FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Brukar vanligtvis när jag reser till stockholm på affärsresa kunna be min revisor skriva det på företaget och betala ifrån företagskontot.
Nu vill jag dock hyra en bil för 1000:- och köra till stockholm och tillbaka. Bensin blir 1500:- (cirka). Kan man då låta företaget betala hela kostnaden? Edit: Eller blir det att kostnaden för bilen kan man låta företaget betala när bensinen blir 18.25 kr milen som vanligt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror du blandar ihop lite olika grejer här.
18,25 kr/mil är ersättning för bil inklusive slitage och bensin etc. Om det är en tjänsteresa bör företaget kunna bekosta såväl hyra av fordon som drivmedel.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, företaget står för hela kostnaden eftersom det är en affärsresa. Jag skulle nog bifoga körjournal för säkerhetys skull men det blir väl inte så tungt jobb.
Sen är det väl uinte din revisor utan din redovisningskonsult du menar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Glöm inte att ta ut dagtraktamente om du kan det. Eller om kostnaderna överstiger trakta mentet så kan du går "på räkning" dvs företaget betalar alla omkostnader och då finns inga beloppsgränser + att det inte blir någon förmånsbeskattning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Underbart. Tack för svaren!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Dock är bara halva momsen avdragsgill för företaget när det gäller hyrbil!
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|