Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Behöver lite feedbak samt råd gällande affärsidé-Länkbygge

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-13, 12:33 #1
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Medlem

Standard Behöver lite feedback/råd gällande affärsidé-Länkbygge

Jag funderar på att börja bygga länkar åt andra företag (jag är väl medveten om att min affärside inte är unik, men känner ändå att det finns efterfrågan på just det att bygga länkar).

Jag kommer inte jobba med så mycket annat än att just bygga länkar. Tanken är att göra det jobb som tar mest tid för andra företagare som driver flera eller enskilda projekt, allt sökande kommer att ske manuellt där jag helt enkelt sätter mig framför datorn och söker intensivt efter intressanta webbsidor att länka ifrån sedan kontaktar jag ägaren/webmastern via Telefon. Dvs jag har inga kataloger eller webbsidor själv, utan söker efter vad just min kund är intresserad av.

Så jag har ett par frågor:

1- Vad tycker ni om affärsidén?

2- Hur ska prissättningen vara? Per länk/eller en fast månadsavgift?

Senast redigerad av Captcha den 2011-02-13 klockan 12:48
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-13, 19:08 #2
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Affärsidén är inte unik, men funkar ändå. Speciellt i Sverige där inte många erbjuder det. Jag hade personligen nog hyrt in någon för länkbygget, beroende på vem personen är och vilka meriter inom SEO denne har.

Inget illa menat, men jag hade nog varit lite skeptisk mot att hyra in dig i första början med tanke på hur pass ny till SEO du verkar vara. Det där med länkbygge är, ärligt talat, mer invecklat än vad man tror att det är till en början.

Hur går det för dig egentligen, har du några referenser?

Sammanfattningsvis: jag gillar affärsidén, men hade nog inte hyrt in någon förrän denne visar mig några referenser.

Senast redigerad av Sweely den 2011-02-13 klockan 19:14
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-13, 19:40 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Affärsidén är inte unik, men funkar ändå. Speciellt i Sverige där inte många erbjuder det. Jag hade personligen nog hyrt in någon för länkbygget, beroende på vem personen är och vilka meriter inom SEO denne har.

Inget illa menat, men jag hade nog varit lite skeptisk mot att hyra in dig i första början med tanke på hur pass ny till SEO du verkar vara. Det där med länkbygge är, ärligt talat, mer invecklat än vad man tror att det är till en början.

Hur går det för dig egentligen, har du några referenser?

Sammanfattningsvis: jag gillar affärsidén, men hade nog inte hyrt in någon förrän denne visar mig några referenser.
Tack för din feedback, uppskattas. Jag vet att jag inte är ett proffs. Men den typ av länkbygge jag kommer att erbjuda behöver man inte vara SEO expert för, jag kan tillräckligt för att veta vad en kvalitetslänk är. Man kan spekulera om mycket och komma med en del små detaljer, men grunden är detsamma:

1- Vad för slags sida är det man söker för länkbyte? Område/Nisch etc.
2-Vad för slags (webbsidor) länkar är det som länkar till den sida jag ska byta länk med.
3-Vad för slags auktoritet har sidan, dvs statlig, universitet/högskola osv osv?
4-Var ska man få sin länk placerad på webbsidan man ska byta länk med vs till vilken sida ska man länka till (dvs sin egen webbsida).

Om inte dessa är de viktigaste faktorerna så kan inte jag något alls.

Jag har även referenser från ett par projekt som borde väga tillräckligt tungt och visa att jag kan tillräckligt för att kunna sköta länkbyggandet.
Oläst 2011-02-13, 19:24 #4
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
Som du själv säger ingen unik ide, men att det finns efterfrågan på att köpa länkar är solklart. Dock tror jag att det kan vara svårt att få ihop en hyffsad timpenning inom det du du manuellt ska sitta och söka efter sidor att förmedla länkar på.

Men som extra hobby utöver det vanliga kanske? Sälja kompletta länkpaket på alla hundratals olika webmasterforum som finns fungerar alltid.

Lycka till iaf!
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 00:03 #5
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Intressant idé som det säkert finns en marknad för.

Men det går väl att testa hur hållbar den här idén är i verkligheten rätt enkelt? Bara att leta upp 3-4 intresserade kunder med olika sajter inom olika ämnesområden och fråga vilka länkar de vill ha och vad de är villiga att betala för dem. Sedan kan du mäta hur lång tid det tar för dig att göra länkbytena och räkna ut om verksamheten skulle gå runt.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 10:13 #6
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Intressant idé som det säkert finns en marknad för.

Men det går väl att testa hur hållbar den här idén är i verkligheten rätt enkelt? Bara att leta upp 3-4 intresserade kunder med olika sajter inom olika ämnesområden och fråga vilka länkar de vill ha och vad de är villiga att betala för dem. Sedan kan du mäta hur lång tid det tar för dig att göra länkbytena och räkna ut om verksamheten skulle gå runt.
Ett annat alternativ vore att han byggde länkar åt mig - gratis - och att jag sedan publicerade en recension av något slag på min blogg. Då jäklar glider kunderna in till honom
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-14, 11:16 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Ett annat alternativ vore att han byggde länkar åt mig - gratis - och att jag sedan publicerade en recension av något slag på min blogg. Då jäklar glider kunderna in till honom
Nabil din slavdrivare! Jag skickar dig pm
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017