FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Man kan inte säga att man generellt ska undvika syntetiska primärnycklar.
Jag säger tvärtom , undvik naturliga primärnycklar i 9 fall av 10. Speciellt viktigt då det är flera kolumner, tänk att göra en många-till-många relation, givet att du har t.ex två PK bestående av 4 kolumner så får du du 8 kolumner i kopplingstabellen jämfört med två kolumner om du kör syntetiska primärnycklar. Det där med anomalier med syntetiska PK förstår jag inte, man är med det 100% säker på att man inte har dubletter. Och självklart har man foreign key constraints och valideringar av data ändå. En primärnyckel ska vara unik och inte ha en mening, då denna "mening" kan ändras, personnummer är ett exempel. Vad gäller prestanda så är joins mellan char avsevärt mycket slöare jämfört med integers. Så pass att det kan orsaka upplevd seghet med mycket data. Och vad gör man då, designar om databasen? Njae.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Senast redigerad av Adestro den 2011-03-14 klockan 14:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||
|
|||||
Administratör
|
Jag skulle påstå att prestandaoptimering alltid är ett självändamål. Oavsett om det är 1 eller 1 miljon användare vill man ha en rapp databas som inte tar onödigt mycket resurser i anspråk. Skalbarhet är den viktigaste relaterade aspekten, men den blir oväsentlig vid för dålig prestanda då lösningen blir för kostsam för att skala upp.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() |
Svara |
|
|