Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Timmar per rader kod?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-05-19, 14:50 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Medlem

Standard Timmar per rader kod?

Jag försöker estimera en tid som skett för en applikation baserat på antal rader kod som implementeras.

Enligt de siffrorna jag sett så tar det i snitt 1 timme per 5 rader kod som skrivis.

Är detta en bra estimering, eller är det någon som har en bättre?

Siffran är förmodligen baserat på tiden det tar att gå från ide till slutprodukt.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-19, 15:16 #2
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Det är inte optimalt, för i slutändan så belönar man personer som skriver mycket kod istället för de som skriver ren och optimerad kod. Det är bättre att ta betalt för funktionalitet och kvalitét. Då tjänar båda parter på det då man vet vad man får betalt för.

Om en kodsnutt kan skrivas med tre rader kod, buggfritt, varför ska man då belöna någon för att de skriver samma funktionalitet på 100 rader med en massa buggar istället?
Droog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-19, 18:30 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Att faktiskt skriva koden är en mycket liten del av utvecklingsarbetet. Ditt exempel känns inte orimligt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-19, 19:12 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Droog Visa inlägg
Det är inte optimalt, för i slutändan så belönar man personer som skriver mycket kod istället för de som skriver ren och optimerad kod. Det är bättre att ta betalt för funktionalitet och kvalitét. Då tjänar båda parter på det då man vet vad man får betalt för.

Om en kodsnutt kan skrivas med tre rader kod, buggfritt, varför ska man då belöna någon för att de skriver samma funktionalitet på 100 rader med en massa buggar istället?
Nu handlade inte frågan om vad projektet var värt utan hur mycket tid som har lags ner på ett projekt. Jag försöker bara estimera hur mycket tid jag lagt ner på ett utav mina hobby-projekt, inget mer.
Oläst 2011-05-19, 19:12 #5
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Mycket flitig postare

Räkneexemplet blir väldigt missvisande. Det skulle vara som att säga att mäta en snickares arbete efter antal spikar. Det mesta arbetet har ju inte med spikarna att göra. Dessutom kanske han i så fall använder fler spikar för att kunna ta mer betalt.
De stora delarna i applikationsutveckling är t.ex. planering, dokumentation och testning. Kodningen är som de andra skriver bara en liten del.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-19, 19:16 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Nu handlade inte frågan om vad projektet var värt utan hur mycket tid som har lags ner på ett projekt. Jag försöker bara estimera hur mycket tid jag lagt ner på ett utav mina hobby-projekt, inget mer.
Jag tror ändå att det är svårt att estimera tidsåtgång i efterhand genom att kolla på antalet rader kod. Visserligen kan du ju jämföra med något annat du gjort (inte vad andra gjort eftersom andra kodar på annat sätt).
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-19, 19:28 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
[...]De stora delarna i applikationsutveckling är t.ex. planering, dokumentation och testning. Kodningen är som de andra skriver bara en liten del.
Just därför är siffran så pass låg.

Har du någon annan statistik så får du gärna redovisa den.
Jag har bara hört lite siffror ryktesvägen.
Oläst 2011-05-19, 21:46 #8
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Jag skulle för tappa förtroendet och tekniska respekten för någon kollega eller uppdragsgivare som ens föreslår att räkna på rader kod. Hur stjärnorna står vid fullmånen eller hur kaffesumpen svirar sig är bättre. Med all välmening, tänk om!

Har personen som gjort koden absolut ingen uppfattning om hur många timmar han lagt ner? Förstod inte riktigt om koden var skriven redan.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-19, 21:54 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Perben Visa inlägg
[...]Har personen som gjort koden absolut ingen uppfattning om hur många timmar han lagt ner? Förstod inte riktigt om koden var skriven redan.
Jag har ingen som helst koll på hur mycket tid jag lagd ner på mina hobbyprojekt, det är enligt min mening de som skiljer ett jobb från ett hobbyprojekt.

Tiden jag spenderar att planera kodbasen, före och under själva implementeringen är så oerhört hög, bra mycket större än vad man i många fall anar.

Själv har jag löst en hel del problem i duschen och på bussen, inte har jag en tanke på att räkna med den här tiden när någon frågar hur långt tid det tog att bygga projektet.
Oläst 2011-05-20, 01:03 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag deltog i ett projekt som bestod av ca 3 miljoner rader kod, och som tidsestimerat till 250 manår, men vi skrev det klart på 30 manår.

Det betyder ca 3 000 000 / (30*1200) dvs 3 000 000 / 36 000 dvs 83 rader /timme.
Det betyder ca 3 000 000 / (250*1200) dvs 3 000 000 / 300 000 dvs 10 rader /timme.
Systemet bestod av ca 555 tabeller i en relationsdatabas. Det betyder ca 65-540 timmar per databastabell.

Med andra ord så kan estimaten skilja sig en del beroende på hur komplex ett system är.

När man använder tumregler så är det bra att ha flera olika att jämföra med.

I fallet med 83 rader per timme så var 97% genererad kod.

När man estuimerar hur många timmar ett stsem har tagit att utveckla så behöver man veta massor av olika "metrics":

- hur många databastabeller
- Hur många Releationer mellan tabeller
- Hur många skärmar (indelade i minst 3 oliak sårighetsgrader)
- Hur många "functionpoints"
- Hur många "fält" för data, beräkningar m.m.
- Hur många "användningsfall"

Flera kan delas in i olkika svårighetsgrader.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017