FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Hur löser ni backup av servrar och databaser? Jag har ett par servrar och andra tjänster vars data jag vill spara offsite någonstans. Högst 500mb om dagen och kanske 100gb totalt i backupstorlek. Utmaningen är att det måste köras natt efter natt helt automatiskt eftersom jag själv aldrig skulle orka ta backuper manuellt. Finns det något smidigare sätt att lösa detta än att skaffa en dedikerad backupserver och själv knacka ihop nattliga synkroniseringsskript? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Titta på Amazon S3 och liknande, + rsync för inkremental backup
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kör med cityNetworks backuptjänst. Kolla in den! Var med i Betan, lite strul då men utgår ifrån att det ska fungera bra nu då den nu inte längre är Beta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag testade både dropbox och spideroak igår. Både bygger ju på amazon s3 men jag fick inte mer än 20kb/s uppladdningshastighet till dem vilket är bisarrt dåligt.
Temporärt kör jag med google storage som jag har en invite till betan för och 100gb gratis. Bandbredden dit är åtminstone 2mb/s. CityNetworks ska jag testa härnäst. Det låter lite för bra med 500 gb för 49 kr/mån. De andra tjänsterna tar 10x så mycket betalt för samma tjänst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bara för något bygger på Amazon S3 betyder det inte att RIKTIGA S3 är dåligt.
Jag rekommenderar det starkt. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kör backup till
1.) Mitt NAS (Netgear ReadyNas iSCSI) 2.) Min Bandrobot (DELL LTO) 3.) Dropbox NAS för det är lokalt och lättillgängligt, band för jag tar alltid med mig band och lägger i bankfacket och dropbox just in case NASet brinner upp ![]() Backupen sköter BackupExec som tyvärr körs på windows server, men klienterna är Linuxklienter som fungerar riktigt bra på dom flesta distar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag fick tips om Strongspace innan idag, backup över Rsync..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mycket beror på vad man vill backa. Backa filer och mappar som man kan "ta på"
kan vem som helst göra. Men att backa databaser, Exchange, enstaka mailboxar, System State och liknande är en annan femma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Byggt cronjob som mailar backuperna i småfiler till Gmail.
Gmail's filter sköter det hela utmärkt ![]() Nu snackar vi om en backup som är maximalt 250MB stor, vilket innebär max 10st mail. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|