Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Grisen i säcken?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-25, 17:53 #1
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2009
Nykomling

Standard Grisen i säcken?

Jag har sålt julkalendrar på min hemsida som är precis som grisen i säcken. Nu är det en kund som klagar för varorna inte passar henne och hon är väldigt upprörd. Hon ville reklamera men har ju inget bättre skäl än att dom inte gillar det. Jag har inget öppet köp och bytesrätten har gått ut.
Hon sa att hon skulle återkomma när hon satt in sig i konsumentlagen, men jag ser inget skäl till att hon skulle ha rätt i den här frågan?
Hur skulle ni göra?
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 18:33 #2
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
forngrens avatar

Ett ord, goodwill.

Hur mycket skulle en retur kosta dig jämförelse med en nöjd (mindre bitter?) kund?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 20:07 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Ett ord, goodwill.

Hur mycket skulle en retur kosta dig jämförelse med en nöjd (mindre bitter?) kund?
Absolut, tanken har ju slagit mig! Problemet är bara att om hon får nya varor utan egentlig anledning kommer hon säkert bli glad och skriva om det på internet, och jag vet att flera andra kunder läser det som hon skriver o då kommer säkerligen någon annan vilja få andra varor. Hur ska jag hantera det då?
Dessutom är det inga konstiga varor hon fått, så vet inte riktigt vad hon ska få istället då hon verkar klaga på det mesta...
Oläst 2010-12-25, 20:36 #4
forngrens avatar
Flitig postare

Flitig postare
forngrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zodic Visa inlägg
Absolut, tanken har ju slagit mig! Problemet är bara att om hon får nya varor utan egentlig anledning kommer hon säkert bli glad och skriva om det på internet, och jag vet att flera andra kunder läser det som hon skriver o då kommer säkerligen någon annan vilja få andra varor. Hur ska jag hantera det då?
Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 21:08 #5
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.
Bra skrivet. Det är sånt här jag gillar.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 21:58 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?
Oläst 2010-12-25, 22:38 #7
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?
Du menar ett paket med en "slumpad" vara.
Det är som ett lotteri och det ska du va ärlig med att man inte vet (och det verkar du vara).
Så då får kunder faktiskt acceptera att de köpt slumpen.

Men om kunden vill betala för frakt så går det ju att lösa.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 11:33 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Du driver en affärsverksamhet, det innebär att du måste räkna in en viss andel returer (oavsett orsak) i din kalkyl och det brukar sällan vara många som returnerar. Blir det mer än du räknat med så får du höja priset något.

Men du har drömläget om kunderna blir dina ambassadörer/marknadsförare, det är det man alltid strävar efter som företagare i gemen.

Vad du säljer är ju "trygghet" för kunden, dvs kunden ska alltid veta att de blir nöjda när de handlar av dig, även om det är "grisen i säcken" du säljer.

För att du ska bli långsiktigt framgångsrik ska du alltid prioritera nöjda kunder framför maximal vinst. Vinsten kommer (så småningom) om du prioriterar att göra kunderna nöjda, annars har du gjort fel i din kalkyl, och det är väl hyfsat enkelt att ändra på om det inte är helt åt fanders från början.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-27 klockan 19:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-26, 09:35 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Låt henne inte byta något då. Låt henne skicka tillbaka alltihop och få pengarna minus frakt tillbaka under förutsättning att alla varorna är oanvända. Jag skulle i alla fall inte förvänta mig som kund att kunna byta en enstaka pryl eller så. Inte heller är det för mycket begärt att hon betalar frakten både till sig (så som den står på hennes kvitto) och tillbaka till dig. Då får hon tänka till lite innan hon utnyttjar "erbjudandet" eftersom det inte blir helt gratis.

Egentligen ska ju även själva kalendern vara oanvänd för att den lagstadgade ångerrätten ska gälla, men det här kan ju som sagt bli goodwill för dig.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 00:22 #10
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
När fick hon varorna?

Det är ju 14 dagar från att fick dem som det börjar gälla.

Om det dessutom rör sig om mobilsmycken mm så är det ju inga pengar.

Bjud på det istället det är ju bra onödigt att hon skickar tillbaka det, du har säkert lagt ner mer tid på att kommunicera med henne och dikterat mail ect till ett högra värde, så sluta slösa pengar (din tid).
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017