Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mac vs PC (windows)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-29, 00:25 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
KDE och Gnome är tyvärr alldeles för kantstött för min del.
Kort och gott så ser GUI:t för bedrövligt ut.

Sedan är det som sagt inte många datorer, rent hårdvarumässigt som kan konkurrera med en MP, alternativt en MBP och då pratar jag inte prestandamässigt.

På serversidan så är Linux dock det givna valet sedan 7 år tillbaka.
Kommer endast ha den till att se filmer, läsa mejl igenom windows live mail, cms och sådant
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 00:32 #2
Dejvs avatar
Dejv Dejv är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
Dejvs avatar

Tycker det du skrev över ("Jag driver företag så jag hinner inte mixtra med operativsystem och sådant") är det som gör att du bör välja Apple.

Min kollega är en stark Applehatare som gör allt för att hans vänner och bekanta inte ska använda Apple. Hans argument är ungefär alltid de samma; höga priser och att de låser in användare i sina egna produkter. Så jag började gå på snacket och undvek Apple.

Sedan köpte jag en iPhone och blev förälskad. Då kände jag att jag ville testa en Mac-dator när jag behövde byta laptop. Alltid kört Windows innan, men när jag skaffade min Macbook öppnades en ny värld vad gäller kvalité och funktionalitet. Min 13" blir aldrig varm, går tyst och funkar alltid klockrent. Kändes ovant med en dator som inte dog av överhettning, lät satan, fläktar som efter ett tag skramlar osv osv. Och för att återknyta vad jag skrev ovan så är Apples grejer gjorda för att funka snabbt och smidigt, direkt från kartong. Använder du google-tjänster har du synkat allt inom några minuter med Apples grejer. Köper du ett program funkar det utan massa meck, drivrutiner som ska ner osv. Finns inga drivrutiner i Apples värld, helt underbart.

Vill du köpa kvalitet och betala för att saker ska funka rekommenderar jag Mac. Vill du spara någon tusing kan du ju gå på någon random Windows-dator, men kvaliten och funktionaliteten kommer ALDRIG att komma i närheten.

Senast redigerad av Dejv den 2011-04-29 klockan 00:35
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 00:41 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Dejv Visa inlägg
Tycker det du skrev över ("Jag driver företag så jag hinner inte mixtra med operativsystem och sådant") är det som gör att du bör välja Apple.

Min kollega är en stark Applehatare som gör allt för att hans vänner och bekanta inte ska använda Apple. Hans argument är ungefär alltid de samma; höga priser och att de låser in användare i sina egna produkter. Så jag började gå på snacket och undvek Apple.

Sedan köpte jag en iPhone och blev förälskad. Då kände jag att jag ville testa en Mac-dator när jag behövde byta laptop. Alltid kört Windows innan, men när jag skaffade min Macbook öppnades en ny värld vad gäller kvalité och funktionalitet. Min 13" blir aldrig varm, går tyst och funkar alltid klockrent. Kändes ovant med en dator som inte dog av överhettning, lät satan, fläktar som efter ett tag skramlar osv osv. Och för att återknyta vad jag skrev ovan så är Apples grejer gjorda för att funka snabbt och smidigt, direkt från kartong. Använder du google-tjänster har du synkat allt inom några minuter med Apples grejer. Köper du ett program funkar det utan massa meck, drivrutiner som ska ner osv. Finns inga drivrutiner i Apples värld, helt underbart.

Vill du köpa kvalitet och betala för att saker ska funka rekommenderar jag Mac. Vill du spara någon tusing kan du ju gå på någon random Windows-dator, men kvaliten och funktionaliteten kommer ALDRIG att komma i närheten.
Det 'är alltså mac book pro som gäller då. Det enda är att jag tycker att en 13 tums dator är alldeles för liten. Hur fan ska jag se och skicka mejl? :P
Oläst 2011-04-29, 01:00 #4
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Det 'är alltså mac book pro som gäller då. Det enda är att jag tycker att en 13 tums dator är alldeles för liten. Hur fan ska jag se och skicka mejl? :P
Ett mycket bra val är min åsikt!
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 01:02 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Ett mycket bra val är min åsikt!
Haha kommer ihåg i något inlägg att du jobbade för apple din lilla apple agent!
Oläst 2011-04-29, 01:04 #6
Dejvs avatar
Medlem

Medlem
Dejvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Du kan ju alltid köpa mer än 13"
Dejv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 01:29 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Du kan ju alltid köpa mer än 13"
Jo fast det är så himla mycket dyrare.
Oläst 2011-04-29, 22:28 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:

Allt det där slipper du på PC också om du inte köper det allra billigaste. Köper du en dator ifrån tillverkarnas premium-serier så har du motsvarande kvalitet i de allra flesta fall, men till ett betydligt lägre pris. Dessutom är det ju flera MacBooks som också haft värmeproblem. Minns dock inte exakt vilka modeller det var.

Apple har en vinstmarginal på 30-40% på alla sina produkter medan andra tillverkare som Dell och HP oftast ligger omkring 3-10%. Så det är ju med andra ord inte bara kvalitet man betalar för, utan man betalar ungefär 20-30% extra bara för att få ett äpple på locket

Jag håller mig till Dell och HPs business-modeller(Latitude, ProBook, EliteBook etc.). De ger bra bang for the buck och riktigt bra kvalitet(bättre än MB i de flesta fall) och prestanda. De väger dock i regel mer och är inte speciellt vackra, men vem bryr sig om hur de ser ut när man ska ha de i jobbet?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 19:49 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Allt det där slipper du på PC också om du inte köper det allra billigaste. Köper du en dator ifrån tillverkarnas premium-serier så har du motsvarande kvalitet i de allra flesta fall, men till ett betydligt lägre pris. Dessutom är det ju flera MacBooks som också haft värmeproblem. Minns dock inte exakt vilka modeller det var.

Apple har en vinstmarginal på 30-40% på alla sina produkter medan andra tillverkare som Dell och HP oftast ligger omkring 3-10%. Så det är ju med andra ord inte bara kvalitet man betalar för, utan man betalar ungefär 20-30% extra bara för att få ett äpple på locket

Jag håller mig till Dell och HPs business-modeller(Latitude, ProBook, EliteBook etc.). De ger bra bang for the buck och riktigt bra kvalitet(bättre än MB i de flesta fall) och prestanda. De väger dock i regel mer och är inte speciellt vackra, men vem bryr sig om hur de ser ut när man ska ha de i jobbet?
skapade ny tråd ist.
Oläst 2011-04-29, 11:21 #10
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling

Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling

Har haft alla möjliga märken och tycker att oavsett vilket OS man vill köra så är Mac överlägset gällande kvalitet på hårdvaran så har man råd så bör man köpa Mac. Enda sättet att köra båda OS dessutom
Veritas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017