FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Då anser jag att räkningen är oerhört hög, Vi har 2 st laptops som står på 24/7, tvn rullar i bakgrunden och ett par lampor. Värme ingår. Använder DinEl kanske dags att byta...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ungefär 750 kr / månaden för en två utan uppvärmning i Sollentuna, tycker att det är sjukt med tanke på vad min granne har...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett tips är att kolla upp sin egen elförbrukning månad för månad. De flesta elnätbolag har en webbtjänst där man kan följa sin förbrukning åtminstone månad för månad.
Har du datorer på dygnet runt och inte minst servrar så drar det en hel del. Modem, router, filserver med mera drar hela tiden. Standby på TV är en fis i rymden jämför med detta. Bor ni i lägenhet så kolla vitvarorna. Snåla hyresvärdar byter inte ut gamla elslukande kylar och frysar utan hyresgästerna får stå för de ökade driftskostnaderna. Om det är era egna vitvaror i bostadsrätt eller hus så byt om det är gammalt. Skala gärna ner från separat fullhöjds frys och kyl till kombinerad kyl/frys, räcker till de flesta. Koppla in diskmaskinen på varmvattnet istället för på kallvattnet, då värmer du vattnet med fjärrvärme (oftast) och inte med el. Har du golvvärme, handdukstorkar och annat otyg installerat så sätt på timer så att de inte går hela dygnet i onödan. Varmt badrumsgolv behöver du egentligen bara på morgonen och kanske på kvällen, oftast inte på sommaren. Samma med handddukstorken. Torkskåp och tumlare är riktigt dyra grejer att köra. När du har gjort allt detta kan du börja kika på elavtal. Jag har själv dragit ner från 4300 kwh/år till 2000 jämnt genom att byta alla lampor, rensa i datorfloran, byta ut kyl och frys. (Två personer i lägenhet) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Banned
|
5-600:- / mån.
2 datorer (Stationär + HTPC) + 2 laptop Akvarium TV Stereo - Allt på och i viloläge. 2a, 55 kvm Eon som leveratör Obundet Rörlig #Edit Januari är väl ett undantag med tanke på kylan i december och leverantörernas panik höjning, men fortfarande inom "rimliga" gränser. Senast redigerad av hnn den 2011-05-19 klockan 09:12 Anledning: Tillägg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
Som du konstaterat av andra svar så ligger din räkning väldigt högt förutsatt att du inte har egen värme/kyla. Är det inte en justering (avläsning) av tidigare estimerad förbrukning? I annat fall så låter det som att det är dags för dig att börja mäta din egen förbrukning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Min räkning ligger på ungefär 900-1100 per kvartal, så ungefär 300-400/mån inklusive nätavgiften.
Då har vi tre datorer som står igång större delen dagarna, varav två laptops. Det är en lägenhet på 72 kvm och tre rum. Uppvärmning betalar vi inget för. Vi har nästan bara lågenergilampor som jag tror gör ganska mycket(4-8W mot 40-70W) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
2:a, 67kvm ~ 400:-/mån.
1 dator, 1 tv, 1 tvättmaskin, 1 diskmaskin, 1 lampa (som alltid är på när jag är hemma), 1 biosystem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förra månaden hade vi 161 kwh och igår kom även elöverförningen. Så 1600:- på 1 månad blir galen !
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Citat:
Betalar du överföringen (elnätet) per månad eller kvartal? Är det nån slags justering som skett just denna månad, med retroaktiv betalning? 161 kwh/ månad gör knappt 2 000 kWh/år, en helt normal förbrukning. Så det måste vara något speciellt med just den månaden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tipset om gamla vitvaror i HR är grymt bra. I en tidigare lägenhet jag bodde i hade vi ett minimalt kylskåp med värdelöst frysfack inmonterat i ett fd överskåp (=varmt monterat). Det var ett Husqvarna från 60-talet.
När vi på egen bekostnad bytte ut det mot ett 180cm kyl/frys-skåp som hade 10 gånger så stor volym så sjönk elräkningen magiskt till en fjärdedel av den tidigare kostnaden.. Tack för det stockholmshem. I vårt hus har vi 300-400kWh förbrukning sommartid (inkl varmvatten och en dator som står på 24/7), vintertid 3500kWh som mest nu när det varit så rackarns kallt de senaste vintrarna. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|