FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Bara för att inte göra fel tänkte jag fråga här på WN. Jag har köpt artiklar från Indien. När jag bokför detta ska jag då - om jag inte fattat det fel - lägga på 25% på priset för momsen. Är detta korrekt uppfattat? MVH Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hos Skatteverket står det;
Citat:
För att kunna svara på din fråga behöver jag veta om du fått någon faktura? Finns det ingen faktura så finns det ingen anledning att bokföra transaktionen då den inte ägt rum. På fakturan ska det stå personens namn, adress, org nr, beskrivning av tjänst, sista betalningsdag, fakturadatum, fakturanummer och totalt belopp i valfri valuta. Men du ska oavsett inte lägga på 25% för moms. Det är svensk moms. Här hittar du ett exempel på Indisk moms; http://finance.indiamart.com/taxation/vat_in_india.html To sum up: - Fick du en faktura? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nej precis ingen faktura.
Men måste jag inte bokföra det på något sätt? Ser ju lite skumt ut om det försvunnit pengar ut bara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Går inte att bokföra då tyvärr. Om du använt företagskontot så lägg tillbaka den exakta mängder pengar från ditt privatkonto och bokför som att du bara lånade pengar från företagskontot.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kanske mins kollosalt fel nu, men är det inte så att man i undantagsfall faktiskt får bokföra en affärshändelse utan verifikation, om man noga dokumenterar omständigheterna runt den och eventuellt har mejl och annat som man kan använda som "underlag"?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|