Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Engelskt ltd med svensk filial -> Svenskt Bankkonto?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-07, 22:16 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Standard Engelskt ltd med svensk filial -> Svenskt Bankkonto?

Ni som har ett engelskt LTD med svensk filial. Kan ni ha ett bankkonto i sverige eller måste det kontot vara kopplat till ett konto i storbrittanien?

Vill nämligen inte att mina kunder ska betala mig och sedan kommer banken växla det till pund.

Allting drivs i Sverige och kommer även betala moms, skatt och avgifter i Sverige.

Edit:

Nu har jag varit i kontakt med SEB och de vill att jag ska närvara när vi startar kontot. Kan tyvärr inte det då jag befinner mig i Skottland i iaf 2 månader till.

Om jag nu registrerar min far som min "delgivningsmottagare" betyder det att han kommer kunna starta ett bankkonto åt mig?

Finns det nackdelar med att ha en delgivningsmottagare? Skattemässigt eller på något annat sätt?

Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-07 klockan 22:47
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 21:30 #2
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Du får förstås räkna med att det ksotar en del extra att vara utländskt bolag och ha ett konto i SEB, du hamnar sannolikt hos deras Non Resident-avdelning och får betala 4-5 ggr mer än om du hade varit ett svenskt bolag, men annars är det inga besvärligheter.

Delgivningsmottagre borde ju inte förändra skatteförhållandena.
Oläst 2011-02-10, 19:14 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Du får förstås räkna med att det ksotar en del extra att vara utländskt bolag och ha ett konto i SEB, du hamnar sannolikt hos deras Non Resident-avdelning och får betala 4-5 ggr mer än om du hade varit ett svenskt bolag, men annars är det inga besvärligheter.

Delgivningsmottagre borde ju inte förändra skatteförhållandena.
Fast filial är en juridisk person precis om aktiebolag och hanteras på exakt samma sätt. Det är med andra ord inga alls problem med bankkonto, bankgiro och andra banktjänster kopplade till filialen. Det blir dock betydligt jobbigare som du säger att koppla dem direkt till det engelska Limited-bolaget.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-12, 18:29 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Fast filial är en juridisk person precis om aktiebolag och hanteras på exakt samma sätt. Det är med andra ord inga alls problem med bankkonto, bankgiro och andra banktjänster kopplade till filialen. Det blir dock betydligt jobbigare som du säger att koppla dem direkt till det engelska Limited-bolaget.
Vill faktiskt koppla de till filialen. Däremot trodde jag precis som ni säger men har det verkar som om en filial inte är en juridisk person utan att det engelska bolaget är den enda juridiska personen och filialen endast är ett "kontor" typ.

http://www.bolagsverket.se/foretag/filial/
Korta fakta om filial:
- Filialen är inte en separat juridisk person utan en del av det utländska företaget.

I vilket fall som helst så ska jag kunna koppla bankgiro konto till filialen utan problem?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017