Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domänstrategi

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-19, 10:49 #11
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Registrera domänerna är väl ändå den minst viktiga uppgiften för en domänstrateg? Annars kan man lika gärna köra på NameISP eller någon annan lite större aktör som har lite trevligare gränssnitt.
Naturligtvis, min poäng var att när man väljer domänstrateg så bör man ta en som har stor räckvidd, men framförallt en som har djup och bra koll på domänmarknaden. Frobbit kan registrera i samtliga toppdomäner, Jag är dock fullt medveten om att det finns flera aktörer, men jag gillar Frobbit, och tipsade därför om dem.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 12:26 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Naturligtvis, min poäng var att när man väljer domänstrateg så bör man ta en som har stor räckvidd, men framförallt en som har djup och bra koll på domänmarknaden. Frobbit kan registrera i samtliga toppdomäner, Jag är dock fullt medveten om att det finns flera aktörer, men jag gillar Frobbit, och tipsade därför om dem.
Samma sak gäller NameISP Skillnaden är att där har man ett mångdubbelt större företag med ett fräscht gränssnitt där man även snabbt kan få en överblick över vad som gäller för samtliga ccTLD utan att behöva kontakta supporten.

Hur som helst så är det inte själva domänregistreringen som är intressant i diskussionen. Domänstrategi innebär snarare att man analyserar kunden / företaget i fråga i dagsläget, deras ambitioner och mål för framtiden och sedan ger passande förslag på hur deras domänportfölj bör se ut. Man måste således besitta kunskap både om affärer och domäner för att få en bra helhetsbild. Det är en tjänst som nog passar bäst in i sortimentet hos de företag som arbetar med IT-juridik, immaterialrätt etc. så att företaget kan få allt de behöver på en plats vilket ofta sparar både tid och pengar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-19 klockan 12:48
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-19, 12:31 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Behovet av en domännamnsstrategi anser jag att ett mycket stort antal verksamheter är i behov av.

Sedan vad man räknar in i den strategin. kan nog variera stort.
Precis som tråden tar upp så är den grundläggande kunskapen hos företag att överhuvudtaget kunna registrera en domän eller vilka TLDer som bör skyddas väldigt spridd.

Men om vi tar ett sånt exempel där tusen och åter tusentals företagare blir "drabbade" av domänskojare (Ensidia mfl) som hävdar att "Vi har en kund som har för avsikt att registrera din domän under andra toppdomäner för att lägga upp porr...", så skulle företag med en uttalad domännamnsstrategi och efter att ha skyddat de aktuella domänerna kunna slänga på luren istället för att bli förskräckta och låta sig luras att betala tiotusentalskronor för namn de egentligen inte vill ha eller behöver.

Sen kan vi ju också konstatera att i det fall de större finansiella verksamheterna i Sverige haft en domännamnsstrategi, så hade vi sannolikt inte ens haft fighten om att spärra "B-A-N-K" i .se-domäner.

En bra domännamnsstrategi handlar alltså inte bara om registrering under andra toppdomäner, uppköp och tvistlösningar, utan innefattar även vanliga felstavningar och registrering av verksamhetsrelaterade domännamn för (skydd och SEO).

Det viktiga _i stort och smått_ är att varje verksamhet har SIN linje klart för sig, så att man kan slå fast vilka domäner verksamheten ska införskaffa, registrera (och kanske leja ut förnyelsebevakningen till professionell tjänst) och kanske även anlita en bevakningstjänst för att kontinuerligt skanna av att ingen utnyttjar det egna kännetecknet/varumärket. Sen kanske det slutar vid 1, 2 eller 16 200 (Coca-Colaägda gTLD-domäner) - det viktiga är att man håller sig vid sin linje - så slipper som sagt verksamheter låta sig luras..

Att läsa i ämnet:
http://www.internetdagarna.se/track/...an-av-internet
http://www.internetsweden.se/domanregistreringar/
http://www.internetsweden.se/sparr-f...la-genomtankt/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 11:56 #14
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Vart finns tjänster för att se om någon använder ens trademark/företagsnamn?

Naturligtvis går det att googla efter det, men finns det någon konkret tjänst som kan se igenom domäner efter detta? Tänker främst på .SE tld:n nu.
Oläst 2011-02-20, 12:08 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Vart finns tjänster för att se om någon använder ens trademark/företagsnamn?

Naturligtvis går det att googla efter det, men finns det någon konkret tjänst som kan se igenom domäner efter detta? Tänker främst på .SE tld:n nu.
Svenska varumärken hittar du i Svensk Varumärkesdatabas hos PRV:

http://www.prv.se/Varumarke/
Oläst 2011-02-20, 12:24 #16
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Svenska varumärken hittar du i Svensk Varumärkesdatabas hos PRV:

http://www.prv.se/Varumarke/

Tror du missförstod mig, det hintas i tråden om att det finns tjänster för att se om det registreras domäner i ditt TM
Oläst 2011-02-20, 12:58 #17
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Fredrik N: Jag kan tänka mig hur sådana tjänster går till men jag känner inte till någon sådan som är publik.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 17:28 #18
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

De flesta IM-jurister och registrarer som sköter "varumärkesportföljer" erbjuder någon typ av sådana tjänster - vissa manuellt och andra mer automatiserat.
Och även om jag känner till namnen på en dryg handfull, så namndroppar jag inte dessa med hänsyn och respekt för resterande registrarkår (bla för att jag vet att det även finns några som är på gång att erbjuda liknande tjänster).

PS.
Själv byggde jag en söktjänst mot 4 olika DB:n redan 2004 för detta ändamål (men 2 av DB:erna var öppna och mer sökbara på den tiden, vilket förändats till idag).

Idag har jag istället en "spinner" som bygger på Sv/Fi Qwerty-tangentbord mot .se-DB:n, för att leta efter bla "phishingrisker" och "Webbsidehijacking/sidkapning"
http://www.internetsweden.se/grey-ha...black-hat-seo/

Men inte heller den är publik.
Ett exempel för den som är intresserad: http://internetsweden.se/typospinner.gif
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 19:25 #19
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
De flesta IM-jurister och registrarer som sköter "varumärkesportföljer" erbjuder någon typ av sådana tjänster - vissa manuellt och andra mer automatiserat.
Och även om jag känner till namnen på en dryg handfull, så namndroppar jag inte dessa med hänsyn och respekt för resterande registrarkår (bla för att jag vet att det även finns några som är på gång att erbjuda liknande tjänster).

PS.
Själv byggde jag en söktjänst mot 4 olika DB:n redan 2004 för detta ändamål (men 2 av DB:erna var öppna och mer sökbara på den tiden, vilket förändats till idag).

Idag har jag istället en "spinner" som bygger på Sv/Fi Qwerty-tangentbord mot .se-DB:n, för att leta efter bla "phishingrisker" och "Webbsidehijacking/sidkapning"
http://www.internetsweden.se/grey-ha...black-hat-seo/

Men inte heller den är publik.
Ett exempel för den som är intresserad: http://internetsweden.se/typospinner.gif

Mycket intressant med type-o spinnern, en sån ska jag också prova att bygga mig, mest för att testa.

Men så finns det ju sätt som ingen går in på med, men som jag är rimligt säker på att dom är olagliga.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017