FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Nåja, jag är självklart inte expert på detta men här är mitt svar. Nigeriabrev går ut på att offret betalar i förskott för olika påstådda avgifter, mutor mm innan offret sägs kunna få sin provision för den påstådda transfereringen till offrets konto (några pengar överförs dock aldrig). Förutom nigeriabrev finns det andra varianter av Advance fee fraud, där Spanish prisoner är en äldre variant. Scenariot jag beskrev i förra inlägget kan kanske klassas som advance fee fraud, då offer #2 betalar en köpesumma i förskott till kontot hos offer #1. Men alla förskottsbedrägerier är inte nigeriabrev. Ditt påstående att niggrer, nej jag menar nigerianer, står bakom de flesta advance fee fraud, finns det belägg för det? För det låter smått rasistiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ursäkta mig.
Jag noterade nu att tråden var på flera sidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
OT. Det heter ju "Nigeriabrev" av en anledning och jag kan säga dig att 90% av de scam-mail jag får är "nigeriabrev" resten är kärlekskranka ryskor.... Sen kanske personen vars efternamn är afrikanskt kanske kommer från Sudan eller Tanzania istället, det kan inte jag iallafall avgöra på grund av bristande kunskaper om efternamn i afrika, tyvärr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Titusbramble:
Jag sa inte att det VAR rasism utan att det "låter smått" rasistiskt, med tanke på att 99% eller så av befolkningen i Nigeria är svarta. Om någon påstår att folk från Sverige dricker för mycket sprit när de är utomlands, så är det ingen tvekan att man syftar på vita svenskar. Om någon påstår att folk från Nigeria stjäl mycket är det heller ingen tvekan om vilken hudfärg de syftar på. Jag påstår inte att han i förra inlägget är rasist eller ens fördomsfull, jag bara ifrågasätter uppgiften att det är nigerianer som utför de flesta förskottsbedrägerier. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Nykomling
|
På sajten nån refererade till tidigare:
http://www.419eater.com/html/419faq.htm visas en svart man hållandes en 419-skylt. I texten under påstås felaktigt att 419-fraud (Nigeriabrev) omfattar praktiskt alla former av bedrägerier där offren betalar i förskott, även postförskottsbedrägerier av varor, osv (och därmed även annonsbedrägerier). Hela sajten tycks gå ut på att SVARTA människor står bakom de flesta förskottsbedrägerier. På sidan "Trofé-rummet" (The Trophy Room) visas hundratals bilder på svarta människor som sägs ha begått brott. Och en slide show med bara svarta. Även rasister har anpassat sig till dagens läge och använder numera subtilare uttryck än Ku-Klux-Klan gjorde en gång i tiden när de hängde svarta, bokstavligen. Nu hänger man istället ut svarta på nätet. Det tycks råda viss förvirring kring begreppen "Advance fee fraud", "Nigeriabrev", "419-fraud" osv. FBI har följande indelning där det framgår att "Nigeriabrev"/"419-fraud" bara är en av många olika bedrägerikoncept kallade "Advance fee fraud" (mina kommentarer i fetstil). Detta är alltså en lista på de vanligaste bedrägerimetoderna, det finns många fler på fbi:s sida.
Senast redigerad av BOM den 2011-06-21 klockan 23:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror det är ett sätt att tvätta pengar, de betalar för dyra varor och du skickar intyg osv, sen gör de en refund request eller vad det heter och det går igenom eftersom de inte hunnit fått varan.
Då har de pengar tillbaka och kvitto att dra av. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu på senare tid får jag hela tiden dessa mail och sms när jag lägger in annonser på Blocket. Finns det verkligen inga idéer om hur man kan spåra bedragarna och sätta dit dem? De lämnar ju namn och adress på den som ska ta emot objektet i Nigeria eller UK. Ibland även IP-nummer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En kompis berättade just att han hade svarat på ett exakt likadant mail som jag hade fått. Och det resulterade i att han fick ett "fake" email från paypal där det stod att pengarna hade kommit fram. Sedan ville "kunden" att min kompis skulle vidare befordra en del av pengarna till fraktbolaget via western union...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|