Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Flytta med lägsta downtime

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-01, 17:35 #1
hamochi hamochi är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Nykomling

Standard Flytta med lägsta downtime

Hej,

Just nu sitter vi på en shared hosting hos en mindre leverantör. Vi har ca 100 domäner vi äger vars namnservrar vi har pekat mot hostingföretaget. Domänerna är alla registrerade på loopia.

Nu ska vi flytta hela vår sida (sidor) till en dedikerad server hos surpass hosting. Surpass hosting har då bett oss att ange 2 namnservrar. Då vill vi att dessa ska vara ns1.vårhuvudsida.com, ns2.vårhuvudsida.com. Är det då möjligt att på loopia ändra namnservrarna på vårhvudsida.com till ns1/ns2.vårhuvudsida.com, och även ändra de resterande 100 domänerna till dessa nya namnservrar. Det känns det kommer bli en "loop" om vi pekar vårhvudsida.com mot ns1/ns2.vårhvudsida.com.

Har ni förslag på hur vi kan göra att denna övergång går så snabbt/smidigt som möjligt, utan att våra 100 domäner tar 24-48 timmar på sig innan de har pekats till de nya namnservrarna.

Jag har läst att man kan ändra ttl för dessa till ett lågt värde, men förstod inte riktigt hur man ska göra detta.

tack
hamochi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-01, 17:43 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
I DNS-inställningarna under NS-värdet finns det ett värde för TTL. Detta anges i sekunder
och det är bara att sänka detta till en lagom nivå. 600 kanske?

För att kunna ha sina namnservrar under samma domän som domänen man hostar krävs
något som kallas Glue-records. Annars skulle det bli något liknande en loop som du skriver.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-01, 17:55 #3
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Om man ska byta DNS-servrar så kommer det ju innebära att du får root-zonens TTL för att uppdatera dem, om jag inte är helt ute och cyklar.

För att minimera eventuell övergångstid så hade jag rekommenderat att du tar en exakt zonkopia av det som ligger hos Loopia och lägger upp i era servrar, fast med TTL på väldigt lågt (inte över 900). Sen peka om till dessa DNS-servrar. Ge det 48 timmar, sen pekar ni om i DNS-servrarna till nya platsen. Då ska det bli minimal övergångstid.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-02, 11:03 #4
Nykomling

Nykomling

Tack för svaren!

Loopia kan iaf fixa glue-records, man behöver dock maila dem om detta.

Gällande ändra TTL för DNS-servern hos dem fick jag följande svar:

"När du byter namnservrar så spelar det ingen roll vad du har för TTL i din zon, detta då det är toppdomänens TTL som används. (.se, .net osv)"

Vad tror ni? Går det göra någonting åt saken?
hamochi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-03, 10:54 #5
M@rtins avatar
M@rtin M@rtin är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2011
M@rtin M@rtin är inte uppkopplad
Nykomling
M@rtins avatar

Reg.datum: May 2011
Att byta namnservrar tar lite tid, har för mig att tex. IIS uppdaterar varannan timme. Det är ett himla meck och mycket manuellt jobb, men borde du inte kunna sänka TTLen i dina befintliga zoner, vänta tills de uppdaterats en gång, peka om webbsajterna dit de ska peka och när det är klart byta namnservrar? Eftersom dina gamla zoner och dina nya zoner då innehåller samma information så blir det inget avbrott när du gör själva namnserverbytet.
M@rtin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017