FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har för mig att det kostar 900 kronor att avsäga sig revisor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Men så är det. En revisor behövs, tro att man numera kan köra med auktoriserade bokföringtanter också. Sedan är svårt att hitta revisorer, många har börjat gå i pension, så risken är att man hamnar hos någon dyr byrå.
Tyvärr är det de 40 talist arbeten som inte kan ersättas med kath tuggade import arbetskraft. :-) Varför jag nämnde det där, har för jag har varit inblandat i ett AB projekt, som kk:ade, vi hade andra problem då, vi tyckte att detta AB i frågan var ingenting att bry, sej vi hade gjort 2 transaktioner. Det här AB skulle förvalta en datahall vi skulle bygga, men den andra finansiärer fick lite problem andra saker, därav gjorde vi aldrig något med bolaget. Så herr Klein är numera en förhärda brottsling dömd för att inte lämna in en årsredovisning på 2 transaktioner. Kan vara ett tips , håll ordning på pappren. Pappa staten älskar att ta oskulden i analen på små företagare.. Senast redigerad av klein den 2011-06-11 klockan 11:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
Nettoomsättning
Tänk på att du själv som ägare räknas som anställd om du tar ut lön! Bokföringstanter är en term som är obekant för mig, men en vettig redovisningsbyrå som tar hand om pappren är ju en poäng om man inte själv vet vad man sysslar med. Herr Klein verkar inte heller ha brytt sig om att öppna posten, eftersom det kommer ett flertal brev och påminnelser om deklaration och årsbokslut. Visst är det surt, men helt överraskad kan du inte vara. Det kommer minst 1 påminnelse flera veckor innan sista datum som årsredovisningen ska vara inlämnad, därefter kommer övervägande om påförande av straffavgift, själva straffavgiften och först härefter en rättslig åtgärd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När man får 2 x 5 000 kr + 10 000 kr i böter för att vara sen med bokslutet så bör man kanske läsa vad som står?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
tackar för den utförliga informationen! väldigt uppskattat!
så grovt sammanfattat, angående kostnaderna: Kostnader:Grovt räknat, för en firma som min ligger jag på circa 2000 SKR initiellt och sedan ett par hundra lappar per år (för porto, vad vet jag etc) likvidering kostar 10000 SKR, det som finns i bolaget efter det tillfaller ägarna (och dom müste skatta för det?)Så, om jag startar firma idag, trycker in 50kEUR, efter X månader kommer på att det vara en idiotisk ide och vill stänga ned, kostar det circa 10k att fixa det (och ska tydligen vara komplicerat), de kvarvarande 40kEUR tillfaller mig, men X % dras i skatt när jag ska få ut dom pengarna? Vad händer med IP:n i firman? mjukvara jag utvecklat etc etc, tillfaller den automatiskt mig när jag likviderar? Om jag skullle gå för alternativet att sälja till "Standardbolag", kan IP:n ställa till problem, att jag säljer det också då? Eller kan jag skriva över den till mig själv på ngt sätt innan? Lite info vad jag planerar att göra, låter det vettigt? jag är utvecklare, jag vill starta en firma där mina projekt (webbsajter, iphone apps, etc) kan köras under. Ett AB främst pga liability, att om t.ex. mjukvaran orsakar skador, webbsidorna blir stämda etc etc så åker firman på smällen och inte jag personligen (jag planerar inte att göra ngt dumt, utan det är bara min paranoia). Jag planerar att driva firman långsiktigt, i hopp om att det ska gå bra framöver för mina projekt. Jag bor i Tyskland nu, jobbar som frilansare här (nog mostsvarande Enskild firma i sverige), med eget skatte nr etc. Om jag vill ta ut pengar från mitt AB framöver, kan jag skriva en räkning till firman över programmeringsjobb jag gjort, och få ut pengar på den vägen (för att undvika arbetsgivaravgifter etc)? Eller blir det struligt då jag själv är ensam ägare i AB? (känns som alla skulle göra så om det var tillåtet...) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|