FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Godkväll!
Hur fungerar PageRank egentligen? Jag har förstått att det är någon form av hur bra Google tycker ens sida är och att den endast uppdateras ett par få gånger varje år. Om jag skulle snappa en domän som idag har PageRank 4 och sedan skriver några artiklar som är relevanta till ämnet som är på mina hemsidor som jag även länkar till, tror ni det kommer ge någon kraft? Orden som jag vill ranka bra på är inte speciellt konkurrenssatta. Sedan när PageRank uppdateras, kommer min hemsida med den snappade domänen då att sjunka till 0 då? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
PageRank är ingenting. Vad är skillnaden mellan att ha PR 0 och PR 9?
Google har själv gått ut med detta och sagt att de inte lägger ner så mycket vikt på det. Men svar på din fråga: Jag tror du får ytterst lite kraft från PR 4 domänen, inte mycket alls. Varför? Jo, många faktorer. En av dem: Varför skulle en domän/sida som varit "nere", helt plötsligt komma upp med några artiklar som länkar till några sidor, helt random? Man rankar inte bra tack vare PR. Det var det första jag lärde mig inom SEO. Japp, din hemsida med den snappade domänen kommer sjunka till 0, med största sannolikhet. Dock är detta inte säkert utan bara en ren teori då allt som sägs skiljer sig med det som sker i praktiken, inom SEO världen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
För ett par år sen så stirrade sig många blint på PageRank och såg det som den viktigaste (och ibland enda) faktorn när det kom till länkbygge och sökmotoroptimering. Detta är inte sant, och det var när många olika SEOs började predika detta som stora delar av SEO communityn plötsligt började prata om att PageRank förmodligen inte va så viktigt, en del började även hävda att det var helt irrelevant. Fel, skulle jag vilja påstå. PageRank är fortfarande en viktig faktor, en av många viktiga faktorer. Att påstå att en länk från en PR0 är värd lika mycket som en länk från en PR9 är struntprat. Dock så utelämnar du lite för mycket övrig information kring dessa teoretiska siter för att man ska kunna göra en rimlig avvägning. Skulle jag välja mellan en relevant PR0 länk och en icke relevant PR9 så skulle jag alla dagar i veckan välja PR9 länken, och då är jag ändå en person som menar på att relevans är en viktigare faktor än vad t.ex. PR är, men liksom med allt så finns det gränser. Citat:
Sist men inte minst, vad Google säger, är inte samma sak som vad Google gör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo. Jag förstår dig. En PR9 länk skulle jag heller inte tacka till (som i själva verket kostar flera hundra dollar) om man ska ha en, på den vägen.
Dock så tror jag fortfarande inte att PR har lika stor betydelse idag som för 2 år sedan. Det är så många andra faktorer kring detta med SEO också, som påverkar rankningen. Jag förstår vad du menar i varje fall. Om jag underbygger min teori lite: Vi har en PR 3 domän som snappas upp utav " Haren ". Tidigare var det en sajt om kläder, på den domänen. " Haren " väljer nu att lägga upp en wordpress blogg med största sannolikhet, slänga upp några artiklar och länka till sig själv. Är inte det random? Varför skulle han få ha kvar sin PR3? Den röda flaggan hissas snart upp för " Haren's " sajt. Jag hade en sajt som jag starta i Januari. Allt gick fint, jag fick PR 1 på den, helt naturligt. Dock la jag till en irrelevant länk och där försvann mitt PR1. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En länk från en PR4-domän är inte särskilt dåligt och hjälper dig garanterat, oavsett vilka fraser du försöker ranka för. Hur mycket det hjälper dig kan ingen säga, men en länk är en länk och jag är tvåtusen procent säker på att det hjälper dig på något sätt. Gällande sänkningen av din PR - nobody knows. Det handlar om länkar. Försvinner länkarna du har till din sajt så lär du få dig en PR på 0. Om du däremot bygger fler länkar till din sajt så kanske du rentav får dig en högre PR. It is all about the links. Citat:
Först och främst, startade du en sajt i januari månad och fick dig en PR på 1? När fick du den, i februari? En PR-uppdatering skedde i januari månad, men den var knasig och uppdaterade endast PR för äldre sajter som var några månader gamla. Du kan således omöjligen ha startat en sajt i januari och samma månad fått dig en PR på 1. Jag hade själv sajter jag hade startat tidigare under året, någon gång i augusti månad - de fick sig dock ingen PR... trots kvalitativa länkar i tusental. Gällande länkrelevans: det finns ingenting som heter så. Ta en random sökfras som är något konkurrensutsatt. Kolla inlänkarna för top 3. Hur många är relevanta? ![]() Mitt enda tips till dig, nu när jag vet att du (mer eller mindre) går i mina fotspår och försöker tjäna pengar via AdSense och affiliate, är att inte bry dig om länkrelevans. Det finns ingenting som heter så. It is all just an illusion! Senast redigerad av Sweely den 2011-05-24 klockan 20:52 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nabil: Visst, en länk är alltid en länk. Ju högre PR länken har, ju bättre. Men så behöver det inte alltid vara. Men visst, alla vi vill ha en PR9 länk istället för PR0.
Hur mycket kraft vi får från den PR länken, vet vi inte. Och lite om min sajt som jag startade i Januari: Jag startade en sajt inom ett konkurrenssatt sökord. Skrev många bra och kvalitiva artiklar. Fixade bra länkar och allt du kan tänka dig. Jag kollade in sajten lite då och då men la aldrig stor vikt på den. Upptäckte dock att jag hade en PR 1 någon gång efter någon månad eller två. Jag minns inte exakta datumet. Hur som helst så ivrig som man är går man in på alla pagerank checker för att se om det stämmer, och ja. Det stämmde. Länkrelevans är bättre än orelevanta länkar. Har du en sida inom Cyklar så vill du ju ha länkar från sidor inom cyklar och allt som du kan tänka dig att ha med cyklar att göra. Då vill du inte ha länkar från citroner och frukter och hur man går ner i vikt, eller hur? Även om de orelevanta länkarna är länkar så är de bra, men bättre med relevanta. Börjar bli ett långt inlägg nu men måste ta den sista biten också. Jag försökte och började med att tjäna pengar via Affiliate och senare AdSense (som inte gick så bra) redan år 2007. Då visste jag knappast vem Sweely var ;-) Så inga fotspår här inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns ju en del solklara fall på just det Haren frågade om. ITEA är ett fall där dom snappar domäner (eller om det nu är så att dom har anlitat ngn) och slänger upp en massa spambloggar på gamla PR-domäner. Vet inte hur många jag har sett nu. Inläggen i bloggarna har ingen som helst relevans till det som tidigare fanns på domänerna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Pagerank är ett mått på hur många och hur starka inlänkar en sida har. En sida som har PR 9 har några tusen PR4-inlänkar skulle jag gissa. En PR1-sida kanske istället har 5 st PR1-inlänkar. Vilken av dessa har mest länkjuice och trovärdighet att dela med sig av tror ni?
Något som påverkar hur mycket länkjuice du får är hur många länkar som finns på den aktuella sidan. Om du blir länkad från en PR4-sida med 200 andra länkar, eller en PR2-sida där du har den enda länken, skulle jag välja PR2-sidan utan tvekan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kw_wasabi: din teori/uppfattning stämmer. Jag skulle också vilja ha en länk från PR2 sidan om jag var den enda webbägaren länka ut till.
Men att du säger trovärdighet, vad menar du med det, exakt? Kolla bara in http://www.phonehint.com/ så ser du vad jag menar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Trådlöst, jag tycker du pratar lite emot dig själv. Först skriver du att PR är ingenting och att Google sagt att dom inte lägger ner så mycket vikt på det, även så skulle du vilja ha en länk från en PR9 sida?
Jag tycker din förklaring låter rimlig kw_wasabi, sen hur länkjuicen fördelar sig har jag ingen aning om men tycker även det låter ganska rimligt att om en sida som har PR4 länkar ut till 200 sajter så delas länkjuicen upp. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|