FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, i söndagsmorgon (lördag natt) så var jag ute. Efteråt gick jag till bankomaten för att ta ut pengar för att köpa lite fyllekäk. Var inte så supernykter men i bakhuvudet så var det 500kr jag tog ut.
Nu när jag kollar mina kontoutdrag så står det 3000kr för samma kväll, vilket jag misstänker är den händelsen som jag beskrev ovan. Det jag undrar över (då jag fick tag i "lite" pengar) är ifall jag kunde ha tagit ut 500kr men att sedan någon förövare har tjuvat till sig 2500kr på något urmysko sätt? Jag har ingen som helst koll på det här med skimmning. Ringde givetvis banken nu när jag fick syn på det och dom beställde en säker "check" på bankomaten, eller vad det nu var dom har gjort. Vad tror ni? Har jag "råkat" ta ut 3000kr och haft bort dem eller kan man faktiskt bli lurad vid bankomaten som jag misstänker att jag blivit? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är svårt att göra en personlighetsanalys av hur du är när du är full över internet utan att känna dig. Således är det omöjligt att svara på om du blivit bedragen eller om du varit så bort så du lyckats ta ut mer pengar än vad du tror.
Men om jag fattar det rätt - och gör en kvalificerad gissning - så stod det alltså på kontoutdraget att det tagits ut 3000 kr vid det tillfället då du gjort uttag och inte 500 kr, som du trodde att du tagit ut. Således tror jag att du tagit ut 3000 kr och inte 500 kr. Ser inte hur det någonstans skulle kunna vara så att någon lyckats plocka ut pengar från ditt konto och det hamnar på samma tillfälle som du tagit ut dina 500 kr. Då borde det varit två uttag ett på 500 kr och ett på 2500 kr. Men det är alltså bara en gissning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo exakt, därför är det jäkligt svårt för mig att återberätta det med full säkerhet på att jag faktiskt bara gjorde ett uttag på 500kr. Känns sjukt ifall jag nu gjort ett uttag på 3000kr, men vaknat upp med pengar som logiskt sett skulle motsvara växeln på 500kr som jag hade ätit för.
Men teoretiskt sett så var jag väldigt full, men jag var inte tillräckligt full för att ta ut 3000kr och sedan slarva bort dem. Jag minns inte ögonblicket stenhårt, men det har ju inte med att göra att jag har haft minnesluckor utan bara att det var en liten händelse som ägde rum under kvällen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men alltså, står transaktionen på 500 med på kontoutdraget eller icke?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det står på min internetbank: 3000kr.
Har inget kvitto. Det känns som att jag most likely har tryckt en extra 0a (3000 istället för 300). Men man tycker ju att om man plockat ut 6st 500-lappar så ska man haft koll på dem. Jag har Inte tagit ut 3000kr. Finns det möjlighet till att man kan ha blivit skimmad på följande sätt som jag försökt beskriva? (att det ser ut som ett utdrag?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej det bör ha hamnat som två uttag i så fall. Står du vid bankomaten o tar ut 100:- fem gånger så står det ju som 5 uttag á 100:- i internetbanken.
Du tog nog ut 3000 istället för 300 och tappade bort 2500:- eller bjöd brudar på käk för 2500:- Varannan vatten kanske? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Måste börja med att säga att din signatur är ju underbar i den här tråden
![]() Precis som övriga säger så verkar det mest sannolika i sammanhanget vara att du tagit ut 3000 kr. Att du har växel på 500 kr är väl inte så konstigt, inte lämnar du två eller sex femhundringar? ![]() Ett tips för framtiden, förutom att inte supa bort pengar, är att inte ha mer pengar än nödvändigt på det konto du har kopplat till kortet. Ett bra skydd mot allt från impulsköp till skimmare även om man måste komma ihåg att fylla på med jämna mellanrum.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
På kontoutdraget står också en kod för vilken bankomat som uttaget gjordes vid. Vilken bankomat som är vilken berättar gärna banken.
Sen kan du koda lite så du hämtar info från kontoutdragen och geotagga dina irrfärder och uttag via gmaps. Lägg upp dem på en sida så kan vi följa dig i realtid. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
skulle du vara skimmad skulle du ha gjort två uttag, samma dag
1. ditt uttag och nu skimmas kortet. 2. "deras" uttag men deras "skimmade" kort Frågan är om dom skimma ditt kort, varför tog dom bara ut 3000:- och inte tömde kontot. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|