Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När vi inte finns mer...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-23, 12:33 #1
Balou Balou är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Balou Balou är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Earth När vi inte finns mer...

Hej, inte mening att sprida en dyster stämning så här under soliga påsken... men har gått och funderat ett tag på en sak som ni kanske har svar på..!?

Vi är alla webmasters här, som heltid- el halvtidsssysselsättning eller som fritid och hobby, gemensamt är också då oftast att man har en massa värdefulla domäner och sajter!
Vi kommer alla förr eller senare att lämna detta jordeliv, men vad händer om det händer förr? Ja menar vi kan ju alla dö här och nu, vad finns det för handlingsplan för våra nära och kära dvs man/fru/pojkvän/flickvän/sambo/familj etc de har ju oftast inte vetskap eller snarare kunskap om alltifrån lösenord till våra konton mm samt värde på våra domäner och webbsidor!!!
Vidare ändrar man ju lösenord stup i kvarten så att skriva ner någonstans är ju inte hållbart heller..

T ex min respektive vet ju om att jag har en massa webbsidor och domäner, men inte mer än så.. var och hur ska hon/han ta vägen med att sälja av detta arv? Trassligt är bara förnamnet på hur det skulle vara eller hur? Hon/han kan ju bli grundlurad verkligen av folk som ska "hjälpa" henne ett och annat om jag en dag är borta

Det är ett orosmoment detta för mig iallafall, vad känner ni?

Senast redigerad av Balou den 2011-06-26 klockan 15:42
Balou är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 12:40 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Mitt standardsvar är att se till att förbereda din egen hädanfärd genom dokumentation, försäkringar, och kontaktnät som har rätt sorts kompetens samt att vara öppen och ärlig mot dina nära så att när det är dags så vet de var de hittar dokumentationen och vilka personer de ska kontakta.

Pensionsförsärkring med efterlevandeskydd är inte så tokigt att ha.

Skaffa ett enkelt arkiv hemma med pärmar för dokumentationen eller om du har allt på datorn så se till att dina närstående vet hur de kommer åt dokumentationen i datorn.

Men det stående ordet är "dokumentation". Tänk hela tiden på att hädanfärden kan komma plötsligt, exempelvis genom trafikolycka, hjärtsnörp eller rånmord, så gå inte och dra på dokumentationen utan dokumentera allt nödvändigt omedelbart när det händer. Bokför alla transaktioner varje dag (då blir det inte så mycket varje gång).

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-23 klockan 12:44
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 16:30 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag har en god vän som har tillgång till nödvändiga uppgifter om behov skulle uppstå av olika skäl.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-24, 02:21 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag har funderat på detta men inte tagit tag i det. Funderar på att skriva ihop ett dokument till min bror om något skulle hända. En utskriven A4 med diverse lösenord till Google och webbhotell m.m. bara utifall. Det skulle dessutom vara på sin plats att ge tillgång till t.ex. Twitter, blogg och WN så att ni kunde underrättas om att jag har gått bort (i förtid).
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-24, 08:34 #5
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Detta är väl något som jag funderat på också vid några tillfällen. Det är absolut något man bör ta tag i snarast. Har man väl gjort en sådan "lista" så borde den vara lätt att underhålla. Första gången lär det ta en massa tid dock ;-)
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-24, 11:04 #6
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Jag kör alla pass osv i 1password, som har ett huvudlösenord. Ger jag det till någon nära så har han/hon access till alla mina grejer, har dock inte gjort det så det var en bra påminnelse, tack.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017