FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena
Jag har en liten HTPC som jag byggt ihop för ett par år sedan. Den har funkat kalas tills igår när den började krångla. Startade datorn, anslöt till mitt WiFi och drog igång DC++. Stod att den inte kunde göra port-mappningen (vilket händer ibland). Startade då om datorn istället och sedan dess är den död. När jag startar den så tänds dioderna i fronten på chassit, fläktar startar osv. Inga felpip eller nåt. MEN jag får aldrig någon bild. Har den kopplad med HDMI-sladd till TV:n så jag tänkte att den kanske har råkat ställa in sig på VGA istället. Körde i en VGA-skärm men inget där heller. Plockade isär datorn och ser att det lyser en grön diod på moderkortet, precis som vanligt. Inga tecken på någon felsignal. När jag försöker hålla in ON-knappen i fronten i några sekunder för att datorn ska dö så funkar det inte. Jag måste alltså rycka strömmen för att kunna stänga av datorn. Reset-knappen funkar inte heller. HDMI-utgången sitter på ett separat kort och VGA-utgången på moderkortet. Känns ju konstigt om båda skulle dö samtidigt... Provade att dra ur HDD och RAM-minnen för att försöka få datorn att ge någon slags felsignal men det händer inte ett skit. Den bara snurrar igång som vanligt utan felindikationer. Moderkorten brukar väl ändå ge felsignal på _något_ sätt (pip, dioder, whatever) om man drar ur minnena? Så, det lutar nu åt att det är moderkortet som har gett upp på något vis. Moderkort: ASUS M2A-VM HDMI Någon som har tips på något mer jag kan testa innan jag börjar köpa nya grejjer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hehe. Det morderkortet känner jag igen! Ok, jag skulle prova att annat nätagg men det är mest för att vara säker. Funkar inte det så kan du slänga moderkortet, det fick jag göra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Moderkortet eller nätagget. Precis som Westman skriver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tog du ut grafikkortet när du testade det integrerade? Jag håller själv på och felsöker och märkte att man får ingen bild alls på det integrerade om du har ett i pcie-slotten fast utan drivisar osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej det hade jag inte provat. Gjorde det nu och det var tyvärr ingen skillnad. DVD:n verkar inte reagera heller när jag försöker köra ut släden, så det är nog något i moderkortet som gett upp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Testat att ta ur och stoppa tillbaka bios batteriet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Då måste batteriet vara ute i minst 5 minuter för att BIOS ska återställas. |