FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är i full färd med att skapa en ny webbtjänst där mina ”kunder” kommer att betala en löpande avgift för att använda tjänsten. Det skulle kunna liknas med ett medlemskap på en sida.
För att underlätta och säkra upp för mig själv lite så hade jag tänkt att fakturering sker i förskott, dvs att man betalar för 3 månader framåt. Jag tycker detta känns som ett ganska normalt förfarande för de flesta typer av prenumerationer, hyra på boende osv osv. Ganska nyss kom jag på ett problem med detta upplägg, det ska nämligen finnas ett par olika nivåer av medlemskap som har lite olika pris. För att ge kunden maximal frihet är det tänkt att kunden själv ska kunna ändra vilken medlemsnivå denne vill ha för att ”låsa upp” andra funktioner osv. Detta tycker jag själv är jättebra, men det påverkar ju priset. Ifall jag hade valt att fakturera i efterskott hade jag ganska enkelt kunnat hålla reda på hur kunden växlat mellan de olika nivåerna och räknar ut rätt pris till fakturan. Nu däremot när kunden redan har betalt i förväg blir det ju väldigt konstigt. En lösning om jag vill hålla kvar vid förskottsbetalning är att på något smart sätt räkna ut hur mycket för lite eller för mycket som kunden betalade förra gången och helt enkelt dra av det på nästa faktura. Rent tekniskt är det nog inga problem att lösa detta, men risken är ju att kunden upplever detta som väldigt rörigt och har svårt att förstå fakturan. Hur gör ni andra? Förstår ni hur jag menar? /Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enkelt:
Utfärda en ny faktura på det "högre" medlemskapet och gör avdrag/kreditering på den fakturan med "oförbrukad" del från den tidigare fakturan... Har de använt 15 dagar av de 90 dagarna som perioden omfattar så räknar du bort (krediterar) ett belopp motsvarande 90-15 dvs 75 dagar från den gamla fakturan på den nya fakturan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja det är väl så jag kommit fram till att göra, Risken med att kunden upplever fakturan som otydlig får jag väl motverka med bra information.
Tack för synpunkten. /Tomas |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|