FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har lite frågor angående bokföring. Jag har en enskild firma som omsätter mindre än 3 miljoner och har därför förenklat bokslut. När jag ställer in detta i mitt bokföringsprogram får jag upp en rätt begränsad kontoplan. Borde jag lägga till egna konto när de jag söker inte finns? Eller borde jag enbart använda "grupp kontona" (som de mer specifika egentligen finns under? tex använda 4000 istället för 4010 om inte 4010 finns) Jag vill tex bokföra kostnaderna för domäner och webhotell, som vad jag har förstått det som kan ligga under ett 59XX-konto. Jag har enbart 5900 i min kontoplan. Ska jag lägga till ett mer specifikt konto? Och i så fall, vilket brukar man använda för webhotell och domäner? Sen har jag även en fråga angående var man kan bokföra utgifter för premier (i form av lotter, biobiljetter som vi skickar som "ersättning" hem till kunden). Hade varit jättetacksam för svar! Ursäkta för de dumma frågorna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Självklart kan du lägga till fler konton!
5901: Webhotell 5902: Internetdomäner ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret bjornstrom!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hämta hela baskontoplanen på www.bas.se
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kanon! Tack ConnyWesth!
Behöver deklarera mina intäkter från affiliate-nätverk, och har letat hit och dit, men vet verkligen inte var jag ska sätta dessa intäkterna.. Ska man skapa ett helt nytt konto eller försöka använda någon av de kontona i bas-planen? I så fall, några förslag på lämpligt konto? Tack så mycket på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Intäktskontona ska vara klass-3 (konton 3000-3999) och där har du ganska stor frihet att skapa dina egna konton. Kolla på bas-kontoplanen och se hur de gjort.
Om du har affiliate, webbshop, domains, respektive webbdesign så kan du dela upp dina intäkter i 4 olika intäktskonton: (klass 3 och 4 är fria att disponera för det som är företagets huvudsakliga direkta intäkter och direkta kostnader) nedanstående är endast ett exempel så det finns fler bra sätt att göra uppdelningen på. INTÄKTSKONTON (Varor): 3010 Afiliate 3020 Webbshop 3030 Webbdesign 3040 Domains 3090 Övriga varuintäkter INTÄKTSKONTON (Tjänster): 3610 Afiliate 3620 Webbshop 3630 Webbdesign 3640 Domains 3690 Övriga tjänsteintäkter Sen bör du om du är smart ha motsvarande i klass-4 för de varavor/tjänster du köper in för att omedelbart sälja vidare (s.k. strategiska inköp eller rörliga kostnader). KOSTNADSKONTON (Varor): 4010 Afiliate 4020 Webbshop 4030 Webbdesign 4040 Domains 4090 Övriga varuinköp KOSTNADSKONTON (Tjänster): 4610 Afiliate 4620 Webbshop 4630 Webbdesign 4640 Domains 4690 Övriga tjänsteinköp Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-19 klockan 03:29 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|