FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Kanske en dum fråga men jag har länge undrat
![]() Jag misstänker att de inte har en server med massor av musik som streamar ut till användarna. Så, hur fungerar det? Hur känner tex den av om den ena servern har max lyssnare? Tacksam för svar.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Undrar också detta, fungerar det som torrents? Att alla delar med sig av sina cachade ljudfiler till andra användare också?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag har hört att dem kör någon form av torrentteknik med OGG komprimering på musiken. rätta mig gärna om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför inte "bara" ett moln av servrar som man streamar musiken från?
![]() Tror inte det fungerar som torrents där alla delar med sig av cachade filer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag tror starten av låten streamas från Spotifys servrar, sen tar spotify användarna över streamandet. Nått i den stilen. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Gräver man lite i nätverks trafiken så ser man att det uppstår en rackarns massa Peer to Peer trafik på UDP protokollet när spotify klienten är igång.
Misstänker någon form av Peer2peer teknik på UDPn jag med. "Send and pray a little bit to everyone".. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Spotify
Som sagt den samlar info över vilka anslutna och låter andra klienter streama cachad data. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
"Jag har hört att dem kör någon form av torrentteknik med OGG komprimering på musiken. rätta mig gärna om jag har fel."
Det stämmer. Primärt kollas om låten redan finns i din egen cache, annars kollar den närliggande klienter (p2p) och till sist kollas Spotifys egna servrar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fenomenal avlastning för deras egna servrar. Skulle vara intressant att se % av BW som delas av användarna och deras servrar, ifall de är stor del eller 50/50.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Spotify använder HTTP för att göra sökningar och slå upp fakta om artister medan det övriga nätverksprotokollet är egenproducerat.
Musiken är i OGG-format med en bitrate på mellan 96-320kbs och det strömmar från spotify-servrarna, deras CDN och Peers i P2P-nätverket som alla desktop-klienter deltar i. Anledningen till att låtarna startar så snabbt är för att den första delen hämtas från Spotify-servrarna och resten från P2P. Mobila klienter deltar inte i P2P nätverket utan hämtar allt från CDN. Därav att mobil-access inte kan erbjudas gratis. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|