FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
I vBulletin 4 så får jag å ä ö i mina URLer, kan detta få Google att ranka mina sidor sämre pga det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tvärtom
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Är du säker på det?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Japp! Gjort egna tester.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
När man däremot väljer att inkludera å-ä-ö (som TS gjort) så blir ens nyckelord i ens URL markerade med fetstilt. Min (något beprövade) teori är att det således hjälper. Exempel: bröst som permalänk. Markeras som fetstilt i sökresultatet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Att ni ens ifrågasätter sweely! Svaret är enkelt ta ex tröja.se och troja.se vilket får mest träffar om man söker på tröja?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Google är bra på att känna igen ord där man bytt ut åäö mot aao. Efter många år av icke-IDN har det helt enkelt varit nödvändigt att fatta detta, annars hade Google funkat mycket sämre i många länder. I Sverige är det vanligast att skriva om "ö" till "o", medan t.ex. tyskarna skriver "oe".
Men som Sweely säger så finns det fall där Google inte alls fattar vilket åäö-ord som avses. I de fallen borde det vara bra att använda IDN-URL:er, såvida man inte sjabblar till det med teckenkodning. Jag vågar mig inte på att säga att Google föredrar (ger extra skjuts åt) IDN i de fall som de även fattar icke-IDN. Även om så är fallet finns det nog andra faktorer som gör det ganska betydelselöst i slutändan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Sen är det nog lättare för användare att skriva in tex träd.se än xn--trd-rla.se så även där är det en fördel. Sen bör man akra sig lite för att ha åäö i domönen då tex mail och adsenes/adwords inte funkar klockrent men det är ju ett annat ämne. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|