Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dålig recension

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-19, 21:59 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av design.se Visa inlägg
Håller med eboy99. Det finns tidningar och TV som blir skadeståndsskyldiga för spridning av falska uppgifter. Det måste alltid finnas viss bevisning som backar upp ett påstående. Man kan publicera vad som helst i vårt samhälle men man kan även bli stämd för det, så det gäller att din "recensent" inte bara är ute på ett korståg utan faktiskt har lite kött på benen, annars kan det lätt bli förtal.
Man inte förtala ett företag... Dessutom finns det självklart ingen möjlighet att "bevisa" det som andra personer har att säga. Ditt exempel med tidningar och TV är inte heller särskilt relevant då det handlar om uppgifter som de själva producerar och publicerar.
Oläst 2011-02-19, 22:02 #12
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Mycket flitig postare

Att en person frias för förtal i en nästan exakt samma situation som ett annat fall betyder egentligen inget. Gör någon sig skyldig till förtal så kan det bli rättsliga eftergifter. Dessa prövas från fall till fall och är mycket beroende av hur åklagarsidan hanterar saken. straffåtgärder är i samtliga fall jag hört om böter. Dessa böter baserar sig på hur stor spridningen är.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 22:18 #13
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av design.se Visa inlägg
Att en person frias för förtal i en nästan exakt samma situation som ett annat fall betyder egentligen inget. Gör någon sig skyldig till förtal så kan det bli rättsliga eftergifter. Dessa prövas från fall till fall och är mycket beroende av hur åklagarsidan hanterar saken. straffåtgärder är i samtliga fall jag hört om böter. Dessa böter baserar sig på hur stor spridningen är.
Det handlade som sagt var inte om förtal eller inte (där blev det en fällande dom men det spelar ingen roll) utan huruvida bloggaren var ansvarig för kommentarerna eller inte. Det är inte en bedömningsfråga från fall till fall. Oavsett så handlar det nu om ett företag och då är inte förtal relevant alls.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-19 klockan 22:22
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 22:31 #14
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det handlade som sagt var inte om förtal eller inte (där blev det en fällande dom men det spelar ingen roll) utan huruvida bloggaren var ansvarig för kommentarerna eller inte. Det är inte en bedömningsfråga från fall till fall. Oavsett så handlar det nu om ett företag och då är inte förtal relevant alls.
Ledsen jag får skylla på att jag läste slarvigt. Svartlistning av företag diskuteras mycket och det verkar inte finnas någon gällande praxis för tillfället. Har man mycket pengar så kan man ju alltid driva en process, som Dole gjorde mot några svenska filmare.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 23:39 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Detta skulle postats som inlägg nr. 3 eller 4 man bllev lite fördröjt. Kanske upprepar och inte tar hänsyn till det som tillkommit i tråden.

Säkra källor behövs väl inte? Faktakollar Hotels.com alla kundrecensioner innan publicering, nej. Det går ju inte att förtala ett företag, inte i Sverige i alla fall. Det som dock är förbjudet är om ett företag "förtalar" ett annat företag (konkurrent), t.ex. som en del av marknadsföringen av sina produkter.

Ang. kundrecensioner var Tripadvisor indraget i något liknande nyligen, vet inte hur det slutade eller om det ens har slutat.
http://www.dn.se/resor/varldsarv/400...tamma-resesajt

Med tanke på att trovärdigheten för tartareandesires tjänst skulle jag nog starkt överväga att ta en polisanmälan mot mig. Med största sannolikhet hamnar den i polisens arkiv inom några timma efter brevöppning. Tjänsten riskerar att förlora trovärdighet om företag kan ta bort negativa omdömen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 09:43 #16
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Låt honom, och alla andra företag, bemöta recensionerna. Utan att ha sett recensionen tycker jag inte att man behöver göra mer än så.

Rent principiellt är det ett vägval - ta bort recensioner och lägg samtidigt ner sajten, då finns ingen trovärdighet kvar, eller låt alla recensioner (som inte är nonsens, spam etc, såklart) vara kvar och stå för det.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 23:19 #17
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Låt honom, och alla andra företag, bemöta recensionerna. Utan att ha sett recensionen tycker jag inte att man behöver göra mer än så.

Rent principiellt är det ett vägval - ta bort recensioner och lägg samtidigt ner sajten, då finns ingen trovärdighet kvar, eller låt alla recensioner (som inte är nonsens, spam etc, såklart) vara kvar och stå för det.
+1 till vettigaste svaret i tråden!

Du driver en recensionssajt, inte alla recensioner kan vara positiva och glada.. att företaget här hotar med polisanmälan är ju tragiskt i sig, men säkerligen en ganska vanlig reaktion. Jag hade bett personen skriva ett sakligt svar och gå vidare med sitt.

Den enda tankeställaren jag får när jag läser om recensionssidor, är... är det ett annat företag som låtsas vara kund som skriver?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 07:41 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Fråga 1: Nej. Undantaget om den skrivna texten anklagar bolagets ägare för ett kriminellt leverne. I så fall kan du antingen anonymisera texten ytterligare, eller ta bort de delarna där anklagelser förekommer. Om det däremot står att ägaren är en skit som erbjuder skitprodukter, så är det helt ok enligt lagen.

Fråga 2: Jag hade tagit bort möjligheten att recensera företag. Det är alltid en massa konkurrenter som skriver skit om varandra, eller företag som sätter bra betyg på sig själva. Jag gillar helt enkelt inte recensionssidor av företag och/eller personer/tjänster (till skillnad från recensioner av produkter, som jag gillar).

En annan sak som jag inte heller gillar, är personer som skäller och hotar med polisanmälan istället för att prova med att be snällt först. Så just den här recensionen hade jag nog låtit ligga kvar i evig tid, eller i alla fall tills dess att idioten sagt "snäll" och "förlåt".
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 08:09 #19
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav;

En annan sak som jag inte heller gillar, är personer som skäller och hotar med polisanmälan istället för att prova med att be snällt först. Så just den här recensionen hade jag nog låtit ligga kvar i evig tid, eller i alla fall tills dess att idioten sagt "snäll" och "förlåt".

Precis, känns som "årets kommentar" i en highlightbox på framsidan

Senast redigerad av FredrikNas den 2011-02-21 klockan 08:29
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 09:40 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Glöm utgivningsbevis. Med utgivningsbevis är du ansvarig utgivare och i annat fall gäller BBS-lagen som är mycket bättre för dig i det här fallet.

Jag hade nog övervägt att publicera mailet i samband med recensionen. Skulle inte tagit bort något särskilt lättvindligt iaf.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017