör sig om ett missförstånd om vad som avtalats. Därför tycker jag inte säljaren gjort fel i annat än att publicera lite för mycket personuppgifter, men det korrigerades ju väldigt snabbt när säljaren kom på sitt misstag. |
|||
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Till er som tycker att tråden ska bort.
Själv har jag alltid ansett WN vara ett väldigt lärorikt forum. Bara i denna tråden har jag lärt mig en hel del (tack ConnyWesth). Alltid trevligt att lära sig av kunnigt folk! |
||
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Väljer härmed att stänga tråden och jag hoppas att det löser sig för båda parter i detta fallet.
|
|||
![]() |
Stängt ämne |
|
|