FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Försök att få fakturera var 14:e dag så du inte behöver ha så stora kundfodringar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaret Conny!
Hur vanligt är det att man fakturerar var fjortonde dag? Om ni ger dem en offert på 10 000:-, fakturerar ni när allt är klart oavsett om det tar två månader, eller brukar ni komma överens om att dela upp betalningen under tiden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Allt är relativt. För vissa är 10,000 exkl. moms mycket pengar, för andra är det
nån dags intäkt. När vi har större löpande jobb så brukar vi fakturera månadsvis. För specifika uppdrag brukar man fakturera när jobbet är klart, så tillvida det inte är t.ex. ett som sträcker sig över flera månader. 2 månader är väl ungefär vad man kan tänka sig ligga ute med pengar (om man är illa tvungen), men det är allt annat än optimalt. Vi skulle försökt få stämma av efter första månaden och fakturera den. Det tar ju ändå ytterligare 30 dagar innan man har pengarna på kontot.. Tvåveckorsfakturering är bra om man avtalat om det och det anstränger inte likviditeten så hårt som längre fakturaintervall gör. För utvecklingsprojekt skulle jag hellre föreslå att projektet är uppdelat i specifika moment och att man fakturerar när varje delmoment är färdigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Jag instämmer i vad KristianE skriver.
Vill tillägga att jag själv brukar ha en maxgräns på en kalendermånads jobb innan jag fakturerar. Kortare jobb fakturerar jag när det är klart. Fakturerar även sista månaden på stora jobb direkt när det är klart. Jag har jobbat som underkonsult till andra konsultbolag och det har blivit vanligare att de fakturerar i 14:dagarsperioder för att minska risken (ha så lite kundfodringar som möjligt). Det innebär även att de snabbare får in likviditet så de kan betala sina underleverantörer. Rent praktiskt kortar det även av perioden när kunderna kan bestrida fakturorna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|