FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
jag vill php generera random kod ur 34 gemener samt siffror förutom o0 som är snarlika.
om jag har koden i 6 tecken, hur var formeln man räknade ut hur många olika kombinationer man får ut av det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
antal tillgängliga tecken upphöjt till antal positioner
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
antal tecken ^6?
34 gemener + 9 siffror. 43^6? Men sen kanske du inte vill ha kombinationer som 6 lika tecken? eller 123456 osv? Vill du exempelvis att det måste ingå någon siffra osv blir ju formeln för antal kombinationer en helt annan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kod i 6 tecken där varje tecken kan hålla ett av 42 (34+10-2 om jag förstår dig rätt) olika värden:
42 * 42 * 42 * 42 * 42 * 42 = 42 ^ 6 = 5.489.031.744 olika kombinationer Det var längesedan jag läste matte så rätta mig om jag har fel :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
tusen tack!
jag blandar alltid gemener och siffror,, ser att kombinationen räcker i evighet :-D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tvärtom är fem miljarder en rätt liten mängd. Det motsvarar en bitnyckel på ca 32 bitar. Jämför med en vanlig md5-hash som är på 128 bitar. md5-hashens målmängd är på 2^128 = 3,4*10^38 kombinationer (en trea följd av 38 nollor) och anses ändå ibland vara för liten.
Men det beror såklart på vad det är du ska göra. För lösenord, sessions-id:n och liknande räcker det knappast, men för en engångskod till en hyrfilm kanske det kan funka om säkerhetskravet inte är så stort. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|