FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har också kunder som inte betalar i tid men jag hänger inte ut dem här i forumet. (det är ingen 100-procentig princip men det är mer en praktisk sak att jag vill kunna ha kvar dem som kunder om de betalar snart). Riktiga styggingar som jag måste dra till tinget kan jag tänka mig att hänga ut men jag har inte gjort det ännu, jag brukar avidentifiera mina klagomål här på WN. Men det är mer upp till var och en vilka principer man jobbar med.
Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-16 klockan 12:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, du kan hänga ut kunder som inte betalar, så länge som det rör sig om företag (annars kan det blir frågan om förtal). Men var extremt försiktig i det fall att du befinner dig i en konkurrenssituation med din kund. Även om det inte är olagligt att snacka skit om företag, så kan det vara olagligt att snacka skit om konkurrenter.
Du får inte hota någon med din lista. Men det krävs samtidigt en hel del för att du ska bli fälld för utpressning. Du kan med andra ord lägg upp kunden på listan och sedan låta denna själv upptäcka att listan finns. Tänk på att du måste ha extremt torrt på fötterna innan du ens funderar på att försöka smutskasta en kund. Det kan väldigt lätt slå tillbaka mot dig själv. Det är tex skillnad mellan en tvistig fordran som kunden bestrider och där oenighet gäller och en kund som helt enkelt skiter i att göra rätt för sig. I det första fallet så bör det vara en extremt dålig idé att försöka kasta skit på kunden. Den skiten riskerar nämligen att fastna på dig själv istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tänker mig att man har som policy att man har en sida där man listar kunder som ej betalt. Tanken är att det ska öka ens betalningsförmåga då det dyker upp i sökresultatet på Google.
Har nämligen en kund just nu, som alla skriver så himla gott om, men kunden i fråga skyller ifrån sig på massa olika saker varför betalning ej skett. Det är Men det kanske inte är så himla gulligt att göra så. Får väl köra med Kredit Inkasso som vanligt då.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Håller med om Gustavs formulering här, det är viktigt att man har riktigt torrt på fötterna om man "hänger ut" någon. Själv brukar jag avstå, för man bränner garanterat sin kund för lång tid, om inte evigt, samt att man lätt får epitetet gnällspik och skvallerbytta om man hänger ut identiteten på en kund.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du kollat med kunden om de är öjda med ditt jobb (om det är konsultuppdrag) så se även till att alltid göra det per mejl så att du har det dokumenterat. Skriver kunden att de är nöjda med ditt jobb, men ändå inte betalar då är de dåliga betalare, men de kanske har invändningar och det vill man ha dokumenterat att de inte har först innan man börjar gruffa med dem.
Men du kan i normalfallet inte vidta några åtgärder före det gått 30 dagar efter att kunden fått fakturan, om du int ehar ett skriftligt (för bevisningens skull) avtal om annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är oseriöst att "hänga ut" kunder, liksom att smutskasta konkurrenter, det vittnar om dåligt omdöme. Seriösa kunder vill inte känna att de riskerar bli uthängda ifall de råkar missa betalning. Notera att uthängd på nätet kan vara = uthängd för evigt.
Om det är lagligt eller inte spelar ingen roll, ALLT idiotiskt beteende är inte reglerat i lagtexter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det största problemet med det du föreslår är kanske inte att det är olagligt utan att du framstår som precis lika oseriös som den icke betalande kunden vilket knappast gynnar dig själv i längden. Jag är inget större fan av pul på det stora hela men i det här fallet fyller den ju sin funktion.
Sedan behöver det ju inte heller vara oseriöst att inte betala. Åtskilliga företag och privatpersoner har betalningsanmärkningar. Även om det finns en eller två sådana så kan ju personen eller företaget ha betalt alla sina övriga fakturor i tid. Det är ju mycket möjligt att du helt enkelt bara haft otur, särskilt med tanke på att du skriver att andra talar gott om din kund.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-06-16 klockan 20:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bara en note - rent juridiskt. Utpressning blir inte aktuellt eftersom brottet kräver en förmögenhetsöverföring. Försöker man "utpressa" någon till att betala en skuld kan man istället bli fälld för olaga tvång.
4 § Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år. I det här fallet hotar du med att förtala kunden. Om jag inte missminner mig kräver olaga tvång ett brottsresultat samt en kausalitet mellan tvång och kundens(offrets) disposition. Dvs att kunden på grund av hotet faktiskt betalat fordran. Har kunden inte betalat fordran är brottet olaga tvång inte fullbordat. Endast grova försök är straffbelagda och detta är inte grovt. Det är sannolikt att bedöma som förtal, istället för utpressning. Har brottet fullbordats kan det vara att bedöma som olaga tvång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Hursomhelst så är det givetvis ingen bra affärsetik att hota med förtal eller olaga tvång i en affärsrelation. Det finns lagliga sätt att utöva påtryckningar som Påminnelse, inkasso, KFM, domstol. Men att svärta ner någons renommé pga missnöje bör man undvika. Man bör också tänka på att använda sin egen tid på ett så effektivt sätt som möjligt, ödla inte mer tid än nödvändigt på dåliga affärer, ägna din tid åt att gära bra affärer i stället. Ägna din tid åt det du kan påverka, dvs planera framtida affärer, och inte åt gamla affärer som gått dåligt. Man bör även erbjuda kunder betalningsalternativ för alla de 500000-600000 personer (ca 7-9 procent av den vuxna befolkningen) som vid var tid har betalningsanmärkningar, de lever och är köpare varje dag de också. Endast ett fåtal är bedragare. Det finns inget krav på att man alltid i tid och otid ska ge kredit till alla, anpassa betalningsalternativ till kunden och kundens situation. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-17 klockan 10:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Om det är tvärt om då? Vi har köpt en domän som vi inte har fått överförd till oss fast det har gått över ett år sedan köpet. (säljaren finns på wn och svarar inte på PM eller mail längre)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|