FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej!
När man erbjuder SaaS(Software as a Service, dvs att man säljer en tjänst som kunden betalar för och använder genom att logga in på webbplatsen) hur mycket information ska man publicera om tjänsterna för att få kunderna att bli intresserade? Jag tänker främst på om man ska skriva ut priser och om man ska visa exakt hur tjänsten fungerar osv. Man vill ju inte avslöja för mycket av marknadsstrategier helt öppet men samtidigt vill ju kanske kunden veta så mycket som möjligt innan de beställer eller skickar en offert/intresseanmälan. Jag ser att de allra flesta företag som erbjuder SaaS inte skriver ut priser och informationen om själva tjänsten är oftast väldigt begränsad. De skriver oftast bara en rad fördelar som finns med tjänsten, men sällan någon information om hur den fungerar eller hur gränssnittet ser ut t.ex. Vad tycker ni är bäst om som potentiell kund? Vad föredrar ni som företagare? Jag tänker framför allt på b2b och inriktning emot små och medelstora företag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som nörd, så gillar jag att få veta ALLT om tjänsten, hur datan är säkrad, separerad hur redundansen ser ut etcetc.. Men det är för att jag är nörd och vill vara säker på att det är bra grejer jag köper.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Helt klart demokonto. Det är ok att kräva kontaktuppgift och sena ringa. Bara jag slipper skapa konto.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tänk dig att du ska köpa en bil...
...de flesta vill veta vad den kostar och vad den kan prestera och en ganska många väll även veta diverse deltaljer om bilen som de kanske inte alltid förstår. Som säljare så kanske man vill hålla på vissa uppgifter för att kunna presentera ett erbjudande som det inte går att tacka nej till. Själv föredrar jag att låta web-platsen sälja produkten och sedan fylla på med egen tid när kunden inte hittar informationen eller behöver hjälp av annan anledning. Om ditt pris är på tok för högt så är det bra att inte skriva ut det, då är det bättre att nämna det i samband med att man förklarar alla fördelarna. Vore kanske olyckligt om någon konkurent skulle göra en jämförelse... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren!
Citat:
Men när man kollar runt så ser man att det är ytterst få företag i branschen som skriver ut pris och utförlig information. Varför är det så få som inte väljer att bara ta emot ordrar via offerter och skicka utförlig information vid personlig kontakt? Det är väl kan ske så man brukar göra affärer b2b, är det en bra idé att bryta emot det då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Väldigt mycket av det här beror på ungefärligt prisläge. Inte så mycket jämfört med andra som procent av omsättningen, hur stora beslut det handlar om liksom.
Det kan vara bra att publicera ungefärliga priser på hemsidan så folk vet om det är värt att begära offert. Tex "från 79:-/mån" eller "från 4000:-/mån" drar lite olika publik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag planerar som sagt att rikta mig emot framför allt små företag, hur priskänsliga är de generellt sett? Magnus_A: Tack, det ska jag tänka på! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
B2b handlar ofta om att anpassa en produkt och att sälja in företaget bakom, servicenivå, kompetens och dylikt. Sen vill man gärna ha ett komplicerat rabattsystem för att kunden ska tro att han får ett bra pris när du i själva verket skörtar upp honom.
Därför är det ofta så att man kommer med en offert istället för att annonsera priser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Personligen hatar jag att inte få veta vad det kostar i förväg. Det är mycket irriterande att lägga tid på att prata med säljare för att få veta att tjänsten som är värd 1 000 kr för mig kostar 100 000 kr. Så indikera åtminstone priset på något sätt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men jag blev väldigt fundersam när jag kollade runt hur andra i branschen har gjort och det var därför jag startade tråden. Vad tycker du är ett bra sätt att indikera vad det kostar? Att skriva ett från-pris som jag skrev i mitt förra inlägg? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|