FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en Svensk sida rankad helt okej i Sverige. Första efter Wikipedia på huvudsökordet och går bra att hitta annars med så jag tänker sällan på det här med SEO.
Men jag skulle vilja ha lite mer kunder i norden! Jag tänker inte översätta sidan men folk från Finland/Danmark/Norge förstår ju ändå. Har några från Norge men antar att de hittat mig genom ett svenskt forum. Inga i Finland eller Danmark och i resten av världen bara utflyttade svenskar. Försökte söka på google genom avancerade inställningar region Finland. Är det så man låtsas vara finne? Hittade i alla fall inte min hemsida alls då. Vad är det som krävs här? Är det någon idé att registrera fi no dk domän och redirecta till se? Behöver jag länkar till min sida i dessa länder? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Låter som att du gjorde en sökning efter siter som är från finland.
Om du vill ny kunder i andra länder så tycker jag att du ska översätta siten, lägga den på en domän som du placerar i det landet. Skulle kunna vara en com domän som du i google specificerar att den inriktar sig på Norge t.ex., eller skulle kunna vara en .no domän. Sedan är ju inlänkar viktigt, och då är det bra om det är länkar från i detta fallet norge och att de är på norska. Det kanske blir en del jobb. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det låter som lite väl mycket jobb att översätta hela siten ja, har nog redan bestämt att jag inte kommer göra det.
Men däremot skulle jag ju kunna göra lands-specifika "välkomstsidor" med lite information på det språket och en länk vidare. Sen skulle jag kunna köra lite annonsering i respektive land, typ google ad-words, och hoppas på att få lite kunder som länkar till mig. Låter det som en vettig plan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, landspecifika välkomstsidor kan vara en bra mellanväg. Jag tror det är bra att lägga dem på egna domäner eller på egna underdomäner. Så kan du sedan utvidga dessa efterhand.
Jag tror det är viktigt att hjälpa google så att de fattar att dessa är egna siter och på egna språk och riktar sig till ett nytt land. Själv har jag inte gjort på dessa sättet utan jag har blandat 3 olika språk på samma site, jag tror att upplägget ovan är bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Kör med subdomäner!
www.Finska.domän.com, www.Norska.domän.com osv. Sedan ställer du in land och annat via Googles webmaster tool för varje subdomän, självfallet ska du i alla fall ha landningssidan på det språket som du optimerar mot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
I alla fall. Det är inte så bra om han lägger upp samma sajt på subdomänerna som på huvuddomänen. Duplicate Content. Att använda canonical funkar inte heller eftersom Google då plockar bort dubletterna och visar orginalet, huvuddomänen. Sedan finns det ingen garanti för att subdomänerna kommer synas på finska/norska/danska Google om toppdomänen är .se eller en .com med geotarget: Sweden. Många svenskar fårstår ju danska, i alla fall i skrift, men det visas ändå väldigt få .dk-domäner i sökresultatet på google.se. Samma sak kommer nog ske med najjies sajt. För att ranka bra på exempelvis google.dk (på danska eller svensk/danska sökord) krävs en sajt på danska, under .dk eller gTLD, med många inlänkar från danska sajter. Förutsatt att det inte är obefintlig konkurrens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det går tydligen att sätta Geo-target även på subdomäner och mappar. Jag har dock inte gjort det själv någon gång.
http://sharkseo.com/google/geotarget-subfolders/ Det kan också vara bra att lägga till aktuella meta-language på de olika versionerna. Captcha har rätt i att det inte blir duplicate content om det är olika språk. Det verkade däremot som att TS inte hade någon större lust att översätta webbplatsen. Möjligtvis endast startsida/välkomstsida. Sker bara det sistnämnda kommer det nog bli svårt att få dem att inta några bra positioner om det är konkurrensutsatta ord. Toppdomänen har betydelse, men gäller det .nu, .com och .net så är det inte så stor skillnad mot .se. Marginellt mer jobb för att nå bra positioner. Huvudsaken är att Google fattar vilket språk sidan är skriven på. När det kommer till inlänkar och språk är det bättre att få dem från webbplatser på samma språk. Det är klart att man kan slå sig fram på ren råstyrka men jag tror det betyder en hel del extrajobb. Här är lite källor på hur andra "tror" att länkarna ska se ut: http://www.pointx.se/10-viktiga-saker-om-inlankar/ http://www.seo-guide.se/lankar-och-hur-de-varderas http://www.sokmotorkonsult.se/soekmo...mering/laenkar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Detta stämmer bara delvis. Länkar från samma språk/land är bättre än utländska länkar. Men det går bra att blanda eller t.om ha mest utländska länkar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|