FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Normalt, säkert i detta fall också, så ska man spara alla kvitton etc. men hur fungerar det om man driver en webbutik och alla köp som genomförs? Ska man skriva ut ALLA orderbekräftelser och spara dessa?
Svårt att tro att CDON sparar alla. Så hur gör man? Bokför man bara utan att spara alla "bekräftelser" eller ska dessa ut på papper också, ja.. ni förstår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varje transaktion måste väl sparas i 10 år men bokföringen görs dag-för-dag.
Alltså total dagsförsäljning blir en rad i bokföringen. Vad jag förstått? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det tycker jag låter rimligt. Dagförsäljningen blir en rad i bokföringen. Men detta med att spara i 10 år.. gäller såklart bokföringen, men menas det då att jag måste skriva ut "rapporter" på alla transaktioner som gjorts till mig via betaltjänsterna som jag använder på siten då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Bokför dagens försäljning som en klump med tillhörande pappersverifikation i bokföringen.
Du bör dock även spara en orderbok. Alla köp ska kunna redovisas med obruten nummerföljd. Även om du inte skriver ut allt på papper så måste det finnas tillgängligt om/när Skatteverket vill titta på det. Beställningarna i ditt ordersystem bör duga utmärkt för det ändamålet. Om du sparar det digitalt och inte i pappersform, så var noga med att ta en säkerhetskopia. Skulle Skatteverket sedan kräva att du har allt i pappersform, så är det ju bara att skriva ut det den dagen då de ber om det. Det verkar dumt att göra arbetet i onödan. Skatteverkets uppgift är att kontrollera så att du har betalat rätt skatt. Så länge som du betalar rätt skatt och Skatteverket på ett enkelt sätt kan kontrollera att du har gjort det, så har du inte mycket att oroa dig över. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Som vissa har nämt så tror jag det räcker med en dagsförsäljning.
T.ex. en frisör/restaurang eller dylikt skriver ju ut en dagskassa och det är den man bokar efter. Så en dagskassa/dagsförsäljning låter väl rimligt. Så istället för x ordrar/dag gånger antal dagar i månaden så blir det bara ett papper per dag som ska in i bokföringen. Men som Gustav nämnde så är det nog bra att ha ALLA ordrar i digital form och att du tar backup ganska ofta på det. Då Skatteverket en dag vill se alla ordrar om de ska göra ett ordentligt jobb. Hoppas detta hjälpte något. Senast redigerad av Bricksquad den 2011-02-01 klockan 19:21 Anledning: La till lite :) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Återkommer till denna fråga igen nu.
Jag kommer använda mig utav Paysons betallösningar. PaysonDirekt och PaysonFaktura. Direkt = Direktbetalningar, kort och bank - vilket ger mig pengarna direkt och jag kan bokföra som vanligt. Men gällande deras faktura..när en kund handlat hos mig och valt just faktura så får jag inte pengarna direkt, utan enligt deras avtal så får jag det först efter ett antal dagar. Bokför man detta som vanligt ändå? Även om jag inte fått pengar än, eller hur fungerar det? Låter dock inte som det är helt OK. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Dagsförsäljning kan klumpas ihop endast vid kontantförsäljning (s.k. dagskassa) men man ska ändå bokföra försäljning per momskod och en del andra uppdelningar. Men för en webbutik ska varenda försäljning bokföras. Sen är det ju så att en orderbekräftelse inte är en affärstransaktion i sig utan den faktura eller kvitto som du skriver ut som en följd av ordern från kunden. CDON måste bokföra VARJE transaktion precis som alla andra. De sköter dock allt elektroniskt eftersom de har ett affärssystem som sköter detta åt dem. När man har många fakturor så kan man använda något som heter FakturaJournal, det klumpar ihpå många fakturor (kan vara upp till en hel månad) i samma verifikation, men varenda faktura ska särredovisas som egna transaktioner. VISMA/SPCS Administration 1000 har detta inbyggt så man bara behöver ange datumintervall inom månaden som man vill journalföra så skapar den en korrekt verifikation utifrån alla fakturatransaktioner och bokför hela fakturajournalen som en verifikation. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-19 klockan 02:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Dagskassa gäller endast vid kontantförsäljning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Observera att det är skillnad på amerikansk factoring (Fakturaförsäljning) och vanlig factoring (fakturabelåning). Jag vet inte vilken typ payson avänder. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|