Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattediskussion - flyttade inlägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-19, 12:16 #1
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Sänk vinstskatten till 20% och det blir betydligt trevligare att driva företag i Sverige. Men jag vill inte ens gissa på hur stora förluster staten skulle göra på det.

Pengarna måste komma nåongstans ifrån så då lär arbetstagare få höja sina skatter
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 12:36 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Inkomstbortfallet skulle bli ungefär 22 miljarder med en sänkning till 20% från de nuvarande 26,3. Intäkterna ligger på c:a 90 miljarder per år. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3615035
Ett belopp som om man jämför med sänkningar av inkomstskatten inte är helt orealistisk. Frågan är bara vilka dynamiska effekter det skulle ge.
Kanske bättre att lägga en slant på SJ så vi får behålla en del företag vi har http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...st_5874647.svd
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 15:54 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
För att svara lite på direkt ovanstående text så tänker jag mest på de företag som redan finns här och särskilt småföretagare. Om det blir lättare för oss att driva företag så kommer fler vilja göra det och en god spiral uppstår. Skatterna för storföretag i Sverige är nog ganska fördelaktiga och de skatteplanerar nog något enormt för att slippa skatt.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 16:01 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
För att svara lite på direkt ovanstående text så tänker jag mest på de företag som redan finns här och särskilt småföretagare. Om det blir lättare för oss att driva företag så kommer fler vilja göra det och en god spiral uppstår. Skatterna för storföretag i Sverige är nog ganska fördelaktiga och de skatteplanerar nog något enormt för att slippa skatt.
Om du ser till hur många företag som faktiskt finns i Sverige så tror jag inte vi är i behov av särskilt många fler i nuläget. Den nivå vi ligger på nu är nog ganska sund.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-19 klockan 16:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 16:44 #5
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag förstår varför du tycker som du gör men det är ett väldigt märkligt argument. Varför ska alla företag flytta till Sverige? Det finns en hel del som etablerar sig här trots våra höga skatter. Det är mestadels produktion som förläggs utomlands och jag tror ingen här vill att vi ska kunna konkurrera med de löner som erbjuds där. Skatterna har i praktiken ingen inverkan alls där även om en del vill att folk ska tro det. Bara det tjänar ens egna syften så är alla argument goda...

Det märkliga i din och många andras tankegångar är att du vill se en anpassning mot framför allt extrema låglöne-länder (eftersom det är dit de flesta jobb försvinner). Vi kan inte konkurrera inom det området och ska inte heller göra det.
Deras tankegångar är inte märkliga över huvud taget - det är till skillnad från dina väldigt sunda tankegångar. Det handlar inte om att konkurrera mot låglöne-länder, det handlar helt enkelt om en sund konkurrens. Facken och diverse andra regleringar gör att vi inte tävlar på lika villkor. Facken har en alldeles för stor makt och kan helt hänsynslöst köra över både arbetsgivare och arbetstagare.

Citat:
Om du ser till hur många företag som faktiskt finns i Sverige så tror jag inte vi är i behov av särskilt många fler i nuläget. Den nivå vi ligger på nu är nog ganska sund.
Tror du har missat utvecklingen de senaste 30 åren http://bit.ly/hz89pg

Livsstilstips:
Det är en jättedålig idé att vara dryg när man besitter tveksam generell begåvningsnivå.

--

I övrigt vill jag se en radikal förändring på skatterna. En sund och hälsosam förändring som inte skapar för mycket obalans.

I dag -> Reggresiv skatt -> Platt skatt 30% -> Platt skatt 10-15%

Så att vi alla talar samma språk. Sänka skatter innebär inte någon förlust - utan minskade intäkter.

Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-01-19 klockan 16:55
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 16:56 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Deras tankegångar är inte märkliga över huvud taget - det är till skillnad från dina väldigt sunda tankegångar. Det handlar inte om att konkurrera mot låglöne-länder, det handlar helt enkelt om en sund konkurrens. Facken och diverse andra regleringar gör att vi inte tävlar på lika villkor. Facken har en alldeles för stor makt och kan helt hänsynslöst köra över både arbetsgivare och arbetstagare.
Nu får du nog allt ta och förklara vad du menar. Vad har facken med skatterna att göra menar du?

Citat:
Tror du har missat utvecklingen de senaste 30 åren http://bit.ly/hz89pg
Du får nog allt ta och förklara din poäng där också. Vad har det med antalet företag att göra? Om du nu kan trolla fram några direkta samband mellan ovannämnda får du gärna visa detta.

Är man dryg om man påpekar fel i resonemang? Eller bara om man har en annan åsikt än dig? Det var en väldigt självgod inställning må jag säga.

Livsstilstips:
Försök skriva relevanta svar

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-19 klockan 16:58
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 17:13 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Nu får du nog allt ta och förklara vad du menar. Vad har facken med skatterna att göra menar du?
Blev något fel och hela svaret försvann, men vad jag ville få sagt var att det är facket med deras propaganda som har trissat upp skatter och skapat helt orimliga löner och villkor. Sedan var det företagande i sig som diskuterades och då tyckte jag facket kändes relevant att nämnas.

Citat:
Du får nog allt ta och förklara din poäng där också. Vad har det med antalet företag att göra? Om du nu kan trolla fram några direkta samband mellan ovannämnda får du gärna visa detta.
GDP (BNP) har ett väldigt starkt samband med antal företag och lönsamheten för dessa. Att även ta med livslängden var bara för att visa att höga skatter gör inte att du lever längre.

Citat:
Är man dryg om man påpekar fel i resonemang? Eller bara om man har en annan åsikt än dig? Det var en väldigt självgod inställning må jag säga.
Men det var ju du som hade fel Att säga:

Citat:
är ju helt galet på alla sätt och vis.
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-19, 21:59 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ja det måste vara ett helvete att driva företag i Sverige och de anställda är bara till besvär och kostar en massa pengar. Varför det finns företag i Sverige måste bero på att företagarna bara älskar att gå med förlust.

Eller hur...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 20:54 #9
Axelssons avatar
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
Axelssons avatar

Reg.datum: Sep 2004
Skatterna i vårat land är ju helt otroliga. Hur många företag har inte flyttat utomlands pga det enorma skattetrycket. Jag tvivlar inte en sekund på att det skulle finnas fler jobb om skatterna var lägre.
När folk frågat mig om råd när de vill starta företag så brukar jag säga att jag inte rekommenderar att göra det i Sverige eftersom skatterna lätt dödar småföretagen.
Jag blir lika irriterad varje gång jag tänker på att bidragstagande parasiter sitter och latar sig samtidigt som de får mina pengar helt gratis.
Axelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 21:02 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson Visa inlägg
Skatterna i vårat land är ju helt otroliga. Hur många företag har inte flyttat utomlands pga det enorma skattetrycket. Jag tvivlar inte en sekund på att det skulle finnas fler jobb om skatterna var lägre.
När folk frågat mig om råd när de vill starta företag så brukar jag säga att jag inte rekommenderar att göra det i Sverige eftersom skatterna lätt dödar småföretagen.
Jag blir lika irriterad varje gång jag tänker på att bidragstagande parasiter sitter och latar sig samtidigt som de får mina pengar helt gratis.
Vilken tur att inte alla tänker som dig då. Den synen på de svaga i samhället är betydligt mer avskyvärd än att utnyttja systemet skulle jag vilja påstå.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017