FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är helt ok att använda datum + inkrement för det datumet. Två fakturor den 1:a december 2010 kan ha numren 101201-01 och 101201-02 och två fakturor den 2:a december 2010 får numren 101202-01 och 101202-02. Det löser väl ditt problem åtminstone delvis?
EDIT: Skatteverket må ha tolkat om sina regler men jag kör på på det systemet och varken SKV (2008) eller redovisningskonsult har haft åsikter. Senast redigerad av Westman den 2010-12-21 klockan 16:36 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Okej, tack så mycket för informationen. Jag hade ingen aning om det...
Citat:
Citat:
Citat:
Kan du exempel på några bra serier som inte avslöjar antalet fakturor som skickas ut. Man ska inte kunna jämföra en faktura med en annan faktura en månad tidigare och se hur många fakturor det har gått ut emellan de två. Ursäkta att det blev lite off topic nu... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du inte vill visa hur många fakturor du skickat kan du väl börja nummerserien på nåt godtyckligt nummer, t.ex. 1234.
Första fakturan 1234, andra fakturan 1235, tionde fakturan 1244 osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det hjälper mig ju inte alls eftersom jag inte vill att man ska kunna se alls hur många fakturor jag har skickat ut genom att kolla på faktura numret om man jämför två olika fakturor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag började på fakturanummer 1 och nästa fick heta 2 o s v, det har aldrig varit någon som brytt sig om det på 10 år senast var det.
I andra företag har jag använt konstant längd på fakturanummr och lagt en 2-siffrig kod si början som talar om att det är en faktura, order, levernatörsfaktura eller vad det nu var. Exempel: 370001, 370002, ... Det är vanligt att man använder årtalet i början exempelvis; 2009001, 2009002... och nästa år börjar på 2010001, 2010002, ... Har även sett varianter med hela datum och löpnr inom datumet, exempelvis 2009030501, 2009040701, ... (dessa följer inte principn med obruten serie onom året men varken revisor eller skatteverk har anmäkt på detta). Det finns många företag som tar lång tid på sig att skriva sna fakturor då man omedelbart vid order börjar upprätta fakturan och därmed åsätter den ett faktranummer men att det kan hinna upprätas många fler fakturor med senare nummer innan den första fakturan skickas iväg, dett a är inte heller ett problem. Så jag skulle vilja påstå att "obruten serie inom året" inte är ett 100-procentigt krav utan något skatteverket önskar, men inte stenhårt kräver.... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|