Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gratis reklam åt Sj

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-18, 01:30 #1
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer? Jag ser inte det som ett problem däremot har du rätt i trafiktätheten. Förr kunde man oftast leda förbi med smärre förseningar men nu blir det lavinartade konsekvenser.
Vägar är så finuligt konstruerade att man med enkelhet kan byta fil och köra om en stillastående buss.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-18, 00:27 #2
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Tror du tänker på Peter Apelgren...

...
Blanda inte ihop koddarna med morötterna!

http://kristofferappelquist.blogspot.com/
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 18:01 #3
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Detta är väl halvt relaterat till detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8284271.ab
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 19:01 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja SJ hade ju ansvar spåren fram till 1988 så det måste ju vara deras fel det med.

EDIT: Det är nog mitt fel alltihop, jag blev timanställd på SJ 1987...

Senast redigerad av Westman den 2010-12-16 klockan 19:04
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 21:27 #5
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Detta. Är. Guld.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 00:38 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Som sagt så satsas det nu mer pengar på järnvägen än det gjorts på länge. Men det tar lite tid att bygga ikapp ett förfall som uppstått under åtminstone 2 årtionden.

Inte så mycket höger vs vänster egentligen, förutom MP och till viss del V har järnvägen varit nerprioriterat.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 11:21 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det kanske snarare skulle vara vettigare med hjälplok. Så länge de inte kör in i varandra igen
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 11:24 #8
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Till 90% så är det inte loken/tåget som felar utan växlarna som strular eller signalerna som visar fel. Jag hoppas banverket tar över verksamheten igen och sköter spåren/signalerna. När det las ut på entreprenad så började oxå allt strul.

Jag åker dagligen mellan Perstorp -> Helsingborg och tåget är ALDRIG i tid. Vi har alltid mötande tåg som vi ska vänta in. Man är glad om vi enbart kommer 10 min senare men oftast ligger det på 20 min försening. Dubbelspår och värme under växlarna hade gjort att 90% av alla fel hade åtgärdats.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 12:36 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Jag tycker man kan skylla på SJ också, det är ju dem som kan trycka på trafikverket eller vilka andra knappar som behövs tryckas på för att få skiten att funka. Sen att säga att järnvägen är så dålig osv låter ju som bull när SJ's vinst är enorm. Skit skall de ha, kasta en skitpåse på dem till och med. När jag kollade på nyheterna förra vintern när de var kaos så uttalande sig SJ's VD Jan Forsberg glatt att de kanske inte gick bäst när de kommer till tider osv men att de gick med mest vinst.

Eller om man läser nått sånt här.
http://www.presskontakt.se/pressrele...2-EE47048AA065
Kod:
SJ tjänar stora pengar. I fjol var rörelseresultat 629 mkr., vilket är 7
% av intäkterna. På ett biljettpris om 100 kr är således 7 kronor ren
vinst. SJ:s vinster har under senare år överstigit det minimikrav som
ägarna ställer. Avkastningen på eget kapital uppgick i fjol till 11,2 %.
En av anledningarna till att det går så bra för SJ är att man sänker
kostnaderna. I fjol genomfördes besparingar på 300 mkr. och i år ska
kostnaderna skäras med ytterligare 350 mkr. Då har man sänkt de
totala kostnaderna för personal och fordonsunderhåll med 15 %.
Att kostnaderna för fordonsunderhåll sänkts fick resenärerna från
Falun uppleva. Tåget från Falun till Borlänge innehöll ett antal riktigt
gamla liggvagnar, som användes som sittvagnar. Personalen förklarade
detta med att det var de vagnar som fanns tillgängligt när tåget sattes
samman tidigare under dagen.
För två år sedan beställde SJ 20 nya snabbtåg att sättas i trafik i år
bland annat på sträckan Falun-Stockholm. ”De nya tågen tillgodoser
resenärernas höga krav på komfort och service. Dessutom är det
glädjande att tågen levereras så snabbt, ” säger SJ:s VD Jan Forsberg i
ett pressmeddelande 2008-05-22. Trots detta uttalande kommer tågen
att sättas i trafik först om ett år. SJ har inte lämnat någon förklaring till
denna senareläggning och under tiden får vissa resenärer åka i gamla
liggvagnar. Sannolikt har SJ flyttat fram leveransen för att kunna uppnå
besparingsmålet i år.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 19:02 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Du missar att det är regeringen som faktiskt bestämmer Trafikverkets inriktning och budget. SJ, Tågkompaniet etc. kan påverka Trafikverket lika mycket som du och jag kan påverka bankerna (nja).

Med 11,2% kommer tyvärr inte SJ upp i de vinstmål som regeringen har lagt för det var väl 12%? EDIT: Fel av mig, det var 10% sist så hela 1,2% går att spendera.

Senast redigerad av Westman den 2010-12-17 klockan 19:06
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017