Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Först lediga Id i mySQL

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-21, 16:31 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det är helt ok att använda datum + inkrement för det datumet. Två fakturor den 1:a december 2010 kan ha numren 101201-01 och 101201-02 och två fakturor den 2:a december 2010 får numren 101202-01 och 101202-02. Det löser väl ditt problem åtminstone delvis?

EDIT: Skatteverket må ha tolkat om sina regler men jag kör på på det systemet och varken SKV (2008) eller redovisningskonsult har haft åsikter.

Senast redigerad av Westman den 2010-12-21 klockan 16:36
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 16:35 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Ja, i exemplet med landskoder är det ju såklart en bra idé att använda landskoden som primärnyckeln.
Men jag har sett system där man t.ex. använder person-/organisationsnummer som primärnycken och sparar dessa med strecket som en stäng, dvs 000000-0000. Det ger väldigt dåliga index tycker jag även om det är ett "bra" naturligt index.

Är det verkligen så?
Jag vill inte skicka ut fakturor med ett autoincrementnummer som fakturanummer. Då kan ju alla se exakt hur många fakturor man skickar ut under en viss tidsperiod och det ser jag som en företagshemlighet...
Men det kanske bara gäller i bokföringen så man kan skriva ett annat referensnummer på fakturan man skickar ut?
Jag ser det som en tämligen värdelös företagshemlighet Hur som helst så går det bra att använda andra system än 1-2-3-4 osv. så länge det finns en löpande korrekt serie utan avbrott. Se lagtexten.
Oläst 2010-12-21, 21:40 #13
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Okej, tack så mycket för informationen. Jag hade ingen aning om det...

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det är helt ok att använda datum + inkrement för det datumet. Två fakturor den 1:a december 2010 kan ha numren 101201-01 och 101201-02 och två fakturor den 2:a december 2010 får numren 101202-01 och 101202-02. Det löser väl ditt problem åtminstone delvis?

EDIT: Skatteverket må ha tolkat om sina regler men jag kör på på det systemet och varken SKV (2008) eller redovisningskonsult har haft åsikter.
Ja, det löser absolut problemet, tack!

Citat:
När det gäller kundfakturor innebär detta, enligt Skatteverkets uppfattning, att det på ett tydligt sätt av redovisningen ska framgå att samtliga fakturerade varor och tjänster har blivit bokförda. En förutsättning för detta är att företaget har en tillförlitlig hantering av fakturorna. En tillförlitlig hantering kräver att fakturorna ska vara försedda med en löpande nummerserie som är obruten under hela räkenskapsåret.
Men det går ju inte garantera fullständigheten i bokföringsposterna då eftersom det går att plocka bort den sista fakturan på varje dag utan att serien bryts. Någon som vet om det är okej?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag ser det som en tämligen värdelös företagshemlighet Hur som helst så går det bra att använda andra system än 1-2-3-4 osv. så länge det finns en löpande korrekt serie utan avbrott. Se lagtexten.
Jag vill helt enkelt inte skylta med exakt hur många fakturor jag har skickat ut sedan företaget bildades. Det är väl kanske inget värde i de siffrorna men det är inte något som jag vill de ut hur som helst.

Kan du exempel på några bra serier som inte avslöjar antalet fakturor som skickas ut. Man ska inte kunna jämföra en faktura med en annan faktura en månad tidigare och se hur många fakturor det har gått ut emellan de två.

Ursäkta att det blev lite off topic nu...
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-21, 22:33 #14
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Om du inte vill visa hur många fakturor du skickat kan du väl börja nummerserien på nåt godtyckligt nummer, t.ex. 1234.
Första fakturan 1234, andra fakturan 1235, tionde fakturan 1244 osv.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 01:31 #15
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Om du inte vill visa hur många fakturor du skickat kan du väl börja nummerserien på nåt godtyckligt nummer, t.ex. 1234.
Första fakturan 1234, andra fakturan 1235, tionde fakturan 1244 osv.
Det hjälper mig ju inte alls eftersom jag inte vill att man ska kunna se alls hur många fakturor jag har skickat ut genom att kolla på faktura numret om man jämför två olika fakturor.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-22, 09:23 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag började på fakturanummer 1 och nästa fick heta 2 o s v, det har aldrig varit någon som brytt sig om det på 10 år senast var det.

I andra företag har jag använt konstant längd på fakturanummr och lagt en 2-siffrig kod si början som talar om att det är en faktura, order, levernatörsfaktura eller vad det nu var. Exempel: 370001, 370002, ...

Det är vanligt att man använder årtalet i början exempelvis; 2009001, 2009002... och nästa år börjar på 2010001, 2010002, ...

Har även sett varianter med hela datum och löpnr inom datumet, exempelvis 2009030501, 2009040701, ... (dessa följer inte principn med obruten serie onom året men varken revisor eller skatteverk har anmäkt på detta).

Det finns många företag som tar lång tid på sig att skriva sna fakturor då man omedelbart vid order börjar upprätta fakturan och därmed åsätter den ett faktranummer men att det kan hinna upprätas många fler fakturor med senare nummer innan den första fakturan skickas iväg, dett a är inte heller ett problem.

Så jag skulle vilja påstå att "obruten serie inom året" inte är ett 100-procentigt krav utan något skatteverket önskar, men inte stenhårt kräver....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017