Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Några frågor ang SEO

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-20, 10:48 #1
adde6512 adde6512 är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1
adde6512 adde6512 är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1
Standard Några frågor ang SEO

Hej!

Jag är ganska ny på det här med SEO och har därför ett par frågor. Jag äger en sida där jag erbjuder diverse tjänster som ligger förhållandevis högt upp på google. Runt topp 5 i staden jag bor i, dvs om någon söker på "palla äppeln enköping" så är jag topp fem om de vore min tjänst. Det är dock min startsida som kommer förhållandevis högt upp och inte mina undersidor t.ex. www.kalle.se är högt upp men inte www.kalle.se/appelpallning.html. Det känns ganska logiskt att jag skulle komma ännu högre upp om det var undersidorna som jag lagt in i diverse länkkatagloger istället för min huvudsida. Kan man väll inte lägga in 8 undersidor i samma länkkatalog eller hur ska man bära sig åt för att lyckas sprida alla?

En annan grej jag funderade på var att ha flera olika domänadressen som en typ av kampanjsida fast de är på samma sida som t.ex. www.listan.se som byter domännamn beroende på vilken tjänst du söker. Kan man göra något liknande och att det fortfarande ser bra ut? Något förslag på hur de skulle se ut för ett tjänsteföretag?

Sedan undrar jag hur stor relevans sidans ålder har, kan jag rent teoretiskt på säg sex månader komma topp 3 om jag har ett bra domännamn och en riktigt vass seo kille i en större stad i Sverige på ett hyfsat populärt sökord?

Hur fungerar det med texten i artikelkatalogerna? Jag har förstått att man behöver skriva om sin text endel till varje ny artikel. Men hur mkt behöver man egentligen ändra om i texten? Hur mkt behöver t.ex. widelöv skriva om den här texten http://www.artikelkatalog.se/hem-och...-vasteras.html om de även vill posta artikeln på www.artikelsidan.com och fortfarande få ut så mycket SEO värde som möjligt. Kan jag posta flera olika artiklar som länkar till samma huvudsida men olika undersidor ifall de har olika innehåll på samma katalog? Vad kostar det ungefär att anlita någon som skriver sådana artiklar?

Tack på förhand!
adde6512 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 11:05 #2
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Kul att se någon mer från Enköping här på forumet, välkommen hit!

Det är en rad faktorer som påverkar din SEO; content, on-page, inlänkar, ålder mm. Pineberrrys SEO-verktyg är ett snabbt sett att se över hur optimerad sidan är on-page, dvs hur optimerad din sida är.

Om du slänger iväg adressen i ett pm så kan jag ta en närmare koll.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-20, 20:58 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av adde6512 Visa inlägg
Hej!

Jag är ganska ny på det här med SEO och har därför ett par frågor. Jag äger en sida där jag erbjuder diverse tjänster som ligger förhållandevis högt upp på google. Runt topp 5 i staden jag bor i, dvs om någon söker på "palla äppeln enköping" så är jag topp fem om de vore min tjänst. Det är dock min startsida som kommer förhållandevis högt upp och inte mina undersidor t.ex. www.kalle.se är högt upp men inte www.kalle.se/appelpallning.html. Det känns ganska logiskt att jag skulle komma ännu högre upp om det var undersidorna som jag lagt in i diverse länkkatagloger istället för min huvudsida. Kan man väll inte lägga in 8 undersidor i samma länkkatalog eller hur ska man bära sig åt för att lyckas sprida alla?
Att startsidan kommer högst upp är inte ovanligt. Det beror oftast på att den har mest inlänkar i kombination med att undersidorna inte har så många. Om startsidan dessutom innehåller samma sökord eller fras som undersidan ökar chansen/risken att den placerar sig över en länkfattig undersida.

Försök skaffa inlänkar med relevanta länktexter till undersidor som du vill ska ranka högre. Kolla även över den interna länkningen från startsida till undersida. Även internt spelar länktexter en viktig roll.

Citat:
Ursprungligen postat av adde6512 Visa inlägg
Sedan undrar jag hur stor relevans sidans ålder har, kan jag rent teoretiskt på säg sex månader komma topp 3 om jag har ett bra domännamn och en riktigt vass seo kille i en större stad i Sverige på ett hyfsat populärt sökord?
Det beror lite på hur konkurrensen i serpen ser ut. Google gillar äldre domäner eftersom de anses vara mer pålitliga och har byggt upp ett förtroende. Detta gör att äldre domäner ofta har ett försprång, och nyregistrerade hamnar på efterkälken. Har för mig att Google gjort ett uttalande om att de behandlar alla domäner som är äldre än 6 månader jämlikt. Jag är skeptisk och tror att det är skillnad på en 6 och 2 år gammal domän.

Citat:
Ursprungligen postat av adde6512 Visa inlägg
Hur fungerar det med texten i artikelkatalogerna? Jag har förstått att man behöver skriva om sin text endel till varje ny artikel. Men hur mkt behöver man egentligen ändra om i texten? Hur mkt behöver t.ex. widelöv skriva om den här texten http://www.artikelkatalog.se/hem-och...-vasteras.html om de även vill posta artikeln på www.artikelsidan.com och fortfarande få ut så mycket SEO värde som möjligt. Kan jag posta flera olika artiklar som länkar till samma huvudsida men olika undersidor ifall de har olika innehåll på samma katalog? Vad kostar det ungefär att anlita någon som skriver sådana artiklar?
Min uppfattning är att artiklar inte behöver skrivas om säkskilt mycket. Risken är såklart att om Google tycker att de är för lika så kommer vissa sidor inte att indexeras. Märker man att den inte blir indexerad så får man göra fler förändringar.

Angående flera olika artiklar så beror det såklart på reglerna för den ensiklda artikelkatalogen. För SEO:n är det bra att ha länkar från relevanta texter och då är det en fördel att djuplänka till det mest relevanta på din sajt.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-12-20 klockan 21:02
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017