FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
/Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det enklaste sättet och det första steget är väl att kolla i aktivitetshanteraren efter vilka processer som drar mest CPU under peakarna och kolla så att inte minnet tar slut eller likande.
Då ser du för det första om det är CPU, RAM eller möjligen, men inte så troligt, att det är diskarna(jag antar att ni kan se IO queue på diskarna där) som är flaskhalsen. Nästa steg är att utvärdera vad ni behöver vidta för åtgärder. Första steget då är väl att kolla vad ni kan göra för att optimera koden genom att t.ex. cacha mer innehåll eller skiva om dåliga databasfrågor(är ofta orsaken till seghet i webbsystem enligt min erfarenhet). Cache är bra eftersom det kostar mycket mindre prestanda att hämta innehållet direkt ifrån minnet än ifrån databasen/disk. Jag vet inte riktigt vad det finns i ASP-miljöer(någon kanske kan flika in med det?), men kolla på lösningar som t.ex. memcached som används för att spara information i minnet så man slipper hämta det ifrån databasen. Om det inte finns så mycket att göra med koden eller om ni inte har kompetensen bör ni gå till nästa steg. Går det att uppgradera med mer RAM, bättre diskar, eller om det är är möjligt, bättre/fler CPU i servern om det är flaskhalsen? Först om det inte är möjligt kan ni kolla på att antingen ta en konsult som få kolla på det om ni känner att ni inte har kompetensen själva eller köpa en till server. I de här stegen går man från de mest kostnadseffektiva lösningarna och fortsätter ner till de dyrare om man inte kan lösa problemet. Ofta behöver man inte lägga massa pengar på att köpa massa servrar i onödan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |