FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har sålt julkalendrar på min hemsida som är precis som grisen i säcken. Nu är det en kund som klagar för varorna inte passar henne och hon är väldigt upprörd. Hon ville reklamera men har ju inget bättre skäl än att dom inte gillar det. Jag har inget öppet köp och bytesrätten har gått ut.
Hon sa att hon skulle återkomma när hon satt in sig i konsumentlagen, men jag ser inget skäl till att hon skulle ha rätt i den här frågan? Hur skulle ni göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett ord, goodwill.
Hur mycket skulle en retur kosta dig jämförelse med en nöjd (mindre bitter?) kund? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Dessutom är det inga konstiga varor hon fått, så vet inte riktigt vad hon ska få istället då hon verkar klaga på det mesta... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är som ett lotteri och det ska du va ärlig med att man inte vet (och det verkar du vara). Så då får kunder faktiskt acceptera att de köpt slumpen. Men om kunden vill betala för frakt så går det ju att lösa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men du har drömläget om kunderna blir dina ambassadörer/marknadsförare, det är det man alltid strävar efter som företagare i gemen. Vad du säljer är ju "trygghet" för kunden, dvs kunden ska alltid veta att de blir nöjda när de handlar av dig, även om det är "grisen i säcken" du säljer. För att du ska bli långsiktigt framgångsrik ska du alltid prioritera nöjda kunder framför maximal vinst. Vinsten kommer (så småningom) om du prioriterar att göra kunderna nöjda, annars har du gjort fel i din kalkyl, och det är väl hyfsat enkelt att ändra på om det inte är helt åt fanders från början. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-27 klockan 19:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Låt henne inte byta något då. Låt henne skicka tillbaka alltihop och få pengarna minus frakt tillbaka under förutsättning att alla varorna är oanvända. Jag skulle i alla fall inte förvänta mig som kund att kunna byta en enstaka pryl eller så. Inte heller är det för mycket begärt att hon betalar frakten både till sig (så som den står på hennes kvitto) och tillbaka till dig. Då får hon tänka till lite innan hon utnyttjar "erbjudandet" eftersom det inte blir helt gratis.
Egentligen ska ju även själva kalendern vara oanvänd för att den lagstadgade ångerrätten ska gälla, men det här kan ju som sagt bli goodwill för dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
När fick hon varorna?
Det är ju 14 dagar från att fick dem som det börjar gälla. Om det dessutom rör sig om mobilsmycken mm så är det ju inga pengar. Bjud på det istället det är ju bra onödigt att hon skickar tillbaka det, du har säkert lagt ner mer tid på att kommunicera med henne och dikterat mail ect till ett högra värde, så sluta slösa pengar (din tid). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|