Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förlorat Paket.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-21, 16:54 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Flitig postare

Citat:
* Det är förvånande att paketet kom till ett ombud. Även om det inte var ett företagspaket borde paketet kommit till företagscentrum.
Postpaket addresserade till företag hamnar på vanliga utlämningsställen, har verifierat detta mot flera andra försändelser vi skickat tidigare.

Citat:
* Paket adresserade till företaget (oavsett om att: finns med) måste medföra fullmakt.
Förklarar gärna detta närmare, jag kan inte hitta något om fullmaktskrav i avtalsvillkoren, dock står det som sagt att paketet skall lämnas till *adressaten*, och för att posten skall veta att en mottagare utgör adressaten (eller en representant för denne) så krävs ju i praktiken en fullmaktskontroll.

Citat:
Naturligtvis borde detta varit ett företagspaket och således enbart levererats till företaget direkt (det betyder att Företaget ABs adress måste finnas annars levererar inte företagspaket.
Ja, så här i efterhand så hade det ju varit bra, vi har dock ett billigare alternativ (även för företag) med Postpaket, företagspaket är ju närmare 3 ggr. så dyrt, och inte alla vill betala det.

Citat:
* Tycker du borde kunna begära kopia på legitimationskontroll. Hur kan man säkerställa att den gjorts i överhuvudtaget om den inte finns registrerad? Det kan vara så att personen på servicestället är medbrottsling (Dom är ju faktiskt inte anställda av posten) - Då borde det väl vara viktigt för posten att kunna ha bevisbördan på sin sida? (att kontroll gjorts)
Vi har begärt den, men Posten skyddar personen då personuppgiftslagen inte tillåter utlämnande, dock har polisen tagit del av detta (får vi hoppas).

Citat:
I övrigt så är det tyvärr så att posten är bra på att leverera paket, inget annat. SMS avisering på det sättet du beskriver är ju faktiskt inge bra. Vem som helst med ett kontaktkort kan alltså skicka ett paket till ett företag inom samma postnummerområde (lätt att kolla upp) och helt enkelt hämta ut paketet utan att det verifierats att rätt person är mottagare.
Ja, som helhet så är vi väldigt nöjda med posten, trots höga priser och seg handläggning av förluster och dyl. SMS-avisering har gett upphov till nya bedrägerimöjligheter, och i detta fall så är det ett hål rakt igenom, ingen säkerhet alls. Det enda som behövs är en falsk legitimation, eller om man har en kass ekonomisk situation kan man ju ta sin egen, och sen hävda att någon annan hämtat ut i ens namn.

Citat:
Kärnfrågan är ju om det är avsändarens jobb att verifiera att mottagaren av AVIn är samma person som är behörig till paketet.
En avi hade varit mycket bättre i detta fall, då den hamnat i företagets postbox, endast sms-aviseringen möjliggjorde detta bedrägeri. Försökte likaså förklara för posten att en sms-avisering, ett kollinummer eller en pappersavi är väldigt enkel att komma över men utan resultat.

Som avsändare så kan man ju göra en snabb spårning på sms-numret, men säkert 20-30% av alla telefoner går inte att spåra på eniro, hitta, etc. så det blir en omöjlig kontroll för avsändaren (oss).

Citat:
Jag tycker att du ska polisanmäla detta som bedrägeriförsök, då finns det en chans att polisen får prata med personen som lämnade ut paketet och ge signalement. Om personen som gjort detta återkommer (ganska troligt eftersom han/hon precis fått 20.000 i sin brevlåda) så finns det ju chans att stoppa personen på plats.
Mmm, vi har som sagt gjort en anmälan, men vet inte om den leder någonstans, alltsom oftast så läggs dom ju ner. Fick ett brev för en 3-4 veckor sedan rörande denna utredning om att den var nedlagd, men sen ringde jag upp polisen i Skåne och frågade varför och då skulle dom tydligen återuppta den... och han kunde inte svara på varför den blivit nedlagd.
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 17:07 #2
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Enkelt. Många utlämningsställen gör fel.

Fall 1: står det ett namn på paketet, så kollar man ID och lämnar ut paketet. ID kan vara falsk och då har du ett bedrägeri på halsen. De kollar inte om personen har fullmakt eller inte ... de bara kollar ID - stämmer det så är man lat och lämnar ut paktet.

Fall 2: står det bara ett företag, så måste de in i datorn, kolla vem har fullmakt, är registrerad av postens företagscenter och kan hämta ut pakatet. Kolla ID och lämna ut paketet. Man lämnar de inget val och inga genvägar.

På det sättet blir fall 2 säkrare.

Visst studiox skriver att även i fall 1 borde de kolla fullmakten, men 90% gör de inte det. De nöjer sig med ID-kortet - jag har varit med om detta ofattbart många gånger.

Så tro på mig och skicka endastendligt fall 2 - skriv inte "Att: Kalle Svensson" på paketen, bara företagets namn.
I Fall 1 så står det företagsnamn+personnamn på adresslappen och då gör posten alltså en ID-kontroll och lämnar ut det? Och detta sker *även* om namnet på paketet och namnet i ID-handlingen inte stämmer överens? Posten hävdar ju efter kontakt med dem rörande detta att namnet inte har någon betydelse, endast företagsnamnet används för att det "står överst" som de uttryckte sig.

Fall 2: Är detta ett standardförfarande? Finns det något, någonstans som styrker att Posten har denna skyldighet? Iom. att posten hävdar att namnet i Fall 1 inte har någon betydelse så borde ju i praktiken endast Fall 2 existera..

Vi kommer självklart att göra så i fortsättningen och även undvika sms-aviseringar i ett fall som detta. Blev lite konfunderad, då paketet faktiskt skickades till en Box-adress, så det borde ju kommit till företagscenter, men när jag kollade det nu igen så verkar det blivit utlämnat här:

Österleden 165, Landskrona
Postombud
Oläst 2011-04-22, 04:13 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
dannel77,

Ja, fall 2 är standard. Man kan ju inte lämna ut till företagsnamnet, då det inte finns ID för företag Man måste därmed kolla vem på företaget har registrerat sig hos posten som företrädare för företaget och man lämnar ut endast till honom/henne/de som är registrerade hos posten, dvs. har fullmakt att företräda företaget.

Vid fall 1 borde samma rutin användas som fall 2, men där slarvas det enligt de jag pratat med på ett par ställen. Man tar ID och ser om det stämmer med namnet på paketet, fast man egentligen borde kolla i datorn istället vem som har fullmakt registrerad hos posten. Om man slarvar här, kan man råka lämna ut paket till en bedragare.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 12:32 #4
Flitig postare

Flitig postare

Först vill jag tacka alla som skrivit i tråden, det ger en en mer nyanserad bild av det hela.

Citat:
Ja, fall 2 är standard. Man kan ju inte lämna ut till företagsnamnet, då det inte finns ID för företag Man måste därmed kolla vem på företaget har registrerat sig hos posten som företrädare för företaget och man lämnar ut endast till honom/henne/de som är registrerade hos posten, dvs. har fullmakt att företräda företaget.
Exakt detta har jag försökt förklara för killen som hanterat reklamationsärendet, inte bara en, utan ett flertal gånger, utan något som helst resultat. Deras svar blir att "Posten har tagit legitimation på uthämtaren och denne har också haft en sms-avisering, så vi har gjort vårt jobb.." och avslutningsvis "vi kommer inte någonstans i denna diskussion, och vi anser att vi gjort vårat jobb vid denna utlämning, ärendet är nu avslutat." Jag har också talat med chefen för reklamationsavdelningen med samma resultat.

Posten anser alltså att sms-aviseringen utgör denna "fullmakt" och att detta är ett tillräckligt underlag för att styrka att paketet lämnats till "rätt mottagare", det är detta som utgör det centrala i detta ärende.

Citat:
Man måste därmed kolla vem på företaget har registrerat sig hos posten som företrädare för företaget
Det är precis detta Posten säger att dom inte måste, dom säger att sms-aviseringen+legitimation är tillräckligt för att "verifiera" detta.

Har du något som styrker att Fall 2 skulle vara "standard" och att Posten har en skyldighet att hantera paketen enligt detta förfarande?
Oläst 2011-04-26, 15:54 #5
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
Exakt detta har jag försökt förklara för killen som hanterat reklamationsärendet, inte bara en, utan ett flertal gånger, utan något som helst resultat. Deras svar blir att "Posten har tagit legitimation på uthämtaren och denne har också haft en sms-avisering, så vi har gjort vårt jobb.." och avslutningsvis "vi kommer inte någonstans i denna diskussion, och vi anser att vi gjort vårat jobb vid denna utlämning, ärendet är nu avslutat." Jag har också talat med chefen för reklamationsavdelningen med samma resultat.
Fick en liten idé. Är ni med i Företagarna eller Handels? (Eller någon annan företagsorganisation?) Om inte har ni någon försäkring (då har ni rätt till juridisk hjälp)

Det är ju fullt möjligt att stämma posten för detta. Be en riktig jurist titta på postens villkor och stäm av med svensk lagstiftning. Detta borde ju ligga i intresse för flera e-handlare (internet world kanske?)
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 19:34 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Jag har vid SMS-avisering varit tvungen att visa legitimation OCH man har stämt av detta så att jag är firmatecknare (dock behövs ingen fullmakt inlämnad till dem, man kollar själva på Posten att jag har rätt att teckna firman).

Det har slutat med att jag till och med fått be företag som skickat till oss skicka om paketet så att firmanamnet står före personnamnet och då har bara en firmatecknare lyckats få ut paketet.
Ok, det innebär att Posten har olika förfaranden på olika ställen, alltså inga egentliga rutiner.. Detta är ju som man skulle önska att det var jämt. Ska nog driva på mera om den där "rätten att teckna firman", det är flera som skrivit att det krävs det på vissa utlämningsställen.

Citat:
Om posten försöker smita från ansvaret så kan du ju anmäla ärendet till polisen. Ange två misstänkta posten och uthämtaren, begär att få vet avem som hämtat paketet av polisen.
Vi har polisanmält posten också, men fick till svar av polisen att det inte är ett brottsmål, utan vi måste stämma posten för avtalstbrott istället..

Citat:
Postpaket kräver aldrig någon fullmakt för företaget, det räcker om ens namn finns med (på rad 1 eller 2).
Ok, tvärtemot vad andra härinne hävdar då. Saken var ju den att vi hade tydligt skrivit namnet på VD'n för bolaget på Adressrad 1, dvs. under översta adressraden (som betecknas "Namn"). Men trots detta så gjordes ingen avstämning mot detta namn och namnet på personens ID-kort.

Citat:
Det är alltså inte någon ansvarig på företaget som har gjort beställningen?
Nej, dom verkar också blivit lurade som det ser ut, bedragaren har endast använt detta företag som "grund" för att ge ett intryck av att ett seriöst företag lagt beställningen, företaget hade ju en omsättning på närmare 50 milj.

Citat:
Fick en liten idé. Är ni med i Företagarna eller Handels? (Eller någon annan företagsorganisation?) Om inte har ni någon försäkring (då har ni rätt till juridisk hjälp)

Det är ju fullt möjligt att stämma posten för detta. Be en riktig jurist titta på postens villkor och stäm av med svensk lagstiftning. Detta borde ju ligga i intresse för flera e-handlare (internet world kanske?)
Vi har en företagsförsäkring men är inte med i "Företagarna". Det är nog mot en stämning det lutar, men man vill ju helst slippa hela denna process om det går.. och försöka få ett erkännande av Posten. Den känslan vi får är att Posten snabbt verkar ha tittat på detta "reklamationsärende", sen har det avslagits, vi överklagande och det avslogs också och vi fick beskedet att ärendet nu är avslutat.. Ingen av dem vi pratat med verkade ha någon inblick i avtalsvillkoren, kändes som helhet väldigt oproffsigt. Har kontaktat dem nu och bett att få prata med deras juridiska avdelning, troligen är dom mera insatta i avtalen och hur detta skall tolkas. Sen vill man ju ha en förklaring till varför "rätten att teckna friman" endast undersöks i vissa fall och i andra inte..
Oläst 2011-04-23, 13:12 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Jag har då ALDRIG lyckats få ut paket som är adresserade till en person på ett företag om det inte är den personen som hämtar ut det (trots att jag försökt hävda att det är en anställd som som står på paketet och jag är ägare och vd och tecknar firman).

Det har slutat med att jag till och med fått be företag som skickat till oss skicka om paketet så att firmanamnet står före personnamnet och då har bara en firmatecknare lyckats få ut paketet.

Jag har vid SMS-avisering varit tvungen att visa legitimation OCH man har stämt av detta så att jag är firmatecknare (dock behövs ingen fullmakt inlämnad till dem, man kollar själva på Posten att jag har rätt att teckna firman).

Det känns rätt uppenbart att det är FEL av Posten i detta fall. Det stämmer ju inte med vad de själva säger skall gälla...

Vet bara inte hur du skall kunna hävda detta mot Posten. Får ju en att fundera mer än en gång på att använda dem för våra leveranser i framtiden, även om jag gissar att dessa fall är ovanliga.
Oläst 2011-04-23, 13:13 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Om posten försöker smita från ansvaret så kan du ju anmäla ärendet till polisen. Ange två misstänkta posten och uthämtaren, begär att få vet avem som hämtat paketet av polisen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 14:08 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Sen är det stor skillnad på lokala macken och Posten Företagscenter. Den lokala macken
lämnar nog ut vad som helst om du samtidigt köper ett Kexchoklad. När jag hade kontoret
hemma fick vi REK till macken och de var hårda på att jag behövde ha med registreringsbevis.

Men det finns säkert många ställen med slappare attityd.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-24, 09:38 #10
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Postpaket kräver aldrig någon fullmakt för företaget, det räcker om ens namn finns med (på rad 1 eller 2).

Om det däremot gäller ett REK så är det en annan femma, då krävs fullmakt ÄVEN om namnet står med.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017