Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dölja Whois

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-27, 23:54 #31
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Nu har jag inte läst ALLT om just pokerskandalen - visst det var en tickande bomb då de uppenbart blivit varnade om att de brutit mot amerikansk lagstiftning men trots detta fortsatt ta emot insättningar från dess medborgare. Nu diskuterade vi anynomisering och i mina ögon går det inte detta att jämställa detta med illegal verksamhet.

Det är inte specifikt mitt namn, så unikt är det inte på något vis. Syftade mer på att det genom den lösning som finns idag, där man bara publicerar ett namn är lätt att använda sig av bulvaner om man registrerar på privatpersoner. Åter igen inget jag tänker göra eller förespråkar, och visst det finns risker med det också, men sköts det snyggt så... Risk vs. reward.

Vidare, bara för att det är lagstiftat så nu är det knappast så att en motion från .SE inte skulle få lagstiftaren att tänka om, både en och två gånger.

Tack, för myndighetsinformationen, lärorikt som vanligt.

Skatteplanering är något alla borde syssla med och det är knappast något som skall förknippas med fiffel - även om många gärna gör det.

Dög inte 6 förslag? Eller höll du inte med?
Jag tänker inte gå in på detaljer kring pokersiterna - min poäng kommer att ge sig allteftersom skulle jag gissa..

Vad gäller påverkan kring de lagar .SE behöver rätta sig efter, så gör du bäst i att försöka påverka det politiska parti du stödjer i det fall de inte överensstämmer med din syn och värdegrund..

För .se-domäner så är personnummer/organisationsnummer det absolut viktigaste i en registrering, eftersom det avgör vem som är innehavare. Och om du fått för dig att användning av en annan persons namn hjälper till i det du kallar för "skatteplanering"..så kan jag bara säga: "sorry, me not think!".

Som jag påtalat ett flertal gånger så är användning av bulvaner ingenting som .SE Registry stödjer, utan precis tvärtom är denna användning något som alltsom oftast leder till problem för den "egentliga innehavaren" och som är helt "rättslös" i .SE Registry´s sätt att se på en domänregistrering - men det är såklart dennes risk att låta någon annan stå som innehavare.

I ämnet "skatteplanering" så är det en definitionsfråga och jag personligen förespråkar inte den typ av skatteplanering där man för ut pengar för lägre beskattning i annat land - bor du i Sverige över 50% av året så SKALL du beskattas i Sverige - detta har bra så många, bryskt blivit uppdaterade kring..

Sedan beträffande dina 6 exempel, så läser jag det du skriver, men de överensstämmer inget vidare med den typ av domäner där proxyregistreringar gjorts kända eller där det kan misstänkas.

Och därför finns det väl även anledning att tydligt påpeka vad varje registrant accepterar för villkor vid registrering av ett domännämn under .se:
Citat:
4 INNEHAVARENS SKYLDIGHETER
4.1 Ansvar för uppgifter
4.1.1 Innehavaren ansvarar för att följande uppgifter lämnas vid ansökan om
nyregistrering av Domännamn:
(i) firmanamn och kontaktperson eller privatpersons förnamn och efternamn,
(ii) organisationsnummer eller personnummer,
(iii) e-postadress,
(iv) adress, postnummer, postort,
(v) telefonnummer och
(vi) momsregistreringsnummer (endast för utländska juridiska personer inom EU).
Uppgifterna skall vara fullständiga och korrekta.
4.1.2 Innehavaren är skyldig att fortlöpande och utan dröjsmål underrätta Registraren om ändring i de uppgifter som angivits vid ansökan inklusive ändring av e-postadress.
Registraren kommer därefter att korrigera uppgifterna i .SE:s register över Domännamn
Citat:
6 .SE:S RÄTT ATT DEAKTIVERA, AVREGISTRERA ELLER ÖVERFÖRA ETT DOMÄNNAMN
6.1 Avregistrering på grund av bristande uppfyllelse av åtaganden
6.1.1 .SE har rätt att Deaktivera och avregistrera ett Domännamn om Innehavaren inte
uppfyller sina skyldigheter enligt punkt 4.1.1 eller 4.1.2.
Om det föreligger någon brist enligt punkt 4.1.1 eller 4.1.2 skall .SE skicka ett meddelande till Innehavaren med en uppmaning att avhjälpa bristen. Meddelandet till Innehavaren skall innehålla uppgift om vilken brist som skall avhjälpas. Har bristen inte avhjälpts inom tio (10) arbetsdagar från det att meddelandet avsändes, har .SE rätt att Deaktivera Domännamnet.
Om ett Domännamn Deaktiveras, har Innehavaren möjlighet att aktivera Domännamnet genom att senast sextio (60) dagar från dagen för Deaktiveringen avhjälpa den påtalade bristen. Om Innehavaren inte avhjälper den påtalade bristen har .SE rätt att avregistrera Domännamnet.
6.1.2 .SE har rätt att, i enlighet med punkt 3.3.1, avregistrera Domännamn under Huvuddomäner.
6.1.3 Om Domännamn eller användningen därav uppenbart strider mot svensk lag eller författning har .SE rätt att omedelbart Deaktivera eller avregistrera detta
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 01:53 #32
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Vet inte om jag var otydlig. Men menade att det fanns 2 typer av "lösningar"..

Dels har vi ju den som avser skatteplanering och offshore. Den bryter inte mot någon av .se's stadgar då både företag och personer existerar.

Sen den som avser anynomisering genom vanliga namn, om detta sker genom en bulvan bryter man ju givetvis mot er policy och kan bli ifråntagen domänen, även om detta i praktiken borde vara svårt för er att bevisa vem som de facto äger domänen. Givetvis vore det dumdristigt me en sånn lösning för "skatteplanerare" då det, som du beskrev finns personnummer lagrat i er interna databas.

Som tidigare nämnt är det både tidskrävande och kostsamt med en proxy/offshorelösning varför det faller sig naturligt att dessa främst används av folk med reklamintäkter eller annan webbrelaterad försäljning som grundar sig i ekonomiska incitament.

Skatteplanering är förövrigt, i sammanhanget, ett dåligt begrepp då det innefattar betydligt mer än att flytta ut vinster via koncernbidrag eller dylikt. Kan ju vara interna periodiseringar m.m. Men i proxysammanhanget måste det ändå vara tillåtet för ett bolag i ett low-tax-land att bedriva affärsverksamhet under en .se domän.

Nu brukar du ju inte vara så intresserad av va jag "tror" men min teori är iallafall att vissa registranter skapar sig anonymitet för att vara anonyma utåt och inte internt mot er, de flesta litar nog på .se som registry till 100%. Om man man bortser från de lagar och er policy så tror jag man skulle hamna ytterst nära en nollgräns om man införde något anonymare Whois. Fast det är väl idag väldigt svårt att veta exakt hur många promille som inte står på rätt person, inte minst för att definiera vad som avser "rätt person" eller om personer bakom företag är fiktiva.

Senast redigerad av kippex den 2011-04-28 klockan 02:08
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 08:31 #33
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Fast det är väl idag väldigt svårt att veta exakt hur många promille som inte står på rätt person, inte minst för att definiera vad som avser "rätt person" eller om personer bakom företag är fiktiva.
För de exempel som tas upp i denna tråd är svaret nej; pers/orgnummer är registrant i .SE:s ögon..Att hitta avvikelser är ingen raketforskning..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 09:01 #34
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Att överhuvudtaget ta steget att starta ett offshorebolag, upprätta trustees, konton mm mm innebär en ordentlig portion med substans i verksamheten - dvs det behövs ett ordentligt ekonomiskt incitament att göra sig obehaget.. speciellt om man vet med sig att anledningen är att bounca med riskabla verksamheter och sen regga en massa andra saker som domänregistreringar, webbkonton, affiliatekonton, bankkonton etc.
Nja, det behöver det inte alls... Rent hypotetiskt så kan man, i t.ex UK, sätta upp ett ltd bolag med eget orgnummer och sätta det som "non trading", det vill säga vilande. Därmed behöver du inte visa någonting för någon (konton, webbkonton och annat kan du fortfarande köra vidare på i ditt eget AB), utan kan använda bolaget enbart för att fronta domänerna i whois samtidigt som du har full kontroll på bolaget, antingen själv eller genom en advokat. Ingen struktur med bankkonton och annat tjaffs behövs då med du fyller samtidigt den funktion som saknas hos .SE registry, anonymitet.

Det finns flera varianter av ett UK Ltd men ett "Private company limited by shares" är att föredra för att undvika att man privat, som director, blir skadeståndsskyldig, aktiekapitalet behöver dock inte vara speciellt mycket. Om man vill ha en nominee director på bolaget är det inget problem alls men kostar lite mer. Fast du kan komma undan med 10k SEK om året för en uppsättning av allting inklusive en advokat som director och sekreterare. Det kan vara en bra idé att använda sig av en sådan eftersom house of companies lämnar ut namnen "bakom" bolaget till vem som helst. Men jag är övertygad om att du har koll på detta redan Peter

För att vara extremt svensk korrekt så kan man, fortfarande rent hypotetiskt så klart, upprätta ett avtal mellan ltd bolaget och det bolag själva verksamhetens ekonomi ligger i som förklarar omständigheterna för valet av en utländsk registrant.

Observera att en sådan struktur inte innebär något fiffel med det ekonomiska överhuvudtaget, det är ingen regelrätt "off shore struktur" utan enbart ett sätt att kunna registrera .SE domäner anonymt på ett säkert sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Absolut kan "man" vara det, men det var din rad:

Jag skulle inte rekommendera någon att ta det citatet speciellt seriöst ..

.. "sjuka tvångslikvidationer" kan ju av vissa ses som en ordentlig portion önsketänkande, jämfört med vad de fått/får/kommer få utstå http://wp.nu/atGd när verkligheten hinner ikapp.

Och jag tycker ABSOLUT att KristianE´s fråga är befogad och bör besvaras istället för bespottas. http://wp.nu/atGe
Räkna istället upp de tillfällen där ni anser att whois-anonymisering skulle vara befogad.
Jag tar gärna till mig det..
jag vet inte om jag tycker vi ska ta det så långt som att jämföra denna form av domänregistreringar med det som hände pokerbolagen med olagliga transaktioner m.m, att använda sig av ett eget utländskt bolag för domänregistreringar behöver inte alls vara så dramatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Skatteplanering är något alla borde syssla med och det är knappast något som skall förknippas med fiffel - även om många gärna gör det.
"Privat justering av det allmänna skattetrycket"!

Senast redigerad av eng3l den 2011-04-28 klockan 09:08
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 09:42 #35
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
eng3l - att läsa dina rader om "rent hypotetiskt alltså" är väl nästan jämförbart med att säga "jag är ingen rasist, men..."

Och ja, jag tror mig känna till de flesta för svenskar förekommande utländska bolagsregistreringar och avsikten med dem, kostnader, för- och nackdelar.

Att sätta upp ett dormant-Ltd i UK för att agera placeholder för några (eller många) domäner är som att köra till Italien för en flaska vatten!

Men det kan väl den som vill göra om man känner sig manad, däremot drar sig dessa typer av dormant-bolag pga av sina aktiviteter till sig monitoring som kanske inte alltid är önskvärd "..host host.." Dessutom skulle jag säga att dessa bolag toppar listan på bolagsformer som riskerar det kippex kallar "sjuka tvångslikvidationer".. och - nej inte alls något offshore-koncept.

Men för att fastställa detta:
Det är registrantens ansvar att hålla valida och uppdaterade uppgifter.
Registranten riskerar domänen/erna i det fall ovan inte uppfylls.

och slutligen ang pokersiterna - jaha du säger det..mja vi får vi väl se om du får äta upp din stråhatt då..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 10:34 #36
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Att sätta upp ett dormant-Ltd i UK för att agera placeholder för några (eller många) domäner är som att köra till Italien för en flaska vatten!
San Pellegrino är ju ändå sååå mycket bättre än Loka!! Om jag livnärde mig på att sälja vatten skulle den resan ner till Italien för att hämta San Pellegrino vara värd att göra alla dagar i veckan. Fortfarande rent hypotetiskt alltså

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Men det kan väl den som vill göra om man känner sig manad, däremot drar sig dessa typer av dormant-bolag pga av sina aktiviteter till sig monitoring som kanske inte alltid är önskvärd "..host host.." Dessutom skulle jag säga att dessa bolag toppar listan på bolagsformer som riskerar det kippex kallar "sjuka tvångslikvidationer".. och - nej inte alls något offshore-koncept.
Jag tror att oavsett bolagsform så drar man till sig monitoring som kanske inte alltid är önskvärd så fort man börjar komma upp i antalet registreringar. Går till och med "rykten på stan" att Danny personligen kollar alla nyregistreringar innan han somnar varje kväll

Och att de skulle tvångslikvideras.... knappast.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Men för att fastställa detta:
Det är registrantens ansvar att hålla valida och uppdaterade uppgifter.
Registranten riskerar domänen/erna i det fall ovan inte uppfylls.
Japp!

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
och slutligen ang pokersiterna - jaha du säger det..mja vi får vi väl se om du får äta upp din stråhatt då..
Jajemen!
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 10:40 #37
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Räkna istället upp de tillfällen där ni anser att whois-anonymisering skulle vara befogad.
Jag tar gärna till mig det..
Eftersom du ber om det så får jag väl upprepa vad jag sagt några gånger tidigare: Personer med skyddad identitet borde få möjlighet till whois-anonymisering.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 11:52 #38
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Går till och med "rykten på stan" att Danny personligen kollar alla nyregistreringar innan han somnar varje kväll
Vare sig vill eller kan kommentera vad Danny pysslar med, men du kan vara säker på att .SE:s abuseansvarige gör flertalet manuella kontroller varje dygn..och kan nog även gå i god för att det även förekommer att denne avslutar kvällen med denna företeelse emellanåt..

Citat:
Och att de skulle tvångslikvideras.... knappast.
Fniss.. - jag säger bara att det händer "hela tiden" för att slippa gå in på saker jag inte bör..

@EvaF - Personligen är jag villig att helt hålla med dig om det.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 12:21 #39
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Vare sig vill eller kan kommentera vad Danny pysslar med, men du kan vara säker på att .SE:s abuseansvarige gör flertalet manuella kontroller varje dygn..och kan nog även gå i god för att det även förekommer att denne avslutar kvällen med denna företeelse emellanåt..
Peter: Sa du inte tidigare att det var upp till de olika registrarerna att utföra kontroller av sina nyblivna registranter?



Eng3l: Det går dessutom att komma betydligt lägre med årskostnaden om du nu skulle exkludera en fysisk person, vilken förvisso ökar risken för likvidation från obefintlig till.. minimal? Men det där kan du säkert bäst Är förövrigt rätt säker på att de skulle vara fullt möjligt att genomföra en överlåtelse från ett bolag som ligger under likvidationsprocess. Vidare, om jag nu inte är trött, har jag för mig att aktiekapital kan vara £1 i UK så om man nu tycker den lösningen verkligen är intressant är det ju genomförbart för de flesta. Även om det finns "bättre" länder för total anonymisering.

Och för att tala om SKV's dammiga process för uppskrivning av immateriella tillgångar så ligger motsvarande säkert 20 år efter i UK.

Senast redigerad av kippex den 2011-04-28 klockan 12:33
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 13:55 #40
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Peter: Sa du inte tidigare att det var upp till de olika registrarerna att utföra kontroller av sina nyblivna registranter?
Visst är det så att registrarerna enligt avtalet ska kontrollera att samtliga obligatoriska uppgifter finns med och att de är aktuella och valida.
Men jag förstår inte hur det skulle vara ett motsatsförhållande eller varför du ställer frågan.

Det kanske är aktuellt att bekanta sig med de registreringsvillkor som var registrant accepterat iom sina registreringar. Relevant för detta torde vara kapitel 9 (speciellt 9.1.4).
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017