Från egen erfarenhet så skulle jag köra med "http://example.com/en", en subdomän räknas som en helt enskild webbplats. Medan en undermapp får en del av länkraften från huvudsidan.
Men det är min egen erfarenhet!
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode
När man bygger en webbplats med flera olika språk finns det många sätta att hantera domänutseendet på. Här följer två vanliga exempel:
och
Fråga 1: Vilket av dessa två alternativ är det bästa ur SEO-synpunkt (eller är något annat bättre)? Spontant känns det som det första alternativet borde vara det bästa, eftersom man samlar all länkkraft till example.com medan man i det andra alternativet sprider ut den på olika domäner beroende på språk. Å andra sidan verkar inte Wikipedia ha några större problem med det senare alternativet.
Fråga 2: Hur ska man i båda alternativen hantera http://example.com/? Det mest användarvänliga sättet borde vara att omdirigera besökaren till domänen för användarens språk. En svensk besökare omdirigeras alltså från http://example.com/ till http://example.com/sv eller http://sv.example.com/. Men vad tycker Google om det?
Jag har tidigare diskuterat detta med en expert inom området, men han gav ungefär svaret att det inte spelar någon roll. Det svaret kändes dock inte så trovärdigt.
|