Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilken faktureringsmodell bör jag välja till min webbtjänst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-14, 23:05 #1
tlagren tlagren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 20
tlagren tlagren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 20
Standard Vilken faktureringsmodell bör jag välja till min webbtjänst?

Jag är i full färd med att skapa en ny webbtjänst där mina ”kunder” kommer att betala en löpande avgift för att använda tjänsten. Det skulle kunna liknas med ett medlemskap på en sida.

För att underlätta och säkra upp för mig själv lite så hade jag tänkt att fakturering sker i förskott, dvs att man betalar för 3 månader framåt. Jag tycker detta känns som ett ganska normalt förfarande för de flesta typer av prenumerationer, hyra på boende osv osv.

Ganska nyss kom jag på ett problem med detta upplägg, det ska nämligen finnas ett par olika nivåer av medlemskap som har lite olika pris. För att ge kunden maximal frihet är det tänkt att kunden själv ska kunna ändra vilken medlemsnivå denne vill ha för att ”låsa upp” andra funktioner osv. Detta tycker jag själv är jättebra, men det påverkar ju priset.

Ifall jag hade valt att fakturera i efterskott hade jag ganska enkelt kunnat hålla reda på hur kunden växlat mellan de olika nivåerna och räknar ut rätt pris till fakturan. Nu däremot när kunden redan har betalt i förväg blir det ju väldigt konstigt.

En lösning om jag vill hålla kvar vid förskottsbetalning är att på något smart sätt räkna ut hur mycket för lite eller för mycket som kunden betalade förra gången och helt enkelt dra av det på nästa faktura.

Rent tekniskt är det nog inga problem att lösa detta, men risken är ju att kunden upplever detta som väldigt rörigt och har svårt att förstå fakturan.

Hur gör ni andra? Förstår ni hur jag menar?

/Tomas
tlagren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-15, 04:33 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Enkelt:

Utfärda en ny faktura på det "högre" medlemskapet och gör avdrag/kreditering på den fakturan med "oförbrukad" del från den tidigare fakturan...

Har de använt 15 dagar av de 90 dagarna som perioden omfattar så räknar du bort (krediterar) ett belopp motsvarande 90-15 dvs 75 dagar från den gamla fakturan på den nya fakturan.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-15, 19:24 #3
tlagren tlagren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 20
tlagren tlagren är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 20
Ja det är väl så jag kommit fram till att göra, Risken med att kunden upplever fakturan som otydlig får jag väl motverka med bra information.
Tack för synpunkten.

/Tomas
tlagren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017