Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

2 webservers och 1 databasserver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-05, 15:32 #11
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av sandstream Visa inlägg
Hur gör jag det?
Är som sagt n00b på det här :rodnar
Vad jag minns så har du nog inte berättat vilket språk ni kör. Det behöver jag veta för att googla fram lite kod åt dig :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-06, 01:01 #12
tlagren tlagren är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
tlagren tlagren är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Har märkt en del prestandaproblem när +200 besökare är inne samtidigt och vi på företaget kör lite tyngre saker i vårt affärssystem (egenutvecklat som ligger på samma burk).
När du ändå funderar på att bygga om kan det nog vara på sin plats att fundera på om det är lämpligt att låta besökare (som jag har antagit är externa) ansluta sig mot samma server där ni på företaget kör ert affärssystem. Utan att veta mer om systemen så verkar det vara en stor säkerhetsrisk.

/Tomas
tlagren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-10, 14:48 #13
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
sandstream sandstream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Vad jag minns så har du nog inte berättat vilket språk ni kör. Det behöver jag veta för att googla fram lite kod åt dig :-)
Vi kör ASP.
sandstream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-10, 20:36 #14
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Det enklaste sättet och det första steget är väl att kolla i aktivitetshanteraren efter vilka processer som drar mest CPU under peakarna och kolla så att inte minnet tar slut eller likande.

Då ser du för det första om det är CPU, RAM eller möjligen, men inte så troligt, att det är diskarna(jag antar att ni kan se IO queue på diskarna där) som är flaskhalsen.

Nästa steg är att utvärdera vad ni behöver vidta för åtgärder. Första steget då är väl att kolla vad ni kan göra för att optimera koden genom att t.ex. cacha mer innehåll eller skiva om dåliga databasfrågor(är ofta orsaken till seghet i webbsystem enligt min erfarenhet). Cache är bra eftersom det kostar mycket mindre prestanda att hämta innehållet direkt ifrån minnet än ifrån databasen/disk. Jag vet inte riktigt vad det finns i ASP-miljöer(någon kanske kan flika in med det?), men kolla på lösningar som t.ex. memcached som används för att spara information i minnet så man slipper hämta det ifrån databasen. Om det inte finns så mycket att göra med koden eller om ni inte har kompetensen bör ni gå till nästa steg.

Går det att uppgradera med mer RAM, bättre diskar, eller om det är är möjligt, bättre/fler CPU i servern om det är flaskhalsen?
Först om det inte är möjligt kan ni kolla på att antingen ta en konsult som få kolla på det om ni känner att ni inte har kompetensen själva eller köpa en till server.

I de här stegen går man från de mest kostnadseffektiva lösningarna och fortsätter ner till de dyrare om man inte kan lösa problemet. Ofta behöver man inte lägga massa pengar på att köpa massa servrar i onödan.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-11, 14:11 #15
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av sandstream Visa inlägg
Vi kör ASP.
Lite överkurs men en omskrivning till ASP.NET skulle förbättra prestanda "automatiskt".
Har varit med om att man skriver om vissa enstaka sidor i syfte att förbättra ASP prestanda
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017