FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||||||
|
||||||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Som avsändare så kan man ju göra en snabb spårning på sms-numret, men säkert 20-30% av alla telefoner går inte att spåra på eniro, hitta, etc. så det blir en omöjlig kontroll för avsändaren (oss). Citat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Fall 2: Är detta ett standardförfarande? Finns det något, någonstans som styrker att Posten har denna skyldighet? Iom. att posten hävdar att namnet i Fall 1 inte har någon betydelse så borde ju i praktiken endast Fall 2 existera.. Vi kommer självklart att göra så i fortsättningen och även undvika sms-aviseringar i ett fall som detta. Blev lite konfunderad, då paketet faktiskt skickades till en Box-adress, så det borde ju kommit till företagscenter, men när jag kollade det nu igen så verkar det blivit utlämnat här: Österleden 165, Landskrona Postombud |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
dannel77,
Ja, fall 2 är standard. Man kan ju inte lämna ut till företagsnamnet, då det inte finns ID för företag ![]() Vid fall 1 borde samma rutin användas som fall 2, men där slarvas det enligt de jag pratat med på ett par ställen. Man tar ID och ser om det stämmer med namnet på paketet, fast man egentligen borde kolla i datorn istället vem som har fullmakt registrerad hos posten. Om man slarvar här, kan man råka lämna ut paket till en bedragare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Först vill jag tacka alla som skrivit i tråden, det ger en en mer nyanserad bild av det hela.
Citat:
Posten anser alltså att sms-aviseringen utgör denna "fullmakt" och att detta är ett tillräckligt underlag för att styrka att paketet lämnats till "rätt mottagare", det är detta som utgör det centrala i detta ärende. Citat:
Har du något som styrker att Fall 2 skulle vara "standard" och att Posten har en skyldighet att hantera paketen enligt detta förfarande? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är ju fullt möjligt att stämma posten för detta. Be en riktig jurist titta på postens villkor och stäm av med svensk lagstiftning. Detta borde ju ligga i intresse för flera e-handlare (internet world kanske?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
|
||||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har då ALDRIG lyckats få ut paket som är adresserade till en person på ett företag om det inte är den personen som hämtar ut det (trots att jag försökt hävda att det är en anställd som som står på paketet och jag är ägare och vd och tecknar firman).
Det har slutat med att jag till och med fått be företag som skickat till oss skicka om paketet så att firmanamnet står före personnamnet och då har bara en firmatecknare lyckats få ut paketet. Jag har vid SMS-avisering varit tvungen att visa legitimation OCH man har stämt av detta så att jag är firmatecknare (dock behövs ingen fullmakt inlämnad till dem, man kollar själva på Posten att jag har rätt att teckna firman). Det känns rätt uppenbart att det är FEL av Posten i detta fall. Det stämmer ju inte med vad de själva säger skall gälla... Vet bara inte hur du skall kunna hävda detta mot Posten. Får ju en att fundera mer än en gång på att använda dem för våra leveranser i framtiden, även om jag gissar att dessa fall är ovanliga.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Om posten försöker smita från ansvaret så kan du ju anmäla ärendet till polisen. Ange två misstänkta posten och uthämtaren, begär att få vet avem som hämtat paketet av polisen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Sen är det stor skillnad på lokala macken och Posten Företagscenter. Den lokala macken
lämnar nog ut vad som helst om du samtidigt köper ett Kexchoklad. När jag hade kontoret hemma fick vi REK till macken och de var hårda på att jag behövde ha med registreringsbevis. Men det finns säkert många ställen med slappare attityd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Postpaket kräver aldrig någon fullmakt för företaget, det räcker om ens namn finns med (på rad 1 eller 2).
Om det däremot gäller ett REK så är det en annan femma, då krävs fullmakt ÄVEN om namnet står med. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|