Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

frågor om att starta AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-11, 02:24 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Mycket bra som vanligt Conny!
Jag tror dock jag hittade ett litet fel. Man måste ha en styrelsesuppleant även om man är två ledamöter, är man tre ledamöter eller fler behöver man däremot inte ha någon tror jag.
Nu har jag fixat felet!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-11, 11:11 #12
hoover hoover är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
hoover hoover är inte uppkopplad
Nykomling

Jag har för mig att det kostar 900 kronor att avsäga sig revisor.
hoover är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-11, 11:17 #13
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Men så är det. En revisor behövs, tro att man numera kan köra med auktoriserade bokföringtanter också. Sedan är svårt att hitta revisorer, många har börjat gå i pension, så risken är att man hamnar hos någon dyr byrå.

Tyvärr är det de 40 talist arbeten som inte kan ersättas med kath tuggade import arbetskraft. :-)

Varför jag nämnde det där, har för jag har varit inblandat i ett AB projekt, som kk:ade, vi hade andra problem då, vi tyckte att detta AB i frågan var ingenting att bry, sej vi hade gjort 2 transaktioner.

Det här AB skulle förvalta en datahall vi skulle bygga, men den andra finansiärer fick lite problem andra saker, därav gjorde vi aldrig något med bolaget.

Så herr Klein är numera en förhärda brottsling dömd för att inte lämna in en årsredovisning på 2 transaktioner. Kan vara ett tips , håll ordning på pappren. Pappa staten älskar att ta oskulden i analen på små företagare..

Citat:
Ursprungligen postat av rocky Visa inlägg
Det sjuka skulle vara att behöva en revisor för ett fåtal transaktioner, därav skaffa ingen revisor. Håll bara ordning på pappren.

Senast redigerad av klein den 2011-06-11 klockan 11:27
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-11, 12:06 #14
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Men så är det. En revisor behövs, tro att man numera kan köra med auktoriserade bokföringtanter också.
Det krävs ingen revisor om man uppfyller 2 av 3 kriterier:
Nettoomsättning
  • på högst 3 miljoner kronor.
  • Balansomslutning på högst 1,5 miljoner kronor.
  • Högst tre anställda

Tänk på att du själv som ägare räknas som anställd om du tar ut lön!

Bokföringstanter är en term som är obekant för mig, men en vettig redovisningsbyrå som tar hand om pappren är ju en poäng om man inte själv vet vad man sysslar med.

Herr Klein verkar inte heller ha brytt sig om att öppna posten, eftersom det kommer ett flertal brev och påminnelser om deklaration och årsbokslut. Visst är det surt, men helt överraskad kan du inte vara.

Det kommer minst 1 påminnelse flera veckor innan sista datum som årsredovisningen ska vara inlämnad, därefter kommer övervägande om påförande av straffavgift, själva straffavgiften och först härefter en rättslig åtgärd.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-13, 10:31 #15
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
När man får 2 x 5 000 kr + 10 000 kr i böter för att vara sen med bokslutet så bör man kanske läsa vad som står?
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-20, 20:07 #16
lindal lindal är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2010
lindal lindal är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2010
Standard tacker för svaren

tackar för den utförliga informationen! väldigt uppskattat!

så grovt sammanfattat, angående kostnaderna:
Kostnader:
registrering 1900 SKR

Ingen revisor nödvändigt med revisor om
Nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
Balansomslutning på högst 1,5 miljoner kronor.
Högst tre anställda
Grovt räknat, för en firma som min ligger jag på circa 2000 SKR initiellt och sedan ett par hundra lappar per år (för porto, vad vet jag etc)
likvidering kostar 10000 SKR, det som finns i bolaget efter det tillfaller ägarna (och dom müste skatta för det?)
tar circa 6 månader
man kan som alternativ sälja till “Standardbolag”, som betalar circa 85% av det som finns i bolaget (e.g. om det finns 100k i firman, betalar dom 85k)

Så, om jag startar firma idag, trycker in 50kEUR, efter X månader kommer på att det vara en idiotisk ide och vill stänga ned,
kostar det circa 10k att fixa det (och ska tydligen vara komplicerat), de kvarvarande 40kEUR tillfaller mig, men X % dras i skatt när jag ska få ut dom pengarna?

Vad händer med IP:n i firman? mjukvara jag utvecklat etc etc, tillfaller den automatiskt mig när jag likviderar?
Om jag skullle gå för alternativet att sälja till "Standardbolag", kan IP:n ställa till problem, att jag säljer det också då? Eller kan jag skriva över den till mig själv på ngt sätt innan?

Lite info vad jag planerar att göra, låter det vettigt?

jag är utvecklare, jag vill starta en firma där mina projekt (webbsajter, iphone apps, etc) kan köras under.
Ett AB främst pga liability, att om t.ex. mjukvaran orsakar skador, webbsidorna blir stämda etc etc
så åker firman på smällen och inte jag personligen (jag planerar inte att göra ngt dumt, utan det är bara min paranoia).
Jag planerar att driva firman långsiktigt, i hopp om att det ska gå bra framöver för mina projekt.

Jag bor i Tyskland nu, jobbar som frilansare här (nog mostsvarande Enskild firma i sverige), med eget skatte nr etc.
Om jag vill ta ut pengar från mitt AB framöver, kan jag skriva en räkning till firman över programmeringsjobb jag gjort, och få ut pengar
på den vägen (för att undvika arbetsgivaravgifter etc)?
Eller blir det struligt då jag själv är ensam ägare i AB? (känns som alla skulle göra så om det var tillåtet...)
lindal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017